Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 12:45 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

DVD tilslutning til TV

Har købt en Denver DVD 188 DivX afspiller. Den fungerer sådan set helt OK, men når den er tændt, overstyrer den alle øvrige programmer og medier (parabol, video). Det betyder, at jeg skal slukke helt for DVD afspilleren, mens jeg ser TV.
Sammenkoblingen er:
- DVD til video gennem SCART
- Video til TV gennem SCART og coax
- Parabol til video gennem coax.

Hvem har løsningen ?
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2003 - 12:50 #1
DVD til TV med scart
Video til TV med coax
parabol til video med coax.
Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 12:58 #2
Jeg prøver. Hvis det virker, får du pointene.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2003 - 13:17 #3
selvfølgelig virker det....
Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 13:21 #4
Virker ikke. Så snart DVD'en er tændt, forsvinder billedet fra TV skærmen, og DVD'ens "pausebillede" kommer frem i zig zag. Lyden forbliver dog.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
12. november 2003 - 13:28 #5
"Problemet" opstår på grund af din scart-tilslutning, hvis dit tv kan tage s-vhs, så prøv dette, med ved ikke nogle det hjælper. Du skulle også få et bare billede ved s-vhs end ved scart.

Jeg ser det dog ikke som noget problem at den skifter når dvd'en tændes, for så vil man jo gerne se dvd. Ved mig går tv'et bare over på en av-kanal, og jeg kan skifte lige så tosset jeg vil på remote til fjernsynet. Trykker jeg på 1 skifter den til kanal 1 også videre, vil jeg harefter tilbage til dvd, har jeg en av-knap at trykke på, så jeg synes ikke det er et problem.

Disse ting tror jeg også du har for mit fjernsyn er ikke noget specielt (schneider).
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2003 - 13:30 #6
enig med Isskaarup :o)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
12. november 2003 - 13:31 #7
Men jeg forstår ikke helt din opsætning. Jeg har koblet videoen gennem dvd'en via scart, og videre til tv igen via scart, selvom mit tv godt kan tage 2 scart-stik, for det stod der i manualen at jeg skulle gøre, og så slipper jeg også med så få stik som muligt til tv'et.
Avatar billede jones_net Nybegynder
12. november 2003 - 13:32 #8
som lsskaarup skriver opstår det pga dit scart stik. Når der kommer et signal i scart stikket skifter TV'et over på kanal AV1 eller AV2 alt efter hvilken scart indgang du bruger.
Du tager bare fjernbetjeningen til dit TV, og slår over på f.eks. kanal 1, hvor DR sikkert ligger, og så er det som det plejer at være:-)

Den skifter ikke tilbage til AV kanalen før du har slukket og tændt DVD'en igen, da den kun overtager styringen ved "start op".

/J
Avatar billede lomse Nybegynder
12. november 2003 - 13:36 #9
Du skal bare slå over på parabol en gang så skulle den gerne vises på TVèt. Det er lavet sådan at når du tænder for DVD, så skal man ikke side og fumle med TV knapperne, den slår bare over. Du kan osse bruge et SVHS i stedet for, så vil den ikke styre TVèt.

Alså:
-DVD til TV med SVHS
-Video til TV med Scart
-Parebol til video med Coax

Lad nu være med at fare ned og købe et SVHS kabel, prøv lige at låne et først, da jeg er 100 % sikker

Mvh.
Thomas
Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 13:53 #10
Tak for de gode forslag. Desværre ikke gennemførligt.
TV har 1 SCART stik og 1 coax. Ingen SVHS.
Video og parabol har hver 2 SCART, ingen SVHS
Avatar billede lomse Nybegynder
12. november 2003 - 13:57 #11
Så må du købe et scart til SVHS adaptor.

DVD til video med SVHS+apdaptor
PArabol til Video med coax
video til TV med scart
Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 14:06 #12
?? Mener du DVD SVHS udgang gennem adaptor til Video scart indgang ? - i stedet for scart - scart ?
Har lige checket videoen. Den SKAL forbindes til TV med scart. Ellers hverken lyd eller billede på AV kanalen. Men kan findes på en traditionel kanal.
Avatar billede jones_net Nybegynder
12. november 2003 - 14:19 #13
Prøv følgende:
1: Sluk video og DVD.
2: Tænd TV på kanal 1 (eller en anden kanal, som er indstillet)
3: Tænd video - hvad skete der?
4: Tag fjernbetjening til TV, og skift over på samme kanal som i punkt 2 - hvad skete der?

Prøv så dette:
5: sluk video, TV, DVD
6: Tænd TV på kanal 1 (eller en anden kanal, som er indstillet)
7: Tænd DVD - hvad skete der?
8: Tag fjernbetjening til TV, og skift over på samme kanal som i punkt 6 - hvad skete der?

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
12. november 2003 - 14:19 #14
I punkt 1, skal du også slukke TV!

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 14:20 #15
Det der får TV'et til at skifte automatisk til AV-kanalen er en styrespænding fra DVD'en eller Video maskinen. Derefter kan man bare skifte tilbage til en TV-kanal. Denne styrespændning kan man dog fjerne ved at klippe et ben i scart-stikket. (mener det er ben 8)

MEN, dette ovenstående eksempel virker kun hvis det er composit eller S-Video signal.
Det der sker i dit tilfælde er at du bruger RGB, hvilket i mange fjernsyne overtager billedrøret fulstændig, og så kan du ikke skifte væk.

Prøv at bruge den anden scartindgang på tv'et.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 14:22 #16
Typisk kan TV'er kun modtage RGB på Scart 1, og hvis man så bruger scart 2 istedet, så bruger den composit istedet. Billeder bliver dog lidt ringere, men dit problem forsvinder.

Lad mig gætte. Du har ikke et helt nyt fjernsyn.
Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 14:35 #17
Tak for flere forslag.

Du har ret i, at TV'et ikke er helt nyt. Det fungerer dog fint med både video (SCART tilslutning, der ikke giver problemer) og parabol dekoder.

Der er kun ét scart stik i fjernsynet. Og videoen skal bruge scart for at fungere.

-> jones.
Har prøvet at slukke HELT for alle medier og så tænde dem succesivt: TV - DVD - video - parabol. Det samme sker. DVD'en overtager helt billedet på fjernsynet.

Har prøvet at sætte DVD til dekoder med SCART. Det virker næsten, men DVD billedet er dårligt og der kommer farvefejl på OSD.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 14:39 #18
En video og en Parabol dekoder kan IKKE afgive et RGB signal.

Det er kun din DVD der kan det, og det er her dit problem ligger.

Men det er jo frivillig om du vil lytte til mit råd.
Men hvad ved jeg, jeg arbejder jo kun med det til dagligt. :-)
Avatar billede jones_net Nybegynder
12. november 2003 - 14:43 #19
Jeg kan ikke hjælpe mere.
Roger over og ud.

/J
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 14:45 #20
Et scartkabel har 21 ledere.
Du tror vel ikke det er de samme ledere der bliver brugt at afhængig af om det er en Video eller en DVD.
Så bare fordi det virker med scart i videoen, så siger det ikke noget om hvad der sker med en dvd på samme port.
Avatar billede lomse Nybegynder
12. november 2003 - 14:46 #21
Ja, jeg står oxo af nu.
slut prut
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 14:57 #22
En løsning der måske virker:

I Setup på DVD'en, kan du mulighvis vælge TV Signal Output, har står den højest sandsynlig til RGB. Dette ændre du til Composite istedet.

Det vil godt nok forringe billedkvaliteten lidt, men det burde virker.

Og så skal dvd'en bare sidde i røven på videoen, eller omvendt hvis dvd'en har 2 scart (ind og ud)

:-)
Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 14:57 #23
Rolig nu. Jeg prøver jo alle jeres forslag. Det har bare ikke virket endnu. Hvis det, der skal til, er et nyt TV, så prøver jeg også det. Jeg har bare ikke lyst til at sidde bag ved fjernsynet og skifte kabler, hver gang jeg skal bruge DVD afspilleren. Havde rent faktisk en ide om, at scart kunne koble flere enheder sammen uden der kom kludder i signalerne, og at man så kunne bruge AV1 til video, AV2 til DVD osv. Men der tager jeg åbenbart fejl.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 15:16 #24
Der kommer ikke kludder i signalerne.

Det der helt præcis sker er at det signal DVD'en sender ud på scart (hedder RGB) forvirrer TV'et, så den viser det samme på alle kanaler. Det er der ikke noget unormalt i for lidt ældre TV'er.

Den eneste måde at få det væk på er ved at bruge et andet signal fra DVD'en som ikke kludder i det.
Dette signal kan være Composite (alm. video signal) eller S-Video signal. Men det sidste kan dit tv nok ikke. Så er der kun Composite tilbage, og da det er et normalt videosignal som fra din video (og det virker jo) så skal du bruge det.

Hvis ikke du kan få DVD'en til spytte composite ud via scart, så kan du bare tage en gul/hvid/rød ledning fra DVD til en scart adapter (stik med 3 phonostik bagpå) Så får du slet ingen problemer, da styrespændningen så også er væk.

Er du med så langt?
Avatar billede merkur Nybegynder
12. november 2003 - 15:20 #25
Ja, jeg er med og prøver begge dele senere i dag. Tak for hjælpen.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 15:25 #26
velbekomme :-)
Avatar billede merkur Nybegynder
13. november 2003 - 08:41 #27
OK. Nu virker det. Så beholder jeg skidtet.