Avatar billede stalin Nybegynder
06. november 2003 - 10:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hielfé! router-netværk's spørgs

vi er 4 der bor i en lejelighed. Og vi har bestilt WEBSPEED 1024Mbit fra TDC (<=fuck dem). nå, men vi skal ha lavet et netværk.

sådan her ik':
                      |--pc
                      |--PC
vægstik---modem---router-PC
                      |--PC

vi har besluttet at vi skal have en trådløs router.
er der noget der kan komme med nogle fif, til opsætning, og gænse fejl man kunne komme til at lave..??
samt vil vi også godt høre hvad der er bedst at købe.
altså hvilken trådløs router(mærke/model/pris)???
hvilke pci-kort (mærke/model/pris)???

Og så til sidst hvor man kan købe det henne, altså den biligste PC-butik i København ( vi er alle tilflyttere :o).

Mvh.
Mie, Christian, Rikke, Kristine, Peter
Avatar billede stalin Nybegynder
06. november 2003 - 10:39 #1
hov de der pc-streger på diagrammet skulle selvfølgelig været henne ved routeren.....sorry!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. november 2003 - 10:42 #2
Søg efter router på http://www.edbpriser.dk/

/per
Avatar billede robotten Praktikant
06. november 2003 - 10:43 #3
En klassiker: Der skal betales for ekstra ip'er ved TDC. Der er normalt kun en ip med i standard løsningen fra TDC. Så du skal op og have en pakke med stk. ip'er.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. november 2003 - 10:45 #4
Avatar billede mickydall Nybegynder
06. november 2003 - 11:04 #5
Jeg anbefaler:
3COM OfficeConnect Cable/DSL Wireless Gateway (ca. kr. 650,-)
3COM Wireless LAN PCI Adapter (ca. kr. 750,-)eller alternativt;
3COM OfficeConnect USB Adapter (ca. kr. 400,-)

Alle er "nemme at gå til" og 3COM giver god garanti.
Find priser på http://www.edbpriser.dk
En forhandler i Roskilde har det hele (er det for langt fra København?) og kaldes InterCon.
Avatar billede stalin Nybegynder
06. november 2003 - 12:24 #6
hej igen..

Robotten: Man får en dynamisk IP med, er det virkligt nødvendigt med flerer IP'er. Der må være en mådehvormedman kan undgå dette...?

Mickydall: det begynder at ligne et svar. To 2 sidste kan jeg godt følge
"3COM Wireless LAN PCI Adapter (ca. kr. 750,-)eller alternativt;
3COM OfficeConnect USB Adapter (ca. kr. 400,-)"

men "3COM OfficeConnect Cable/DSL Wireless Gateway (ca. kr. 650,-)"--skal du lige forklarer lidt nærmere. hvorfor hedder den GATEWAY og ikke en ROUTER??
Avatar billede bjuhl Nybegynder
06. november 2003 - 12:26 #7
-> robotten
Det er jo ligemeget når de skal have router på!

-> stalin
Jeg kan anbefale D-Links produkter, f.eks. DI-614+ Router.
Fejlene må man tage som det kommer. Men skal i ikke kører servere mv bag routeren, men bare har 4 PC'er der alle skal på nettet, så er det rimelig simpelt.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
06. november 2003 - 12:27 #8
En Router er en Gateway.
Dens funktion er at lave en gateway til internettet.
Avatar billede robotten Praktikant
06. november 2003 - 12:36 #9
bjuhl>> korrekt, det havde jeg ikke lige hæftet mig ved. Men bare en typisk fejl fra tdc's side, ikke at levere nok adresser med, selvom kunden siger de har flere pc'er der skal på.
Avatar billede mickydall Nybegynder
06. november 2003 - 12:36 #10
Som bjuhl ganske rigtigt skriver, er en router ganske simpelt en gateway, det er altså helt det samme.

Mht. D-link´s produkter: kender dem ikke, men da de ligger i samme priskategori, hvorfor så ikke bare ta` det "gamle" velkendte og gennemprøvede fra 3COM.

Held og lykke med projektet.

By the way: 3COM`s OfficeConnect Gateway har indbygget DHCP server og deler selv IP adr. ud til mask. på netværket.
Avatar billede mickydall Nybegynder
06. november 2003 - 12:42 #11
Med en DHCP server i netværket, er det faktisk nok med en IP adr. fra ISP, da det kun er serveren, der skal i kontakt med I-nettet.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
06. november 2003 - 12:46 #12
-> mickydall

Ikke for at samle 2 øre op, men DHCP server har ikke noget med hvor mange IP'er du skal ha hos ISP. DHCP deler IP'er ud på LAN, men det sker først efter gatewayen, som er den egentlige grund til at man kun skal have en IP.
Avatar billede mickydall Nybegynder
06. november 2003 - 12:51 #13
->> bjuhl

Som jeg skrev tidligere, er DHCP serveren indbygget i gatewayen...
Avatar billede mickydall Nybegynder
06. november 2003 - 12:59 #14
Inden det bliver en dialog mellem bjuhl og mig selv, ska` vi vel lige høre stalin, om der overhovedet er noget af det skrevne, han kan bruge?

Det er et spændende projekt, I har gang i og det kan nok ikke helt lade sig gøre uden problemer. Så skriver du/I bare igen, så må vi hjælpe derfra.

Slut herfra, håber at have hjulpet.
Avatar billede stalin Nybegynder
07. november 2003 - 11:50 #15
Helt sikkert. jeg tror jeg vil følge mickydall's anvisninger. nogle af mine spørgsmål angår kun at jeg ikke er inde i termonologien ( DHGP, ISP og KGB og hvad I nu ellers kalder det.?.) "Simple mennesker skal ofte bare ha' simple svar"

nå, men jeg vil prøve at give mig i kast med det her.

jeg vender nok tilbage når der går lort i det....

tak alle!!

mvh.
christian ( Stalin )
Avatar billede robotten Praktikant
07. november 2003 - 12:23 #16
Du vender bare tilbage - altid til rådighed ;)