Avatar billede bytebits Nybegynder
11. november 2003 - 05:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

IP numre

Hej

En bekendt af mig deltager i en skønheds afstemning på internettet om den meste attraktive mand.
Hun hat kabelinternet og stemmer fra sin egen computer og går over til sin kærestes computer og vil afgive en stemme - men får at vide at hun allerede HAR stemt.
Hvorledes ka' det lade sig gøre - selvom de to computere deler samme internet forbindelse, har de 2 forskellige IP numre?
Hvorledes er det muligt for hende at stemme fra kærrestens computer også?
N.B. Alle cookies ER slettet

På forhånd tak
Avatar billede mike23 Nybegynder
11. november 2003 - 06:09 #1
hvis vi bruger Kabeltv's net webspeed som eksempel så er det således bygget op:
fra tdckabeltv's dhcp-server får dit kabelmodem en intern ip-adresse til at gå på nettet med og den ip-adresse giver den måske videre til din router der med sin egen dhcp-server deler interne ip-adresser til computerer der er tilsluttet, som så hver især går på nettet med en ekstern ip-adresse som vil være den samme.

Derfor kan det give problemer som nu her ved en afstemning eller hvis man f.eks har 2 eller flere computere i et netværk som skal have en bruger på eksperten. For sidstnævnte vil adminstratoren kunne se flere brugernavne fra den samme eksterne ip-adresse.

Tdckabeltv's server identificere sig med kunden når denne har været en tur forbi en onlineregistrering ved at hæfte sig til det aktive udstyrs (router osv.) unikke MAC-adresse.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
11. november 2003 - 09:50 #2
Enig med mike23

De 2 computere vil altid have forskellige IP'er, ellers vil de ikke kunne eksitere på et netværk sammen.
Og hvis der er en Router på, så har i samme eksterne IP, da i bruger routeren som gateway til nettet.
Avatar billede bytebits Nybegynder
11. november 2003 - 09:55 #3
bjuhl

Ikke forstået!
Vil det sige at i et firma med f.eks 1000 opkoplede computere ville ingen kunne afgive en stemme i en internet poll hvis blot een i firmaet har stemt?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
11. november 2003 - 10:04 #4
Ja, hvis de har samme eksterne IP.
Men et firma med 1000 pC'er bruger ikke en opsætning som man gør derhjemme med 2 PC'er. De vil typisk have mange eksterne IP'er eller endda en hver. Så det kan man ikke sammenligne med et privat netværk igennem router.

Men i dit tilfælde (hvis du har Router) så ER det sådan.
Avatar billede bytebits Nybegynder
11. november 2003 - 10:08 #5
bjuhl

Hvorledes ville et firmas opsætning se ud da??
De bruger vel også ruotere?
Og hvad med hjemmenetværket? - de bruger hver sin bankforbindelse - hvis de har samme IP address ser jeg da nogle seriøse problemer med sikkerhed
Avatar billede mike23 Nybegynder
11. november 2003 - 14:53 #6
bytebit: du kan ikke, i hvert fald ikke i denne sammenhæng sammenligne en virksomheds konfiguration af klienterne med den private. I en virksomhed kan de få tildelt lige så mange faste ip-adresser som der er klienter og selv tildelingen forgår via mediekonvertere og store switche med management som gør det muligt at konfigurer selv den mindste detalje hos klienterne (antal af datapakker der kan modtages og afsendes, båndbredde til rådighed).

Deres forbindelse fra ISP er også anderledes da det er en virksomhed.

Hvorfor der skulle være problemer med sikkerheden ved homebanking forstår jeg ikke skulle være et problem. Banken identificere sig med kunden via en nøgle-fil og hvis den ikke ligger på computeren er der ingen homebanking.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
11. november 2003 - 15:11 #7
Der er selvfølgelig også mindre firmaer der bruger en normal Router, og det er der heller ikke noget problem. De skal jo ikke sidde og deltage i afstemninger på arbjede :-)
Et internt netværk med ikke routebare adr. og en fælles ekstern IP er også en fin løsning for mindre firmaer. Den eneste begrænsning der er, er snart dit afstemningsproblem. Ellers kan alt lade sig gøre igennem sådan en løsning.
Men selvfølgelig når vi når en hvis størrelse, så er det som mike23 siger, så begynder det at blive en hel anden boldgade.
Jeg har aldrig opsat netværk af den størrelse :-) så jeg kan ikke sige mere end mike23. Men jeg har lavet mange løsninger af den anden type, og det er proffesionelt nok.

Men nok om det, du har fået svar på dit spørgsmål: I kan ikke begge stemme!

Mvh. Bjuhl ;-)
Avatar billede bytebits Nybegynder
11. november 2003 - 15:40 #8
Tak for svarene drenge - jeg ville gerne kunne dele pointsene imellem jer, men det er vist desværre ikke muligt.
Og mike - tak for at tage dig tid til at forklare HVORDAN de gør i de store virksomheder - jeg er blevet MEGET klogere :-)
Avatar billede mike23 Nybegynder
11. november 2003 - 16:03 #9
bytebits> jeg er glad for at du kunne bruge det til noget - tak for point :)

bjuhl> jeg har halvdelen af pointene til dig her http://www.eksperten.dk/spm/426139