Avatar billede jen Nybegynder
11. november 2003 - 09:34 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ødelagte Word dokumenter

Hej,

jeg har gentagende gange oplevet at gange oplavet at mine dokumenter bliver ødelagt. Fejlen består i at dokumentet bliver fuldt med små hvide firkanter, og vokser eksplosivt i størrelse.

Jeg har endnu ikke fundet en måde at recover dokumentet på.

Det er ikke en Kletz virus, da den ikke angriber Win NT. Jeg bruger ikke "Gendan fra alle tekst filer". Jeg har været på TechNet mv. men ikke fundet noget brugbart.

Jeg håber I kan være med til at kaste lys over sagen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. november 2003 - 09:52 #1
Har du gennemført Windows update OG office update. Hvis ikke gør det
Er der tale om dukumenter der har indscannede tekstelementer (OCR)
Er der tale om dokumenter der er konverteret fra andre formater, f.eks. WordPerfect.
Avatar billede jen Nybegynder
11. november 2003 - 09:58 #2
Det var hurtig respons - tak for det.

Windows er fuldt opdateret, og div. SP og sikkerhedsopdateringer er på vej (De skal trods alt ud til 350 personer)

Der er ikke tale om OCR elementer eller andre OLE objekter. Det er "rene" Word dokumenter. Baseret på enten Normal.dot - eller fra en dokument skabelon (.dot)
Avatar billede jen Nybegynder
11. november 2003 - 10:00 #3
Hvis sikkerhedsopdateringer og SP giver pote, så er der point til bufferzone, med mindre andre kommer med nogle geniale tanker, der løser problemet.

Det skal lige siges, der er intet mønster i fejlen. Den kan komme ved Print, Gem er redigering. Det er ikke den samme bruger der får fejlen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. november 2003 - 10:02 #4
Husk også Office updaten, den glemmes ofte og er faktisk lige så vigtig som windows update.

Er der tale om, at det er de samme maskiner der giver problemer, det kan teoretisk også være ram problemer.
Avatar billede unsigned Nybegynder
11. november 2003 - 10:03 #5
Jeg har haft et problem med word. Problemet var at alle billeder i dokumentet blev erstattet med hvide firkanter, hvor der var et fedt rødt kryds i. Problemet opstod når dokumentet nåede en vis størrelse, fra over 1 Mb og opefter. Jeg kom frem til at det var en buffer, der var blevet fyldt.
Avatar billede jen Nybegynder
11. november 2003 - 10:03 #6
Der er Office opdate der er på vej ud.

Det er ikke de samme maskiner - det rammer vilkårligt.
Avatar billede jen Nybegynder
11. november 2003 - 10:05 #7
bjarne_l_s der er slet ikke grafik i de dokumenter det går galt med. Billeder kan også forsvinde, hvis der tale om kæder, og så kæden ændres og ikke opdateres i Word dokumentet.

Men ellers tak for forsøget
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. november 2003 - 00:05 #8
Alle de små firkanter som kommer, kommer de hvis du prøver at åbne et billede. Det er nemlig en klassisk fejl. Hvis man prøvet at åbne et billede i Word så kommer der oceaner af sider med firkanter. Hvis man indsætter et billede i word, så funker det. Er dette din fejl?
Avatar billede jen Nybegynder
12. november 2003 - 07:15 #9
aovergaard - Nej gid det var så vel. Det er et ganske regulert Word dokument. Der er intet grafik eller andet mystisk ved det. Det skal dog lige nævnes at firkanterne kun kommer, hvis der vises formatteringstegn.

Men fornæmmelse går i retning af et tegnsæt der bliver smadret - men jeg kan ikke finde ud af hvorfor eller hvordan :-(
Avatar billede agercon Nybegynder
12. november 2003 - 07:29 #10
Er måske ikke direkte løsningen på dette problem, men nogen gange kan OpenOffice.org åbne ødelagte Microsoft Word-dokumenter, som Microsoft Word ikke selv kan.

Desuden - hvilken udgave af Microsoft Word/Office benytter I?
Avatar billede jen Nybegynder
12. november 2003 - 07:34 #11
chbs - det er ikke utænkeligt jeg vilforsøge mig med OpenOffice.org.

Rent teknisk bruger vi Office XP på WinNT sp6. Som tidligere nævnt er der ikke lagt opdateringer på Office - endnu.
Avatar billede agercon Nybegynder
12. november 2003 - 07:40 #12
Den største opgave ved et skift fra Microsoft Office til OpenOffice.org er konvertering af eventuelle VBA-scripts og kæder mellem dokumenter.

De herligste hilsner, Claus Sørensen
Avatar billede jen Nybegynder
12. november 2003 - 07:49 #13
Så er der ingen diskussion - vi bliver ved Word! Vi har mange vb makroer liggende i forskellige add-ins. Og opgaven ved en konvertering, kan jeg allerede nu vurderer, overstiger ikke gevinsten.
Avatar billede agercon Nybegynder
12. november 2003 - 08:46 #14
Man kan selv regne lidt på om det kan betale sig, at skifte fra Microsoft Word til OpenOffice.org:

Omkostninger ved Microsoft Office:

+Licenser
+Omkostninger ved ovennævnte problemer
+Adobe Acrobat hvis gemme som PDF
+Macromedia-software hvis præsentation skal gemmes som Flash
+Microsoft Windows eller Mac-licenser

Omkostninger ved OpenOffice.org:

+Konvertering af scripts og kæder
+Evt. konvertering til Linux
+Evt. fortsat licenser til Microsoft Windows og Mac

Jo længere tidshorisont man arbejder med, des mere interessant bliver OpenOffice.org-løsningen.
Avatar billede jen Nybegynder
12. november 2003 - 08:53 #15
chbs - det er nogle interessante betragtninger. Men hvad hvis der skal være en fuld integration til Notes platformen, og dokumentstyringssytemet. Adobe Acrobat findes også i en freeware udgave (Selvfølgelig ikke fra Adobe). Flash bruger vi ikke, det samme gælder Mac.

Ikke at forglemme uddannelsen af alle de personer, der evt. skulle til at bruge det nye system + evt. uopdagede bindinger til Windows m.m.
Avatar billede agercon Nybegynder
12. november 2003 - 09:59 #16
Jeg kender ikke til, hvordan en integration med Notes-platformen er - hverken i Microsoft Office eller OpenOffice.org.

Dokumentstyringssystem kan være et andet problem, da en del systemer er tæt integreret med Microsoft Office.

Uddannelse er næsten ikke påkrævet. De fleste kan nøjes med en eftermiddag, hvor de bliver oplyst om forskellene og gennemgang af menuerne.

En af den IT-ansvarliges vigtigste opgaver er at sikre sig, at indkøb af nye produkter eller opgradering af eksisterende ikke giver flere bindinger til disse produkter, så man ikke kan vælge et alternativ, når/hvis dette bliver aktuelt. Derfor skal man sørge for, at disse i videst understøtter åbne standarder eller er åbent specificeret, så en migrering ikke bliver uoverkommelig.

Ingen ved vad den enkelte leverandør og producents kommende licensstrategi vil blive, så at have alternative muligheder er altid vigtig - også i en forhandlingssituation.

De herligste hilsner, Claus Sørensen
Avatar billede jen Nybegynder
12. november 2003 - 10:03 #17
Nu er vores setup temmelig komplekst, og der er foretaget en strategisk belsutning gor år tilbage. Hvor det blev belsuttet at man ville baserer sig på MS Office.

Så kan kan jeg som "supporter" være uenig eller ej - det tæller ikke meget i den store sammenhæng.

Men jeg giver dig helt sikker ret i dine betragtninger. Det er helt sikkert det ideelle. Men en ting er ideologi - noget andet er den "virkelige" verden.
Avatar billede agercon Nybegynder
12. november 2003 - 10:28 #18
Problemet er ofte, at producenterne benytter opgradering til at skabe en tættere tilknytning til egne eller bestemte produkter, som så vil gøre det endnu mere besværligt at skifte til et andet produkt - dette kaldes for lock-in.

På et tidspunkt, vil lock-in være så omfangsrig, at der ikke vil være andre muligheder end opgradering af det eksisterende produkt næsten uanset deres nye licensbetingelser. Det er meget få producenter, som sætter prisen op for hver ny licens.

Så længe de holder den nye licenspris holdes under den omkostning det vil koste at skifte til et andet system inden for licensperioden, vil de fleste kunder tage opgraderingen - de færreste kunder kigger længere end en licensperiode. Og hvis de gjorde, kunne de se, at en systemændring kan betale sig.

Måske er det tid til at overveje virksomhedens IT-strategi.

Læg mærke til - jeg siger ikke: "Skift til OpenOffice.org", men "planlæg, så du kan skifte til OpenOffice.org, hvis det bliver nødvendigt".
Avatar billede magictouch Nybegynder
12. november 2003 - 10:55 #19
Avatar billede jen Nybegynder
12. november 2003 - 11:41 #20
magictouch - tak for forsøget, men som jeg skrev i indledningen, så har jeg kontrolleret, at det ikke tilfældet.
Avatar billede jen Nybegynder
04. marts 2004 - 11:13 #21
Jeg afviser lige for god ordensskyld.

/Jacob
Avatar billede jen Nybegynder
28. september 2004 - 13:57 #22
Lukker og slukker

/bdujen
Avatar billede jen Nybegynder
28. september 2004 - 13:57 #23
!