Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 18:27 Der er 23 kommentarer

windows finder ikke mit cd rom drev.

Windows finder ikke dit cd rom drev når den starter op.
Men hvis jeg starter op fra en systemdiskette, kan jeg se at drevet virker. Hjælp.

- er det ikke noget med AutoExec.Bat og Config.sys filerne?
  Har også prøvet at instalere en ny aspi fil.
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 18:37 #1
Tjek i Config.sys og autoexec.bat om der står noget med Lastdrive=, hvis der gør så lav det om til Lastdrive=Z
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 18:38 #2
Prøv med tilføj ny hardware.
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 18:45 #3
Det har jeg også prøvet (tilføj ny hardware)
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 18:47 #4
Når du booter på en diskette, så har du kontakt med drevet, men ikke når windows kører?
Har du haft Roxio/Easy CD creator installeret?
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 18:48 #5
Sådan ser min auroexec ud.

C:\PROGRA~2\DRSOLO~1\ANTI-V~1\GUARD /COPY /WRITE
@ECHO OFF
REM [Header]
REM [CD-ROM Drive]
REM [Miscellaneous]
REM [Display]
REM [Sound, MIDI, or Video Capture Card]
REM [Mouse]
mode con codepage prepare=((850) c:\windows\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,c:\windows\COMMAND\keyboard.sys
SET PATH=\DFRUN;C:\PROGRA~1\BORLAND\COMMON~1\BDE
C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:123

Så der står ikke noget med lastdrive
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 18:49 #6
nej nero er instaleret
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 18:50 #7
OK, hvad med din config.sys?
Du kan nøjes med at kommentere i stedet for at svare.*S*
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 18:52 #8
"Sory" er ny herinde.
Her er min config sys

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE
REM [Header]
REM [CD-ROM Drive]
REM [Miscellaneous]
REM [SCSI Controllers]
REM [Display]
REM [Sound, MIDI, or Video Capture Card]
REM [Mouse]
REM ------------------
FILES=90
device=c:\windows\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,c:\windows\COMMAND\country.sys
SHELL=C:\WINDOWS\COMMAND.COM /P /E:768
C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:123
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 18:56 #9
Heller ikke der, virker drevet hvis du booter fra diskette, altså kan du lave en "Dir" på det og få listen over indholdet?
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 18:59 #10
hvis jeg booter fra en windows startdiskette. Så kan jeg godt få vist indholdet på mit cd rom drev. Det er det der er det mærkelige. Så det er ikke i stykker.
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 19:17 #11
Hvis det er sket for nylig, så prøv at starte op i ren DOS, hold <Ctrl> nede når du genstarter og vælg Ren DOS, når du har C:\> skriv Scanreg /restore
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 19:31 #12
Det var ellers et rigtigt godt bud. Bare jeg dog havde gjort det med det samme da det skete. Men nu er det snart en måned siden.
Så det duer ikke
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 19:39 #13
Den er ikke nem den her, men du kan gøre det at du geninstallerer din Win98 oveni den gamle, det burde ikke ødelægge noget.
Boot på startdisketten, i A:\> skriv E:<Enter> Install<Enter>
Forudsætning, det er en win98 startdiskette og du har kun en harddisk der ikke er delt op.
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 19:50 #14
Det dur ikke. Har ikke windows cd'en. Jeg har købt computeren med win98 instaleret for mange år side. Har opdatert via nettet.
Men så må jeg jo ud og finde en win98 cd et sted.

jeg håbede lidt at det kunne løses uden at instalere win. igen
Avatar billede fromsej Praktikant
04. november 2003 - 19:53 #15
Det burde det også kunne, men jeg kan ikke lige komme op med noget lige nu, sætter flag på dig og vender tilbage, hvis der ikke er kommet et svar inden da.
Har du prøvet at pille IDE kablet ud af drevet, tænde igen og lade windows starte op, lukke og montere igen?
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 19:58 #16
nej det er ikke prøvet.
mange tak for hjælpen. Håber det virker. ellers håber jeg at du finder på noget andet.
Avatar billede malte1975k Nybegynder
04. november 2003 - 20:27 #17
virker ikke
Avatar billede zero3cool Nybegynder
04. november 2003 - 21:35 #18
Jeg havde nogen lunde samme problem og denne her linie i autoexec.bat hjalp gevaldigt:

C:\WINDOWS\command\MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /M:10

Ved sq ikke engang helt hvad den gør andet end at installere en CD-ROM driver..
Avatar billede malte1975k Nybegynder
05. november 2003 - 17:43 #19
Jeg prøvede at lave en trinvis-opstart. og fik følgene fejl

'der findes en ukendt komando i config.sys
der er fejl i filen config.sys på linje 24

' Device driver not found: 'MSCD001'
  no valid CDROM drivers selected
Avatar billede zero3cool Nybegynder
05. november 2003 - 17:49 #20
Fjern linie 24 så, jeg regner med at det er C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:123 ? Hvis du selv har tilføjet denne linie så flyt den til autoexec.bat (gør det evt. alligevel og se hvad der sker)
Avatar billede fromsej Praktikant
05. november 2003 - 19:14 #21
Du kan bare sætte REM foran linien.
Du siger det er ca. en måned siden, installerede du noget på det tidspunkt, der kan have ændret dine opstartsfiler, selvom jeg ikke tror at problemet ligger der.
Avatar billede malte1975 Nybegynder
10. november 2003 - 21:36 #22
TAk for hjælpen.
Kunne ikke få det til at virke.
Så jeg har instaleret win98se helt fra bunden på en ren maskine.

Og nu virker det.
men det havde jeg nu også regnet med.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. november 2003 - 21:42 #23
Ja, det plejer at hjælpe.*S*