Avatar billede ducks Nybegynder
05. november 2003 - 14:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Terminal Server

Hvordan bruger man termaninal server og terminal "client" eller hvad klienten nu hedder?

Jeg har absolut ingen forstand på det udover at det er noget med remote control.
Avatar billede baadz2 Nybegynder
05. november 2003 - 14:47 #1
Du kan bruge Terminal Serveren på 2 måder.
1. Fjernadministraion.
  Her kan man fjern administrere den pågældende maskine med en Terminal klient.

2. Remote Application Mode
  Her er serveren den maskine der afvikler dine programmer. dvs at den maskine du sidder ved og logger på terminal serveren med kun er en dummi klient der skaber forbindelsen og serveren kører programmer og styresystem for dig.

Klienten kan man laves på serveren med en klient creator der formaterer 2 disketter med den nødvendig software. Hvis man har xp er dette ikke nødvendigt, ihvertfald ikke hvis man bruger remote administration mode. Så kan man bare bruge forbindelse til fjernskrivebord.
Avatar billede ducks Nybegynder
05. november 2003 - 14:51 #2
Tror det er punkt 2, der hvor man logger ind på en computer og så logger men egentlig ind på serveren og arbejder på den fra en anden computer, er det rigtigt? Kan du ik forklare hvordan man sætter serveren op og hvordan man opretter softwaren?
Avatar billede ducks Nybegynder
05. november 2003 - 14:51 #3
Jeg har Windows 2000 Pro på den anden computer.
Avatar billede baadz2 Nybegynder
05. november 2003 - 14:58 #4
Hvad skal du bruge det til?

At fjernadministrere dine servere eller til at sætte en række bruger op til at arbejde på erveren som om det var deres maskine?
Avatar billede ducks Nybegynder
05. november 2003 - 15:00 #5
Fjernadministrere, ligesom Remote Administrator og RealVNC hvis du kender et af de 2 programmer.
Avatar billede ducks Nybegynder
05. november 2003 - 15:22 #6
Nu har jeg fundet ud af at lave en client, men man logger ind med en ny bruger, kan man ikke lave det så, man logger ind og bruger den profil der allerede er logget på serveren? Ellers vil den starte en hel masse programmer 2 gange.
Avatar billede baadz2 Nybegynder
05. november 2003 - 15:31 #7
Du kan logge ind med en hvilken som helst konto der har rettigheder til at logge på serveren, så fremt den er sat op som Remote administraion.
Bare brug samme login som du normalt ville på serveren.
Avatar billede ducks Nybegynder
05. november 2003 - 15:32 #8
Når man starter Terminal Serveren, skal man logge ind og så starter man en bruger op, fx vil Administrator være logged på 2 gange så. Kan man ikke lave det, så man bruger den konto der er logged ind på serveren?
Avatar billede baadz2 Nybegynder
05. november 2003 - 15:34 #9
nopes, ikke på server versionen.
Hvis det var en xp klient ville amn logge den bruger ud der var på serveren og så logge på selv.

Hvis du ikke kan have programmet til at køre 2 gange som fx. warftp så lad være med at logge på serveren. Bare ha den startet op.
Avatar billede baadz2 Nybegynder
06. november 2003 - 15:47 #10
Har du haft held med det?
Avatar billede ducks Nybegynder
06. november 2003 - 20:22 #11
Jeg har fået det til at virke, så godt som det nu kan. Men det var ikke optimalt for mig, så jeg fortsætter med Remote Administrator.

Du skal alligevel have point, for du besvarede jo mit spørgsmål, om at få terminal server til at virke.

Optimalt, vil sige at man anvender den bruger der er logged ind, uden at logge ud eller logge ind 2 gange.
Avatar billede netpxg Nybegynder
06. november 2003 - 20:38 #12
Du behøver ikke logge lokalt på serveren for at bruge klienten. Administrator er f.eks ikke nødvendigvis logget på
Hvis du vil bruge serveren til at køre applikationer på skal den sættes "Terminal server mode" , det gøres i add/remove pgms -> window programs.
Når du installerer programmer skal du have serveren for dig selv, sætte serveren i install mode med kommandoen Change user /install, efter installation skifter du til execute mode med change user /install.
Visse installationer virker bedst/kun fra konsollen.
login scripts styres af usrlogon.cmd, usrlogn2.cmd i winnt\system32 og diverse
scripts i bl.a. winnt\application compatibility scripts\logon.
Så vidt jeg husker skal der licens til win9X klienter, der er ikke nødvendigt til NT, win2K og XP
Avatar billede netpxg Nybegynder
06. november 2003 - 20:40 #13
Sorry execute mode kommando er selvfølgelig change user /execute