Avatar billede kjaer72 Nybegynder
09. januar 2001 - 17:41 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Så er den gal igen

Efter en formattering af \"computer 2\" virker vores netværk ikke mere. \"computer 1\" kan i et lille netværk med 2 computere og en Hub ikke se \"computer 2\" under \"Andre computere\". \"Computer 2\" kan godt se den \"computer 1\" under andre computere, men kan ikke gå ind på computeren. Der er installeret TCP/IP og IPX protokoller, og alle harddiske er delt. Hvad er der sket ? Og ikke mindst: Hvad kan jeg gøre ? Jeg har prøvet det som maniacdog foreslår i et tidligere spørgsmål; det med at lave ip-adresser 192.168.1.1 og 192.168.1.2 samt subadresse 255.255.255.0 Men jeg kan fortsat kun se computer 1 fra computer 2 uden at \"gå ind på\" computeren, og computer 1 kan slet ikke se computer 2
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. januar 2001 - 17:53 #1
Har du prøvet og søge efter computeren via. Start > Søg > computer ?

Det kan godt være pga. windows er lang tid om og opdatere Andre Comptere.
Avatar billede .stx Nybegynder
09. januar 2001 - 17:53 #2
Prøv at skrive \"\\\\computer 1\" i \"Kør\" fra computer 2, og omvendt.

Hvilket resultat giver det ???

.sTX
Avatar billede kjaer72 Nybegynder
09. januar 2001 - 18:03 #3
Att. Maniacdog: Når computer 2 søger efter computer 1 kan computer 1 ses, men kan ikke \"gå ind i den\". Når computer 1 søger computer 2 kan den slet ikke finde den.

Att.: .stx: Den skriver \"der er ikke adgang til \\\\computer 1\" det samme gælder omvendt
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. januar 2001 - 18:09 #4
Har du prøvet og helt afinstallere alle protokoller, netkort m.m.
Genstarte
Installere dem igen
Genstarte
Og så tjekke om det virker?
Avatar billede souledge Nybegynder
09. januar 2001 - 18:24 #5
Bruger du/i Windows ME?

Jeg har nemlig været udsat for adskillige konflikter mellem Windows ME(Mega Elendig) og Win 95/98 over netværk...
Avatar billede teknik Juniormester
09. januar 2001 - 18:26 #6
Du kunne evt. have held med at låse \"rammetype\" på en fast værdi.

Gøres i \"IPX/SPX-protokol til netværkskortet\", -egenskaber, -avanceret.
Jeg plejer at bruge 802.3
Skal selvf. alves på begge maskiner.
Denne indstilling er meget brugt til Netværks parties, da den afhjælper små kompatibilitets problemer...
..prøv også lige at afmontere/genmontere alle stik...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede .stx Nybegynder
09. januar 2001 - 18:42 #7
Hvad for nogle netkort der i maskinerene, altså ikke hvilket mærke, men hvilken hastighed ???
Avatar billede kjaer72 Nybegynder
09. januar 2001 - 19:01 #8
Når computer 1 pinger computer 2 er der et \"tab\" på 36% af pakkerne. Når computer 2 pinger computer 1 er der et tab på 86% af pakkerne.
Det ene netkort er et \"rent\" 10 mbit og det andet er et 10/100 mbit netkort.
Netværket var oppe at køre så sent som i går uden problemer.
Avatar billede jgammelg Nybegynder
09. januar 2001 - 19:09 #9
Må jeg foreslå, at du fjerne alle protocoller på nær TCPIP.

Derefter tvinger du begge dine netkort til at køre 10mb, sættes normalt i device manager (gælder ikke for NT 4).

Så skulle du meget gerne kunne pinge uden at tabe en eneste pakke, ellers er der kabel/hardware problemer...
Avatar billede wolf_ Nybegynder
09. januar 2001 - 22:25 #10
Har du husket at instalerer Fil og Udskriftdeling i netværket ??
Avatar billede john.doe Nybegynder
09. januar 2001 - 23:53 #11
Sæt IRQ og I/O til de rigtige og så virker det igen.
Avatar billede kjaer72 Nybegynder
10. januar 2001 - 00:08 #12
Jeg kører med Windows 98, Fil og udskriftsdeling er installeret. Vedr. IRQ og I/O under kontrolpanel/egenskaber, skriver den at der ingen konflikter er hverken med IQR eller I/O.

Jeg har forsøgt at pinge efter at jeg har fjernet alle protokoller pånæe TCP/IP, og resultatet er det samme, over 80% af pakkerne tabes.

Jeg tvivler på at det er kabelproblemer, idet de som sagt virkede igår, og jeg har ikke rodet med dem overhovedet.
Avatar billede teknik Juniormester
10. januar 2001 - 00:17 #13
...Skal det forstås som, du hár prøvet \"rammetype og stik\" som jeg foreslår, og afviser derfor
...eller som ...
\"rammetype og stik\" - det mener jeg er for usandsynligt og afviser derfor ufortøvet...

...spørger kun fordi du præciserer at du har prøvet de øvrige forslag.....
Avatar billede kjaer72 Nybegynder
10. januar 2001 - 00:22 #14
Att.: Teknik. Undskyld den upræcise formulering. Jeg har prøvet det du foreslog med at låse rammetype til en fast værdi. Men det hjalp desværre ikke.
Avatar billede teknik Juniormester
10. januar 2001 - 00:34 #15
..ok - var bare i tvivl...

En løsning til dig har jeg ikke så, men der er et \"godt\" gammelt trick, som nu nok ville kunne hjælpe dig en hel del...
Når der er problemer med et netværk med to maskiner, så retter man i blinde...først på den ene så på den anden...
Få en tredie maskine med ind i systemet, og fastslå hvilken maskine det er, som har problemer...
Så er dine fejlmuligheder halveret.
Og det nødvendige arbejde langt mere end halveret..

...Mit \"skud i blinde\" er, at du er ude for en Hardwarefejl, og at du nok kommer til at udskifte det ene netkort...men det er kun et \"skud\"

Avatar billede kjaer72 Nybegynder
10. januar 2001 - 00:40 #16
Att. Teknik. Tak for rådet, det vil jeg prøve i morgen (det med en ekstra computer).
Men jeg har bare svært ved at se hvordan en hardwarefejl opstår bare ved at formattere den ene computers harddisk ? Som sagt, det hele kørte uden problemer (netværksmæssigt) inden den s.... formattering.
Avatar billede jkarstensen Nybegynder
10. januar 2001 - 09:26 #17
Undersøg om settings for TCP/IP og IPX/SPX er identiske på begge computere. Hvis de ikke er det kan de ikke se hinanden.
Avatar billede .stx Nybegynder
10. januar 2001 - 10:09 #18
Prøv at pinge com 1 fra com 2 inden at du logger på com 1...prøve også at gå ind på harddisken på com 1 fra com 2 inde at du logger på.
Virker det bedre ???

.sTX
Avatar billede kjaer72 Nybegynder
10. januar 2001 - 21:18 #19
Hvis \"teknik\" vil være så venlig at komme med hans \"hardwarefejl\" indlæg som et svar, vil jeg gerne tildele ham pointene. Vi udskiftede det ene netkort, og så kørte det hele bare igen. Vi aner ikke hvordan den fejl er opstået.
Avatar billede teknik Juniormester
22. januar 2001 - 22:02 #20
Jamen - det kan vi da godt prøve... ;-))