Avatar billede puppetmaster Nybegynder
11. november 2003 - 23:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Raid 0 (i software?)

Jeg påtænker at investere i et Sandberg ATA 133 RAID kort, men på deres side står der:

Specifikationer:
Supports software Raid 0, 1 or 0 +1 (optional)

Betyder det så at det IKKE er hardwaren der implementerer RAID, men SOFTWARE?! ?(
Avatar billede ultimatesvansi Nybegynder
12. november 2003 - 12:00 #1
Hej PM

Det er fordi softwaren til produktet skal understøtte Raid ect.

Det er ligesom når du installere andre ting på din pc. Der skal en driver til for at det fungerer.

Hvis du fx. har et bundkort med Raid, og du skal boote fra Raid, så er du nødt til at installere Raid-drivere inden Windows kan se drevet. Du har sikkert set det hvis du har installeret Winxp/2000. Man skal trykke F6

Håber at det var svar nok

/US
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
12. november 2003 - 13:08 #2
Ok, så er der check på det.
Der kommer så et andet spørgsmål:
Hvordan skal man så gøre, hvis man har et RAID kort (altså når bundkortet ikke har implementeret RAID), 2 diske og ønsker at installere Windows XP Professional, i en RAID 0 konfiguration?
Smider man bare kortet og de 2 diske i og så installations cd-rom'en til Windows XP i cd-drevet og starter install? Eller er der andet der skal sættes op samtidig/senere?
Avatar billede ultimatesvansi Nybegynder
12. november 2003 - 15:23 #3
Hej igen

Jeg ved ikke hvordan du sætter det op til Raid 0. Jeg har læst lidt om det og det anbefales at man kun bruger Raid 1, hvis det er via et kontrollerkort, men så får du ingen hastighedsforøgelse. Ulempen ved at bruge et PCI kort er at du max kan overføre 33Mb/s. Så du får altså ikke så godt udbytte af din Raid. Hvis du køber et bundkort med indbygget Raid, vil du bedre kunne udnytte Raid 0.

Mht. Installation, så er det meget vigtigt at du husker at overføre driverne fra den medfølgende til en diskette. Du kan sikkert læse en lille veljledning i manualen, eller på cd'en, om hvilke filer du skal kopiere.

Ellers er det bare at boote fra cd'en og trykke F6, når den spørger om det, og senere skal du så trykke "S" for at angive yderligere enheder, og så er det bare at vælge den rigtige driver (winXP)

/US
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
14. november 2003 - 08:02 #4
"Ulempen ved at bruge et PCI kort er at du max kan overføre 33Mb/s. Så du får altså ikke så godt udbytte af din Raid. Hvis du køber et bundkort med indbygget Raid, vil du bedre kunne udnytte Raid 0."
DEN har jeg godt nok ikke hørt før, checker det lige ud.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
14. november 2003 - 08:05 #5
Fandt dette på en side:
"In a most cases (except with very high end cards) the chips used on a ATA RAID card are exactly the same as the ones that are used in onboard RAID and in fact are attached as PCI devices"
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
14. november 2003 - 08:09 #6
I følge http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1314757893 skulle PCI båndbreden være 133MB/s
Avatar billede ultimatesvansi Nybegynder
14. november 2003 - 10:28 #7
Jep du har helt ret...jeg tager det i mig igen. Jeg havde bare læst lidt længere ned at der var en der kunne overføre 40MB/s når han brugte RAID 0. Men det er jo selvfølgelig også kun i teorien at man kan overføre 133/266MB/s.

Men en ting er helt sikkert. Jeg fordoblede men harddisk hastighed ved at bruge RAID 0. HDD scorede 2267 på PCMARK 2002.

/US
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
20. november 2003 - 08:26 #8
min scorede kun 1113, men det er også en Seagate og jeg kører ikke RAID. (endnu!) :)