Avatar billede miss_lea Nybegynder
11. november 2003 - 12:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Memory parity error

Hej eksperter :-)

Jeg er for nyligt begyndt at få denne fejlmelding hver gang jeg starter bios; 2 Beeps - dette skulle ifølge min motherboard betyde: Memory parity error!

Hvad vil det sige, hvorfor og hvordan løser jeg problemet?

På forhånd tak for hjælpen...

Miss Lea
Avatar billede andersenph Nybegynder
11. november 2003 - 13:05 #1
http://www.pcguide.com/ts/x/comp/ram/parity_Boot.htm

Her er en lille guide på engelsk.

Der kan være meget i vejen. Det er svært at sige lige nøjagtigt, hvad der er galt...
Avatar billede andersenph Nybegynder
11. november 2003 - 13:07 #2
http://www.memtest86.com/
Du kan bruge dette program til at teste dine ram.
Hvis du har 2 ram-blokke kan du skiftevis tage det ene ud for at se om den holder op med at komme med fejlen. Gør den det er det en defekt ramblok. Den skal så byttes/skiftes.
Avatar billede andersenph Nybegynder
11. november 2003 - 13:09 #3
http://www.winhelp.dk/95m25.htm
her er en gammel dansk ;0) guide
Avatar billede miss_lea Nybegynder
11. november 2003 - 15:01 #4
-> andersenph , tak for kommentar…

Okay, jeg har kørt det anbefalede program (måtte dog køre programmet op til 3 gange før det gemmenførte testen, de første 2 gange ”fryser” skærmen bare…!?) og fik følgende resultat:

----------------------------------------------------------------------

MEMTEST – 86  V.3.0

Pentium 4    2798 Mhz

L1 Cache    8k    22937 MB/s
L2 Cache    512k    19569 MB/s
Memory            1023m    2429 MB/s

Walltime:    0:09:28
Cached:            1023M
RsvdMen:    864K
MenMap:            e820-std
Cache:            on
ECC:            off
Test:            std
Pass:            1
Errors:            0
ECC Errs:    0

----------------------------------------------------------------------

Hvordan man læser resultatet og hvad der kan konkluderes ud af den aner jeg ikke, men jeg kan se at der ikke er fundet nogen errors… Jeg har 2 ram-blokke og jeg har også prøvet skiftevis at tage den ene ud, (som andersenph også foreslog) men stadig det samme resultat – 2 beep i bios!

Jeg vil have dette problem løst og det men at bringe pc tilbage hvor den er købt (som denne guide forslår: http://www.winhelp.dk/95m25.htm )
er lidt svært, da det ikke er en ”færdig” pc som f.eks. Dell, HP, osv. Men derimod en jeg selv har bygget sammen og delene er fra forskellige forhandler… Data er følgende:

Motherboard:    Asus P4C800 Deluxe
Processer:    Intel Pentium 4 – 2,8 Ghz – HT – FSB 800
RAM:            Kingston HyperX – 1024MB – PC3200A CL2 – KHX3200AK2/1G
Harddisk:    Maxtor DiamondMax Plus 9 – 120 GB – SATA
Garfikkort:    Matrox Parhelia 512
DVD:            NEC ND-1300A
Floppy:            NEC FD-1231H Floppy 1.44MB, 3.5"

Problemet skal løses – derfor sætter jeg points op til maksimal…

Please help me ;o)
Miss Lea
Avatar billede miss_lea Nybegynder
11. november 2003 - 15:04 #5
Ups, mit forsøg på at stille resultatet af testen pænt op virkede ikke - sorry...
Avatar billede andersenph Nybegynder
12. november 2003 - 08:30 #6
Du har ret i din antagelse om at der ikke er fejl på dine ram.
Så er det udelukket ;0)
Ellers  noget af en maskine der ;0)
http://www.pcguide.com/ts/x/comp/ram/parity.htm
Den første guide jeg linker til er hamrende god har jeg lige fundet ud af.
Nærlæs den og følg den slavisk, så finder du fejlen.
Du kan feks. disable parity checking i bios og se om det hjælper....
Avatar billede miss_lea Nybegynder
28. marts 2004 - 23:49 #7
lukket!