Avatar billede morticuz Nybegynder
11. november 2003 - 16:45 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Min CPU virker ikke

Jeg har lige købt en ny computer... eller.. mainboard (MSI), en ny CPU, ram og køler... det hele skulle passe sammen, så tror ikke det er det som er galt. Men jeg har sådan en ting som kan sættes til mainboardet, som vil lyse i den del af opstarten den går død, og den starter med at skulle tjekke CPU'en, og der går den også død i.

Vi havde først glemt at sætte strømstikket i der sidder seperat til CPU'en (den lille ekstra der), men da vi satte den i, så virker den stadig ikke... den kommer aldrig videre end at bare lige og tænde, og så går den ikke videre... Nogle der har en ide om hva fejlen er?? :)

Det rigtige svar vil få MAX point :)
Avatar billede kuklinski Nybegynder
11. november 2003 - 16:58 #2
kan tænkes at du har smadert CPU'en da du monteret CPU blæseren..
Du kan se om en af hjørnerne er knæket eller har en skade..
Men test med en anden CPU. hvis den virker med en anden så er det din CPU som er DØD !!
Avatar billede morticuz Nybegynder
11. november 2003 - 17:08 #3
Har prøvet med en anden CPU, og det virkede heller ikke... Tør vi at teste med flere????
Avatar billede morticuz Nybegynder
11. november 2003 - 17:37 #4
Vi har lige prøvet med en lidt bedre strømforsyning... det var heller ikke det...
Avatar billede roo104 Nybegynder
11. november 2003 - 19:34 #5
Start med at pille alle ting fra der kan undværes under start op. netkort, lydkort, hd, cd-rom drev, diskette drev, og se om det så virker, herefter kan man så sætte en ting til ad gangen og så hvor det går galt.
Prøv at flytte RAM ogå som regl skal de sidde et bestemt sted.
Avatar billede roo104 Nybegynder
11. november 2003 - 19:36 #6
Du har 3 rom slot, i din bundkort mamual burde du kunne læse hvor din ram skal sidde. Har nemlig prøvet præcist det samme, flyttede rammen til den anden side og det virkede
Avatar billede morticuz Nybegynder
11. november 2003 - 19:37 #7
Har jeg også prøvet... der var intet der virkede... har endda skiftet skærmkort.. AGP og PCI... og har også prøvet det med rammene... intet der virkede...
Avatar billede roo104 Nybegynder
11. november 2003 - 19:39 #8
kommer der nogle bip fra pc speaker ?
Avatar billede ohhnej Nybegynder
11. november 2003 - 20:16 #9
Har du stikket til CPU køleren, sat på det rigtige sted? . Sikkert mærket CPU fan.
Avatar billede morticuz Nybegynder
11. november 2003 - 23:03 #10
Der kommer ikke nogle bip fra pc speakeren, og ja stikket til cpu køleren er sat rigtigt i...
Avatar billede morticuz Nybegynder
11. november 2003 - 23:43 #11
I min manual til bundkortet står der sådan noget med:
Memory Speed/CPU Clock Support Matrix
Og i det skema kan man se at hvis man har en CPU Clock på 100MHz (som er det mindste, men ved ik om det er standard) og DDR333 ram (som jeg skulle mene mine var), så skriver den ikke tilgængelig til... så vil det sige at når min computer fryser så vil det være fordi at min CPU eller det som min CPU er clocket til ikke kan køre sammen med DDR 333 rammene????
Nogle der ved noget om det??? Og evt kan fortælle mig hvordan man clocker op til 133, 166 eller 200 mhz som så godt vil virke står der i Manualen?! :)
Avatar billede ohhnej Nybegynder
12. november 2003 - 11:06 #12
Du kunne jo fx prøve at starte den op med nogle andre RAM. PC 2100 fx, hvis du så kan komme ind i bios, så kan du se og evt ændre clock frekvens.
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. november 2003 - 11:31 #13
ja, men så ska jeg først ud og købe nogle, så det synes jeg måske er en lidt dyr løsning?! :)
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. november 2003 - 11:38 #14
Der står det her i min manual:

http://www.ejet.dk/cpuclock/
Avatar billede zhark Nybegynder
12. november 2003 - 12:02 #15
Først og fremmest skal du jo i bios for at ændre på de ting, og lige netop DRR333 står jo at de ikke matcher FSB100 - som din bios formentlig står til som default!
Står der ikke evt. noget om jumper setting i din manual? Hvis ikke noget er bændt af kan jeg ikke se andet end du må låne en PC2100 ram klods og prøve at komme i bios.
Avatar billede ultimatesvansi Nybegynder
12. november 2003 - 12:09 #16
Først må jeg lige høre hvad det er for et extra stik du har sat i til CPU'en. AMD har ikke brug for extra strøm til deres cpu. Det er Pentium 4 der bruger et ekstra stik. Prøv at reset bios. Det gøres ved at flytte en jumper på dit bundkort. Husk at slukke for maskinen inden.

Og så lige en sidste ting. Sker der noget som helst når du tænder den? Det er jo muligt at "power" stikker sidder det forkerte sted. Find det rette sted og lav en hurtig kortslutning (men fx. en ledning).

/US
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. november 2003 - 13:15 #17
Zhark> ja, men så ska jeg vel finde nogle andre DDR ram at smide i, og det er faktisk ikke let at finde her hvor jeg bor... men skal da gøre et forsøg...

Ultimate> Kan man sætte strømstikket forkert i??? Og der er plads til et CPU strømstik, og den her mainboard kan slet ikke ta imod pentium processorer...
Avatar billede zhark Nybegynder
12. november 2003 - 13:29 #18
Kan du ikke få byttet den klods du har til PC2100, du vil ikke kunne registrere forskel - det er helt nede i de meget små marginaler om du bruger 2100 eller 2700, skulle du få den til at køre og måske senere absolut vil skifte og så måske tabe ~kr100 på sådan en blok er det da til at leve med.
Avatar billede zhark Nybegynder
12. november 2003 - 13:36 #19
Selv om dit mobo kan køre med både 2100 og 2700 så matcher 2100 (266Mhz) jo også med din CPU som også er 266Mhz
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. november 2003 - 14:02 #20
Men hvis ram og cpu ikke passer... vil den så også melde den fejl som den gør, med at det er cpu den er gal med, og så slet ikke starte???
Avatar billede zhark Nybegynder
12. november 2003 - 14:15 #21
Nej det mener jeg nu ikke, for de ram skulle være bagud kompatible, således 333 kan køre 333, men OGSÅ 266
Jeg synes ikke du har skrevet noget om beeb ved start, det skulle den altså mega gerne komme med. Et beeb er (POST OK), men den BURDE give nogle nogle beeb der ellers kan indikere noget om hvad/hvor...
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. november 2003 - 15:11 #22
men det gør den ikke.. og har sat pc speakerne til... men ingen lyde.. og tror ikke det er alle der kommer med en fejlkode i form af lyd... min gør det som sagt i form af 4 diode lys man skal sætte til m-boardet før at man ka se det... og de står fast i det de først kommer til.. nemlig CPU problemer :)
Avatar billede zhark Nybegynder
12. november 2003 - 15:48 #23
Nu har du jo prøver uden det der P4 stik, for det mener jeg altså heller ikke (som ultimastisvansi skriver) skal bruges. Det stammer jo fra dit kabinet/PSU som kan BRUGES til P4, hvad du jo ikke har! Men forstår dine frustrationer.
Har du fundet den jumper som kan resette din bios? Den burde kunne starte med default setting, og så kunne optimeres. Det burde også kunne klares ved at tage batteriet ud for en kort tid. Naturligvis alt den slags med slukket PC.
Avatar billede morticuz Nybegynder
12. november 2003 - 17:13 #24
Jeg har haft resettet BIOS'en.. virkede ikke.. Og jeg forstår ikke hvad det ekstra strømstik laver på bundkortet så, hvis det kun er til Pentium4'ere, da mit bundkort slet ikke kan tage imod en pentium... Det er et AMD bundkort!!
Avatar billede halifax Nybegynder
12. november 2003 - 23:49 #25
Som zhark skriver, kan være den PSU også kan bruges til P4.
Har du overvejet om CPU er defekt (eller brændt af) og/eller om mobo er defekt? Og dermed skal retur til forhandleren.

Du er vel helt sikker på, at CPU'en er sat korrekt i og helt ned i soklen? Efter som den ved opstart indikerer fejl ved CPU.
Avatar billede zhark Nybegynder
13. november 2003 - 00:31 #26
Jeg er meget usikker på det der "strømstik" du omtaler, hvor går det fra... (til), det er klart at der fra "blæseren" som sidder på CPUen skal et stik ned på mobo, men det strømstik du taler om hvor kommer den ledning fra?
Avatar billede morticuz Nybegynder
13. november 2003 - 10:56 #27
Den kommer fra strømforsyningen... det er en ekstra ledning ned til bundkortet.. ligesom den store stik der med hvad? 16 huller i eller noget.. og så den anden her med 4 huller, som er ca. 1 x 1 cm :) Den passer som den skal.. det er jeg ikke i tvivl om.. og skriver manualen også så... dont worry about it :)
Avatar billede morticuz Nybegynder
19. november 2003 - 23:32 #28
Sorry for alt jeres tid, men det var bundkortet der var fejl på..
Avatar billede zhark Nybegynder
19. november 2003 - 23:48 #29
Jeg var inde på det i mit svar 12.02.45, der måtte næsten være gået noget desværre
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2003 - 13:23 #30
Jeg var inde på risikoen for defekt mobo allerede 12/11-2003 23:49:22. Surt show, når man køber nyt udstyr.