Avatar billede kastum Nybegynder
08. november 2003 - 23:54 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

kan man ryge tjald..

Heysa...
Jeg undrede mig over, hvis man har kysse syge, dvs ens kirtler i halsen hæver, kan man så ryge pot? Uden at der sker noget? Og kan man tage euforiserende stoffer uden at der sker noget? Mens man har kysse syge...
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:04 #1
spørg din læge....
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:04 #2
Dem der ryger tjald vil sige ja, og dem der ikke gør, vil sige nej
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:04 #3
det er sjældent nogen god ide at tage stoffer når man er syg, men personligt ser jeg ingen problem i det, så længe det er med måde :)
Avatar billede razmataz Nybegynder
09. november 2003 - 00:05 #4
Du kan sagtens tage stoffer og ryge pot, men der sker nok noget. Når man har kyssesyge er det noget med at kroppen ikke kan nedbryde nogle stoffer i dit blod som hjernen udsender når den er "glad". Når du indtager øl og spiritus lammer du nogle centre i hjernen som sætter produktionen af ... adrenalin tror jeg det er.... igang som hjælper din krop med at nedbryde giftstofferne i blodet. Øl, spiritus og euforiserende stoffer har mere eller mindre samme effekt på hjernens kemi, så mit umiddelbare gæt ville være at at det er nøjagtigt lige farligt hvad enten det er en øl eller en pille. Spørg evt din læge.. Han har jo tavshedspligt.
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 00:06 #5
du kan ryge lige præcis 24 timer i døgnet 365 dage om året på nøjagtig samme vilkår som rygerne gør det.
Avatar billede bjoler Nybegynder
09. november 2003 - 00:09 #6
prøv det, så finder du ud a det ;)
Avatar billede kastum Nybegynder
09. november 2003 - 00:09 #7
Razmataz, dvs du mener hvis jeg gør det, er der chance for at? Kan jeg blive lammet i hovedet?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:09 #8
ja, men han er jo syg, så det er jo ikk så smart hvis han ryger sig hammer lam, og vælter omkuld i en busk. Så bliver han jo bare svækket og derfor være syg længere
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 00:09 #9
Hvorfor egentlig tage stoffer !! ?
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 00:10 #10
hvorfor skal rygerne egentlig ryge... det er endda mere giftigt
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:13 #11
krydset> hvis alkohol blev opfundet nu om dage ville det uden tvivl blive gjort ulovligt, da det jo faktisk er en cellegift. Så narkotika er ikke specielt slemt i den sammenhæng
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 00:16 #12
bølge for mezoi
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 00:18 #13
Tror du ikke ikke narkotia (speed, coke, ecstacy) osv er blevet ulovligt pga det det fucker di hoved op ??

Jeg taler af erfaring
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:23 #14
Der er jo forskel på at være bruger af stoffer, og så være misbruger, hvilket det lyder som noget af det du har været ude i. Det er da den samme diskution hvis man snakker om alkohol. Der er mange former for narkotika, der kan være mindre skadeligt end alkohol.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:23 #15
og jeg taler såmænd også af erfaring
Avatar billede razmataz Nybegynder
09. november 2003 - 00:26 #16
Hvad de egentlig følger af indtagelse af giftstoffer under kyssesyge er jeg ikke helt klar over, men det er noget med at der kan se skade på din lever or nyrer tror jeg nok.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:29 #17
Kyssesyge (mononukleose) er en virussygdom der angriber milten og lymfeknuderne. Og da de stoffer man indtager kommer i blodbanen er det leveren, som bliver hårdest påvirket, men bestemt ikke sagt at der ikke finder nogen påvirkning af de øvrige organer sted.
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 00:31 #18
Min historie, og det var ikke et misbrug, havde aldrig abstinenser, eller lyst til at tage de i hverdage, så var ikke afhængig af det

Du kan risikere at første gang du rør det, havner du i en dyb deprission, og lad værd med at sige det kun sker for naboen, for det kan ske for alle osse DIG. Jeg tog stoffer i en 2 års periode, et forbrug der hed fest nevaeu, dvs kun i weekender, ikke alle weekender, men mange, Og jeg tænkte på det sker ikke for mig. Men pludselig stod jeg oppe på rigshospitalets tag og havde faktisk tænkt mig at hoppe ud pga stofferne gjorde så jeg troede faktisk på jeg kunne flyve, heldigvis fik en af bagterne mig ned, og jeg blev indlagt, med den konstatering at jeg var havnet i en DYB deprission. og i 2 år efter hed den psykolog samtaler. uanset hvor jeg gik følte jeg at jeg blev forfulgt, jeg så syner, så som blod der pludselig rendte ned af min bryst, slanger der kom op af toilettet osv. SÅ LAD VÆRD MED AT SIGE AT DET IKKE FUCKER DIT HOVED OP, FOR DET GØR DET!!!
Skræmmende ik??
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:35 #19
Ingen tvivl om at stoffer er som at spille russisk roulette.
Andre kan tage det i årevis, og slippe godt fra det.... :o)
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:36 #20
Skræmmende ik?? >> Nej, alverden skræmme kampangner virker ikke på folk der har lyst til at tage stoffer - tværimod....
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:37 #21
Tjo, men jeg mener stadig at der intet sker hvis man bare bruger det på et fornuftigt niveau, dvs 1-2 gange om måneden, kroppen skal jo have tid til at fylde bl.a. serotin depoter op. Hvor serotin er det stof, der gør dig glad - både normalt og under påvirkning af narkotika.
Men synes stadig at det gælder som med så meget andet: Alt med måde
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:38 #22
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 00:38 #23
meget skræmmende.... men hvordan pokker kan det være at alle er klar parate til at sige at stoffer noget skidt (hvilket det også er) og at man skal holde sig langt væk når elementer som cigaretter og alkohol er anerkendt af samfundet?  det er somænd det der er det ironiske i denne debat syntes jeg.

Rigtigt at ingen er havnet i en situation hvor de har fundet sig selv som du på toppen at et hospital bare fordi at de har røget nogle smøger, men hvor mange af dem der ryger ser det ikke ufatteligt svært om end umuligt at holde med at ryge efter at de er fyldt 25-26 år? og hvor mange alkoholikere ved med sikkerhed at de kan holde sig væk fra flasken resten af deres levetid når de på et tidspunkt får det fra livet?
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 00:42 #24
Nej gider heller ikke sidde her og sætte kampagner op, men jeg syns bare det er for latterligt at risikere at udsætte sig selv for det, men bare vent en dag er det måske jeres tur, det er jer folk snakker om i hjørnerne, det er jer der ikke tør bevæge sig uden for en dør, det er jer der bliver grint af fordi i har været på den lukkede og ikke mest af alt det er jeres KROP der bliver ødelagt, og sygedommen vil følge jer altid, og kan ikke engang holdes helt nede med medecin. det er bare et lille udpluk af hvad der sker når man får en depresion :-O
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:44 #25
Jeg synes også at det største problem er fordommene. Sensationspressen har den største skyld i at der er skabt en så stor kløft imellem de to grupper, dem der er for, og så dem der er imod.
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 00:46 #26
krydset> tak for din bekymring, men jeg har da også prøvet stoffer, nogle lidt skrappere end andre men jeg ved nogenlunde hvad jeg skal i nærheden af og bestemt også hvad jeg IKKE skal i nærheden af. Undskyld at jeg siger men man skal ikke have taget de store udvidede ledvogtereksamen for at vide at fx Ecstasy er det rene selvmord.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2003 - 00:48 #27
korrekt, men hvis man nu har valgt at tage stoffer, så kan man ligeså godt benytte sig af lidt harm-reduction
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 00:49 #28
mezoi> endnu en gang bølge.

lige netop derfor at forældre sender knægten til psykolog hvis de får mistanke om at han har røget hash og omvendt små-fniser lidt hvis han kommer hjem med en lille bøhmand på.
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 00:49 #29
Jeg kan godt forstå det med rygningen, og syntes egentlig osse det burdes forbydes, Jeg ryger selv, OG har pis** svært ved at stoppe, men hvis det blev forbudt ville man jo automatisk stoppe. Jeg fortæller bare at stoffer gør noget ved ens hoved som man ikke selv er herre over. smøger gør noget ved ens lunger, blodomlø osv som man ikke er herre over. derfor burde man ikke nogen af delene. derimod alcohol syns jeg det er ok at indtage som de anbf. 21 genst. om ugen. da det jo er dokumenteret at det er sundt at tage et glas vin, eller en snaps om dagen. Men hvis problemet med alcoholen  bliver større skal det væk. det er min mening
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 00:52 #30
krydset> rettelse: det anbefales ikke at drikke 21 genstande om ugen, det anbefales at man MAX drikker 21 genstande på en uge. men ellers syntes jeg dit synspunkt iøvrigt er fedt.
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 00:55 #31
forældre burde involvere sig lidt mere i deres børn. jeg har selv 2 børn og jeg ved metoden for at få dem til at holde sig fra stoffer.  når de engang om (mange) år begynder med byræset så har jeg en 1½ time lang film optaget af mig på psykratisk afd. Tror det er kampagne nok.

men jo samfundet er ikke sæligt pænt stillet op, ang stoffer, rygning, alcohol men jeg kan ikke andet sige pas på med det! Det er squ farligt, og det laver nogle kortslutninger i hovedet.
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 00:56 #32
ok mike23 var lige forkert formuleret, (kan hurgtigt blive misforstået)
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. november 2003 - 00:58 #33
om det er hash eller alkohol du indtager kommer ud på et, begge kan blive et problem.. personligt hvis jeg skulle vælge ville jeg helst være hash misbruger frem for alkohol... men det skal jeg heldigvis ikke ;)

iøvigt er alkohol misbrug et større problem i den danske befolkning end hash og stoffer.
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 01:00 #34
ja jeg har så min den første på vej og det er jo nu at man skal til at diske op med lidt morale lige så småt, men for dælen det bliver svært for at skælde ham (det bliver en ham tror de) ud hvis han begynder at ryge pot måske istedet for at drikke (det gjorde jeg).
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 01:03 #35
Ja det bliver nok svært, jeg vil heller aldrig blive sure på min børn hvis de kom hjem og fortalte de havde prøvet det, tværtimod ville jeg tage dem med rundt, og vise dem hvad der egentlig kan ske ved det. det kan ende med et misbrug og det ønsker ingen jo, eller de kan have i samme situation som jeg gjorde og hvem ved om vagten er der denne gang??
Avatar billede krydset Nybegynder
09. november 2003 - 01:05 #36
jeg startede med hash 2 år efter sluttede jeg efter en nat hvor det så gik galt. den nat glemmer jeg squ aldrig :-O
Avatar billede mike23 Nybegynder
09. november 2003 - 01:07 #37
helt sikkert, for vi kan jo ikke se på dem om de har tænkt sig at stoppe i tide og de kan være nok så sikre på at de ikke vil gå så langt at det vil volde dem problemer men hvis har "anlæg" for det og dermed mre udsatte psykisk så kan morale og etil lige så godt være en by i rusland for det vil aldrig kunne hjælpe dem i en sådan situation.

Så den ER svær og den dag i dag vil aldrig kunne bebrejde folk i min fortid for at være bekymret for mit ve og ve, men dengang tog jeg for at være at udtryk for mistillid og var harm længe efter.