Avatar billede belle Nybegynder
09. januar 2001 - 23:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FTP server på linux

hey hey
jeg e totalt ny i linux verdenen med vil alligevel sætte en ftp server op på en linux maskine....
jeg har installeret mandrake linux ver.7.2 og det virker som det skal men hvordan får jag nu sat en ftp op? jeg er blever anbefalet glftpd og har downloadet filen fra
http://www.glftpd.org/download/glftpd-lnx_1.22.tgz

hvad gør jeg så nu??
jeg skal holdes meget i hånden så helst ikke nogen svar der forudindtager at jeg kan noget som helst med linux. klip det ud i neon for mig tak
Avatar billede fumes Nybegynder
10. januar 2001 - 14:06 #1
Dér hvor du har gemt filen skal du gå hen:

cd /usr/local/software (eller hvor det nu ligger)

skriv så:

gunzip glftpd-lnx_1.22.tgz

og derefter:

tar xvf glftpd-lnx_1.22.tar -C /usr/src

Herved bliver dine filer lagt ind i /usr/src/etellerandetnavn

Dér kan du så læse i README filen hvordan resten sættes op.
Avatar billede motu Nybegynder
10. januar 2001 - 22:09 #2
ikke for noget men, jeg vil ikke råde dig til at sætte en ftp op hvis du ikke har check på linux. Ftp er en stor sikkerhedsbrist, specialt hvis du er online 24-7. Jeg ville vente .. eller installere proftpd.
Avatar billede belle Nybegynder
12. januar 2001 - 00:55 #3
okay jeg har nu proevet proftp med jeg kan ikke installere det
jeg faar fejlen: no acceptable cc found in $path naar jeg koere configure filen

jeg kan heller ikke faa komandoen \"make\" som man skal bruge senere til at virke. der faar jeg : make: command not found

kan i hjaelpe mig
Avatar billede motu Nybegynder
12. januar 2001 - 17:41 #4
hent version :

proftpd-1.2.0rc1
Avatar billede belle Nybegynder
13. januar 2001 - 01:13 #5
proevede med proftpd 1.2.0rc1 men faar stadig samme fejl som foer. jeg tror det er noget det mangler paa mit system
kan nogen anbefale en linux hvor den commando virker og som samtidig er nem at installere (uden at man behoever at vide alt om maskinen)
hvis det ikke er den linux jeg bruger hvad kan det saa vaere??

btw: undskyld mine underlige ae oe og  aa men jeg har ikke installeret DK tastetur paa linux boxen
Avatar billede svalgaard Nybegynder
13. januar 2001 - 14:06 #6
fejlen \"no acceptable cc found in $path\" og
      \"make fejlen\"...

Er fordi de ikke er installeret. Dette gøres på følgende møde:
1. indsæt den cd du installerede mandrake fra (hvis ikke cd-1 så cd-2)
2. skriv i prompten: rpm -ivh \"/mnt/cdrom/Mandrake/RPMS/gcc* \"/mnt/cdrom/Mandrake/RPMS/make*\"

så skulle de programmer blive installeret..

så tror jeg ikke du får fejlen igen !

-Svalle
Avatar billede cybermike Nybegynder
13. januar 2001 - 22:55 #7
Prøv lige og lave ftp localhost , jeg er ret sikker på at du allerede HAR en ftp server installeret på din computer, de kommer som regel ind sammen med resten af systemet.

Men ja det er en MEGET stor sikkerhedsbrist.