Avatar billede ansa Nybegynder
04. november 2003 - 22:11 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Remote desktop i XP - for Dummies!

Jeg har nu læst flere af Ekspertens svar omkring brugen af Fjernstyring i Win XP - men jeg skal have det skåret ud i pap!

Jeg vil gerne køre support via Win XP til et familiemedlems XP maskine via Internettet. Til det brug høre jeg at man kan bruge Remodt Desktop (Fjernstyring)i Windows XP.

Jeg skal gerne kunne overtage styringen (af mus og tastatur) på modpartens computer. Hvordan starter jeg det hele op. Hvad krav er der til Routere og Firewall - og hvordan med sikkerheden.
Avatar billede rashid Praktikant
04. november 2003 - 22:43 #1
hvorfor ikke benytte VNC - det er meget nemmere at have med at gøre og kræver blot at begge maskiner har faste ip-adresser der er offentlige (ikke del af lan). Programmet er gratis, dog er det ikke det samme som RDT, men simplere. Det skal være installeret på begge maskiner og den maskine der skal overtages skal starte vnc server op. den anden starter en viewer op.
maskinen der skal overtages vil blive spurgt om et userpassword ved aktivereing af VNC server første gang. På den anden maskine kan man nu skrive ip-adressen ind og derefter password.
Avatar billede rashid Praktikant
04. november 2003 - 22:45 #2
Ellers kan man via msn (messenger) bede om fjernsupport via menupunketet handlinger og bed om fjernsupport. Det kræver at man på begge maskiner kører msn.
Avatar billede rashid Praktikant
04. november 2003 - 22:46 #3
VNC kan hentes på http://www.realvnc.com/
Avatar billede ansa Nybegynder
04. november 2003 - 22:54 #4
Har faktisk hentet RealVNC - men problemet er at jeg selv køre med en dynamisk IP!!! Er på WebSpeed fra TDC!!!! Kræver VNC ikke også en del opsætning samt indstilling før ibrugtagelse - eller er det nok med standartopsætningen?

Ønsker dog fortsat at høre mere om Win XP Remote Desktop!!!
Avatar billede rashid Praktikant
04. november 2003 - 23:02 #5
nej, men du skal have port 5800 og 5900 åbne på begge maskiner. Din IP bliver ikke skiftet før du lukker ned og lukker op igen. Den du skal overtage kan jo give dig ip-adressen, så kan du prøve.

tryk start, kør, skriv cmd og tryk enter. skriv ipconfig.
Avatar billede rashid Praktikant
04. november 2003 - 23:06 #6
for at kunne køre remote desktop skal port 3389 være åben, og den der overtager (dig) skal være oprettet som bruger på den maskine. husk at når du logger på værten, bliver han logget ud. I XP kan der kun være en bruger på ad gangen.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2003 - 23:19 #7
du kan også installere programmet fra www.safeip.dk
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2003 - 23:20 #8
se under fjernbetjening
Avatar billede bleze Nybegynder
05. november 2003 - 00:13 #9
Remote desktop bruger port 3389
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2003 - 00:57 #10
Der skal være givet lov til fjernsupport på den pc, som skal have din assistance under egenskab for denne computer /faneblad fjernforbindelse.

som besvaret af andre i sprøgsmålet skal port 3389 være åbent på den router, som servicerer den aktuelle pc.

efter at den som skal modtage fjernsupport har anmodet om det via MSN Messenger hvor versionere på de 2 pc gerne skal være identiske, skal du accepter at yde fjernsupport. Efterfølgende når linjen er åbenet skal modtageren af fjernsupport frigive tastatur og mus til dig, så du for kontrol over den pågældende pc.

Herefter er det blot at gå igang. Sikkerheden skulle være ok, da indtastningerne krypteres.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
05. november 2003 - 11:56 #11
Du kan også bruge Tight VNC.

Dette program skal kun installes på den PC der skal fjernstyres, og port 5800 og 5900 skal være åben.
På den maskine du skal fjernstyre fra, skal der IKKE installeres noget.
Du connecter igennem en normal internetbrowser med modpartens nuværnde globale IP.
http://xx.xx.xx.xx:5800
Avatar billede rashid Praktikant
05. november 2003 - 11:59 #12
:-)

Tight VNC er blot en videreudvikling af Win VNC, og er så vidt jeg husker ikke freeware !
Rent funktionsmæssigt er tvnc og vnc ens!
Avatar billede baadz2 Nybegynder
05. november 2003 - 14:52 #13
hvis du ikke har mulighed for at få en ip udleveret hver gang d skal overtage styringen kan du lave en dynamisk dns. Så har du en adresse hver gang du skal logge på maskinene.

http://www.dyndns.org
Avatar billede bjuhl Nybegynder
05. november 2003 - 16:01 #14
Tight VNC skal kun installeres på den ene maskine.

Det kan da godt være det ikke er freeware..... OG HVAD SÅ????
Avatar billede rashid Praktikant
05. november 2003 - 16:10 #15
Det er altså ikke for at være fræk, men VNC kan det samme:
åben en browser og skriv http://ipadresse:5800
og behøver heller ikke være installeret på den maskine man vil fjernstyre fra, men kun på den man vil nå !
Avatar billede rashid Praktikant
05. november 2003 - 16:11 #16
tja hvorfor betale for et produkt der er gratis ?? B-)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
05. november 2003 - 16:45 #17
OK, troede du mente RealVNC. Den er der også nogen der omtaler som VNC
Avatar billede ansa Nybegynder
07. november 2003 - 11:26 #18
Jeg vil gerne høre nogle erfaringer med Fjrensupport i Win XP - hvad gør man  -nu har jeg prøvet at oprette en forbindelse via Messenger - man der sker ikke en meter mellem min og min vens XP-maskine - hvad skal man gøre??
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. november 2003 - 11:33 #19
Fjernsupport er træls.
Når man connecter, skal modparten godkende det, hvis man så vil overtager styring, skal han godkende igen......

Jeg brugte det selv til at starte med, men blev træt af det. Nu bruger jeg PCAnywhere og VNC som kan connecte med skriverettigheder UDEN at modparten behøver at sidde ved computeren.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. november 2003 - 11:34 #20
Sry for spam :-)
Avatar billede ansa Nybegynder
07. november 2003 - 11:51 #21
Virker det ikke eller er det bare fordi der er besværlig for brugeren?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. november 2003 - 11:58 #22
Det virker fint nok. Det er bare træls at bruge.
Avatar billede ansa Nybegynder
07. november 2003 - 12:07 #23
men hvis man bruger et 3 parts program så skal man jo til at sætte firewallen op, samt indtaste en hulens masse informationer - findes der et lille program for "Dummies"???
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. november 2003 - 12:37 #24
Det skal du også i FJernsupport, det vil du ikke kunne komme uden om.
Men det er jo ikke noget problem, det er typisk bare en enkelt port der skal åbnes. 3389 i dit tilfælde.