Avatar billede nil.dk Nybegynder
06. november 2003 - 00:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Har ikke adgang til ny harddisk

Jeg har en PC med én harddisk. Nu har jeg så tilføjet en ekstra harddisk indeholdende en del data fra en anden PC. Jeg kan godt se den i "Min computer" og i enhedshåndtering, men prøver jeg at komme ind på den får jeg at vide at der ikke er adgang til den.
06. november 2003 - 00:15 #1
Hvilket styresystem på de 2 diske?

Hvordan er de formateret - FAT /NTFS?
Avatar billede micki Nybegynder
06. november 2003 - 00:23 #2
Du skal også oprette en partition, hvis dette ikke er gjort.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2003 - 00:24 #3
hvis du bruger Win2k eller *WinXP skal du sørge for at have Administrator rettigheder, når du har det kan du formatere den inde fra Windows.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2003 - 00:25 #4
du kan evt. hente denne og se om det bliver bedre http://www.partition-manager.com/
Der er en demo ude i højre side.
06. november 2003 - 00:30 #5
nil.dk>> Handler det ikke om at få adgang til de data, der ligger på disken?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2003 - 00:33 #6
for at overtage ejerskabet over den HDD du har sat i skal du have Administrator rettigheder.
Højreklik på drevet og vælg Deling og Sikkerhed> Avanceret, her indsætter du dit brugernavn og vinger felterne af der giver dig lov til at bruge den.
Avatar billede sukos Juniormester
06. november 2003 - 00:44 #7
Og så'n lidt ud i luften---Hvorfor er data på disken beskyttet af et brugernavn med kode?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2003 - 10:24 #8
sukos> sådan lige ud i luften, så behøver den ikke at være beskyttet, men har den først siddet i en computer med Winxp eller win2k, så er den automatisk beskyttet af systemet.
Da harddisken har siddet i en anden maskine med et andet brugernavn, kan man ikke uden videre sætte den i en anden pc.
Brugernavnet fra den anden maskine er i mellemtiden lavet om til nogle tilfældige tal med et S som prefix.

Det er derfor nødvendigt at overtage ejerskabet over drev/mapper for at kunne bruge det til noget fornuftigt.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
06. november 2003 - 10:28 #9
Undskyld at jeg først svarer nu, men jeg har været væk fra nettet. Jeg samler lige op.

Styresystemet på min nuværende PC er Win XP Prof. og på den maskine den ekstra harddisk sad i var det Win 2000 Prof. Så vidt jeg ved er de begge formateret som FAT32.

erikjuul >> Jo, det handler om at få adgang til data på den ekstra disk, men også om at få den til at fungere som disk i PC'en.

sukos >> Data er ikke beskyttet af brugernavn/kode. Det er min egen disk med mine egne data, bare fra en ældre PC.

retaxes >> Det lyder somom du har fat i noget der. Det vil jeg prøve i aften.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2003 - 10:34 #10
selvom det er din egen HDD vil den opføre sig anderledes det nye sted, medmindre du har lavet en nøjagtig kopi af dit OS.

Jeg er ikke helt klar over om den opfører sig på den beskrevne måde når der er tale om FAT32, men tjek det ud.
Avatar billede zenze Nybegynder
06. november 2003 - 17:56 #11
Du skal ind i diskhåndtering under kontronpanel -> Administration -> Computeradministration - og så skal disken initialiseres eller tilføjes (gøres tilgængelig)
Avatar billede nil.dk Nybegynder
06. november 2003 - 22:13 #12
Tak for hjælpen retaxes. Du havde helt ret. Jeg skulle bare ind som administrator og fjerne de adgange og tildele nye. Nu virker det fint.

/Mads.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. november 2003 - 22:17 #13
det var godt, jeg siger tak for pointene..