Avatar billede linkes Nybegynder
05. november 2003 - 23:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Linksys wireless hastighed!!

Jeg har en linksys WRT54G trådløs router. Jeg kører B only da nogle enheder i netværket ikke kan køre mixed mode! Men her er problemet: Jeg kom hjem en dag hvor netværket opførte sig underligt dvs. det var noget der skete ligepludseligt. Hastigheden står normalt til 11Mbit eftersom det kører B only. Men nu kører hastigheden nedad på alle pcer i netværket nogle gange 5,5 nogle gange 2 og rimeligt tit 1 mbit men signal strenght står på max!? og nogle gange bliver man helt smidt af!? Som sagt har jeg ingen ændringer lavet. ligepludselig virkede det bare ikke ordentligt! har tjekket inde hos TDC men de har ingen forstyrrelser hvilket heller ikke burde have indflydelse. Kan det være min router der er gået helt amok? Jeg har forresten den nyeste Firmware fra linksys.  HJÆÆÆLP!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. november 2003 - 23:14 #1
Den praktiske hastighed på en wireless netværk er meget afhængigt af lokale forhold og meget kan nedsætte den teoretiske tophastighed. Aludampspær i væggene kan skabe reflektioner og skærme signaler, elektronisk støj fra nadre maskiner kan også nedsætte hastigheden meget.

5 Mb vil normalt være det praktiske maximum og ofte vil den ligge lavere, så dit virker helt normalt og du skal ikke regne med højre hastigheder selv ikke under perfekte forhold.

Vil du have hurtigere net, så skift til kabler
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. november 2003 - 23:16 #2
Du kan dog selvfølgelig skifte til 802.11G standarden, det kører med en teoretisk hastighed på 54 Mbit. den praktiske hastihed vil være godt det halve.

Du kan dog nå den teoretiske max hastighed både med 11b og 11g standarden, hvis du har et accesspoint der kan køre duplex
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. november 2003 - 23:19 #3
Skyldr måske også lige at sige at du, hvis forholdene er meget dårlige, dvs. hastigheder under 1Mbit, nogle gange kan opnå noget med retningsbestemte antenner. Disse forstærker signalet i en bestemt retning, hvorfor de går bedre gennem støj.

I øvrigt vil 11G standarden (teoretisk i hvert tilfælde) være mere følsom end 11B standarden
Avatar billede linkes Nybegynder
05. november 2003 - 23:29 #4
Tror ikke helt spørgsmålet er forstået! Jeg ved en del om mit netværk og det har kørt upåklageligt i 2 måneder! Jeg har jo faktisk en 802.11G router!!! Så skifte til G standarden er et tryk på en knap! men som jeg sagde kan nogle 802.11B enheder i netværket ikke komme på når jeg kører Mixed mode!! Jeg er bedøvende ligeglad med LAN, hvis jeg bare kørte 2 mbit på mit wireless ville jeg være tilfreds. men som jeg også sagde i spørgsmålet er signalet på fuld som det altid har været, men hastigheden falder hele tiden indtil den nogle gange går helt ned!! som jeg sagde var det noget der skete ligepludseligt!!

Så ikke for at være ubehøvlet, men læs lige spørgsmålet inden du svarer, så utydelig kan jeg da ikke være! og hvis du så efter ville du da intuitivt se at routeren hedder WRT54G (54) så det er en G router!!!
Avatar billede linkes Nybegynder
05. november 2003 - 23:31 #5
Det skal lige tilføjes at min router er 5 meter fra PCen igennem en tynd trædør!!
Avatar billede fido82 Nybegynder
05. november 2003 - 23:33 #6
er det på alle PCere det gør det ?
Har du installeret noget nyt elektronik der hvor du bor for nylig ? Hvis ja, så prøv at pille det fra /slukke det
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. november 2003 - 23:36 #7
Med fare for igen at have misforstået dig, så kan problemet sagtens være eletronisk støj, også fra en anden bolig end din egen. Hvis naboen/oven eller underboen, har købt noget elektrisk der støjer på en uheldig freqvens, vil det kunne genere dig kraftigt.

Prøv at ligge mærke til hvornår det køre langsomt, f.eks. om natten, hvor andet udstyr typisk er slukket.
Avatar billede linkes Nybegynder
06. november 2003 - 01:27 #8
Jeg har tænkt på det, og nu er klokken halv 2 og internettet kører upåklageligt! Det kan jo være det er det, men i min husstand (bor sammen med 3 andre) er der ingen der har haft elektronisk udstyr kørende i dag! kan være det er underboen, der vil jeg aflægge et visit i morgen. Men jeg ved godt der er meget andet der kører på samme frekvens som 802.11b men problemet var der også med 802.11g. Men ja jeg tjekker i morgen.
Avatar billede linkes Nybegynder
06. november 2003 - 02:03 #9
Spoke too soon her ½ time efter gik det ned igen! på samme måde. Denne gang kunne jeg bare slet ikke se routeren på mit trådløse netværk, den forsvandt helt! Har nogen oplevet at ens router pludselig begynder at blive ustabil uden at man har gjort noget!?
Avatar billede infinity Nybegynder
06. november 2003 - 14:51 #10
I Danmark bruger man officielt kanal 1, 6 og 11 i forbindelse med 2.4Ghz wireless, som indbefatter 802.11b og 802.11g - prøv at skifte rundt mellem disse kanaler og se om det har noget at sige.

Sådan som du beskriver at du falder af lyder enten som om radioen i din router er "semi-defekt" or/eller, at der er for meget elektronisk støj i området. Prøv eventuelt programmet Netstumbler (fra www.netstumbler.com) og se om du kan detektere andre wireless netværk i dit område. Det kan formentlig også fortælle dig hvilken kanal de eventuelle andre netværk i området kører på. Netstumbler virker ikke med alle netkort, men eftersom du har et Linksys AP/router går jeg også ud fra at du har Linksys netkort - og jeg ved at Netstumbler virker med dette.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. november 2003 - 23:43 #11
Jeg tror du er klar over dette, men alligevel. Husk nu at det ikke kun er udstyr, der decideret sender radiosignaler, der udsender ting på de ovennævnte freqwvenser. Alt elektrisk støjer, også på de freqvenser dit trådløse net køre på, og også på freqvenser der interferere med de freqvenser dit trådløse net køre på. Så di skal faktisk have fat i alt med strøm på. Fyret, køleskabet, fryseren, airconditionen, elvarmeren, powertooles, osv. Er deren fejl på dette udstyr, kan det støje uforholdsmæssigt meget på uheldige kanaler.

Ofte kan dette problem faktisk fjernes med klog afskærmning, f.eks. med brug af alufolie til isolering. Du kan jo prøve dig ferm
Avatar billede linkes Nybegynder
07. november 2003 - 00:29 #12
Jeg har i dag haft tid til at ringe til Linksys support linie. Det er nok det bedste support jeg nogensinde har fået. Jeg Fik afklaret problemet med en uofficiel Firmware opdatering 1.41.8. Supporteren sagde i hvert fald at de kun havde den på deres interne netværk, jeg fik også tilsendt en update tool jeg aldrig havde set før, men den gjorde tricket. Alt virker som det skal nu ikngen udsving eller noget! Hvad det så er der har fået den til at opføre sig mærkeligt ved jeg ikke, da jeg ikke havde rørt min router opsætning op til fejlen opstod! Jeg fik dog aldrig svar på hvad fejlen skyldes!? Men mange tak for hjælpen her inde. Point til Linksys support, det var sgu service.