Avatar billede kamazo Nybegynder
04. november 2003 - 13:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

2 Ipadresser på samme netkort

Hej eksperter.
Jeg sidder her med en bærbar, som jeg skal bruge på og til VPN derhjemme. Problemet er bare at jeg skal kunne logge på domænet på arbejdet, men stadigvæk skulle kunne bruge VPN hjemmefra. Jeg har givet min computer en Alternativ Ip under TCP/IP, så jeg har adgang til domæne og internet fra arbejdet af. Min Internet forbindelse derhjemme giver mig automatisk en Ip adresse via DHCP, men internettet virker ikke hvis jeg har Ipen fra mit arbejde inde i Alternativ....

Håber i kan hjælpe mig...
Avatar billede kamazo Nybegynder
04. november 2003 - 13:56 #1
Rettelse: Jeg sidder her med en bærbar, som jeg skal bruge på arbejdet og til VPN hjemme.
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. november 2003 - 14:01 #2
Kig under egenskaber for din VPN forbindelse. Fjern fluebenet i "Brug gateway på fjern netværk", så skulle du kunne bruge din egen ADSL forbindelse.

Dette er i øvrigt i strid med "god sikkerhed" hvis ikke din ADSL forbindelse er tilstrækkeligt sikret i form a firewall mv., men det er mere et firmaproblem end dit, da firmaet burde have en politik og konfiguration der forhindrer dette.

JP
Avatar billede kamazo Nybegynder
04. november 2003 - 14:14 #3
JP: Kan du beskrive lidt nærmere omkring Egenskaber på VPN ?
Jeg har en VPN "lan-forbindelse" I Egenskaber for Netværkssteder. Hvis jeg tager Egenskaber på den, får jeg de samme ting som på mit primære netkort, jeg kan ikke se nogle "Brug gateway på fjern netværk"
Avatar billede kenp Novice
04. november 2003 - 15:18 #4
du kan jo bruge denne guide! så kan den stå som dynamisk derhjemme samtidig med at du køre fast på dit arbejde!

http://www.riversen.dk/?id=artikler&kategori=netværk&aid=2
Avatar billede kenp Novice
04. november 2003 - 15:20 #5
eller du kan gøre dette!
Men du kan bruge et lille program til at loade din IP opsætning automatisk (eller retter du skriver en commando så kommer den ind igen)

Jeg bruger en lille smart util som ligger i win2000/XP der hedder netsh.

prøv følgende:
gem dine nuværende indstillinger
ved at gå i en dosprompt og skriv følgende...

netsh -c interface dump >tcpip-statisk.txt

for at loade et sæt netværksindstilling skriv

netsh -f tcpip-dhcp.txt

i den første der gemmer du dine IP indstillinger! og når så du mister ip opsætningen så bruger du den nederste så skal du ikke igennem det hele manuelt igen ;)

det du kan nu er at lave to .bat på desktopen og næste gang du vil ændre netværk er det bare at dob. klikke og thats it.. og det er den lettetest måde...

Hvordan du laver en batfil har jeg dog ikke check på.
Avatar billede kamazo Nybegynder
05. november 2003 - 20:26 #6
Hej. Tak for alle svarene, jeg vil prøve dem imorgen, så kan jeg lige give jer et feedback.
Avatar billede kamazo Nybegynder
06. november 2003 - 11:30 #7
Ehm, jeg har fået nettet til at virke på arbejdet, og det virker også derhjemme, men nu kan jeg ikke tilmelde den et domæne, det går den kold over.
Avatar billede riversen Nybegynder
09. november 2003 - 17:00 #8
tjek eventloggen
Avatar billede kamazo Nybegynder
12. november 2003 - 14:03 #9
faktisk en rimelig sjov opgave, vi kører med ZoneAlarm firewall på vores VPN maskiner, det viser sig at ZoneAlarm gik ind og blokere for at jeg ikke kunne komme på domænet. tak for svarene, i får lov at dele points :)
Avatar billede kamazo Nybegynder
12. november 2003 - 14:03 #10
så lav et svar :)
Avatar billede kenp Novice
12. november 2003 - 14:04 #11
.
Avatar billede kamazo Nybegynder
14. november 2003 - 08:39 #12
DO'H, trykker på den forkerte bruger :|
Avatar billede kenp Novice
14. november 2003 - 09:44 #13
så må vi håbe at jpvj er flink!
Avatar billede kamazo Nybegynder
28. november 2003 - 08:53 #14
det er han så nok ikke :|
Avatar billede kenp Novice
28. november 2003 - 08:55 #15
jpvj ->hvaaa syntes du ikke du skal slippe nogle af de point?