Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 14:09 Der er 83 kommentarer og
2 løsninger

Updatering af BIOS

Jeg skal have opdateret, BIOSsen på det gammelt socket A bundkort. Jeg har fundet frem til at bundkortet er et : CT-7AJA/100 fra chaintech.

Problemet er at på Chaintechs hjemmeside kan jeg ikke finde drivere til det, kun til et AJA2 board, kan jeg bruge dem.

Når jeg så (forhåbentlig) har fået opdateringen, ville jeg blive happy hvis der var en der gad guide mig igennem opdateringen.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 15:14 #1
Det sørgelige er, at ved søgning på Chaintech Socket A fremkommer kun bundkort 7AJA2 og 7AJAE

Forskellen er, at det første kan køre med 200/266 FSB mens det sidste kun understøtter 200 FSB.

Se  http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/product_list.asp?MPSNo=13&SPSNo=12

Du må være helt præcis med model for dit bundmkort. Fra manualen må du feks. kunne se, om dit board kun understøtter 200MHz FSB eller om det er 200/266MHz FSB.

Når du er sikker på modellen tager du BIOS upda
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 15:17 #2
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 15:40 #3
BIOS update 7AJA2-100 m.fl.
http://www.chaintech.com.tw:8008/AP/BIOS/model.asp?model=7AJA2

Herfra er der mulighed for - i venstre side - at downloade BIOS Flash utility
http://www.chaintech.com.tw:8008/Downloads/index.htm

har ikke kunnet finde vejledningen til at flashe  :(
og sitet er skide langsomt selv om jeg sidder ved en 1GHz forbindelse.

Men du skal have BIOS flash utility (det program som kører opdateringen) plus selve BIOS opgraderingen på en DOS bootdisk, og herfra kører du Flash programmet, som foretager opdateringen. Pc må ikke genstartes i forløbet.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 15:47 #4
Nu har jeg smidt manualen væk, men jeg er ret sikker på at det ikke kan køre med 266 FSB.

Kan jeg virkelig godt tage 7AJA2E selvom at det ikke er det samme bundkort
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 15:48 #5
Er du usikker på om dit bundkort er 7AJA2 (200/266 FSB) eller 7AJA2E (200 FSB) så hent gratis programmet Aida32 som kan give oplysning om dit hardware, herunder bundkort og chipset.
Vælg Personal udgaven og download .exe-filen og installer programemt
www.aida32.hu
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 15:50 #6
Du kan godt tage den du nævner 7AJA2 med 200 MHz FSB - der er ikke andre muligheder - blot du er sikker på boardet kun understøtter 200 MHz FSB.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:02 #7
Det understøtter kun 200 mhz FSB
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:04 #8
Den sidste nye bios har vel alle tidligere rettelser includeret
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 16:09 #9
Jeps - alt inkluderet. Du skal blot have den sidst nye.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:11 #10
Skal det bare være den hvor der står 7AJA2 øverst på siden.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:13 #11
Og forøvrigt hvad skal den bootdisk indeholde. Kan jeg godt bruge en 98 OEM disk fra Bootdisk.com
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:15 #12
Der er en anden bios på deres hjemmeside der hedder 7AJA0, sikker på det ikke er den?, Håber sku du kan udstå min paranoia, men man er vel altid lidt nervøs første gang :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 16:17 #13
Er du sikker på dit bundkort hedder noget med 100, fx. 7AJA2/100 tager du den opdatering (nr. 4 på sitet)
http://www.chaintech.com.tw:8008/AP/BIOS/model.asp?model=7AJA2

klik på Denmark i venstre side for at hente dem. Gem den på disk, og overfør den herefter til en bootdiskette sammen med Flash utility. Boot fra disketten og start Flash programmet.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 16:24 #14
Kører du Windows 98?
I så fald sæt en formateret diskette i drevet og udfør
format a /s

/s overfører de få nødvendige systemfiler til disketten som gør at din pc booter op i DOS. Hav forinden også overført Flash util programmet og selve filen med BIOS opdatering til disketten.
Når pc'en er startet op og står ved A-prompten a:\>
skriverdu navnet på Flash-filen og trykker <Enter>    Filen kan fx. hedde flash.exe
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:27 #15
Jamen på et mærkat på æsken står der : 7AJA/100 altså ikke noget med 2
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:29 #16
Og jeg kører forresten XP
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 16:37 #17
7AJA/100 må betyde at det "kun" er med 100MHz FSB - og så må der ses bort fra 2-tallet. Der er jo ikke andre muligheder!

Nu er jeg ikke XP ekspert, men har tidligere læst at BIOS update kan ske fra en mappe på harddisken fra en XP kommandoprompt.

Lav en mappe, fx. BIOSUpdate. Læg flash programmet og BIOS opdateringen i det.
Klik Start - > Kør og skriv cmd <Enter>
det giver prompten. Start flash programmet herfra.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:43 #18
Ville en 98 bootdisk ikke du?

Stoler ikke så meget på windows.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 16:49 #19
Jo,en 98 boot disk vil gøre det. Men du kan blive nødt til at slette nogle filer på den for at få plads til de to filer, du skal have på den i stedet.
Se efter på disketten indtil du har plads til de to Bios filer,og start så op i en DOS prompt.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 16:51 #20
Kan jeg ikke bare have 1 bootdisk og så flash programmet og updateringen på en anden
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 16:56 #21
Joh..  Det burde kunne køre på den måde. Du vil altså blot skifte diskette, når boot er færdig. Det må være OK.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 17:00 #22
Ok så gør jeg mit forsøg nu
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 17:01 #23
På den Win98 bootdiskette skal der kun være Command.com, MSdos.sys og IO.sys, de sidste to filer er skjulte systemfiler, samt flashprogrammet og selve BIOS bin eller rom filen, alt efter hvilken BIOS du har.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 17:20 #24
Uha tror jeg. Jeg har fået en fejl : The program files part number does not match with your system
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 17:21 #25
Den stiller så spg'et Are you sure to program. Er jeg det ?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 17:26 #26
NEJ, afbryd.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 17:29 #27
Sådan no damage done, var det den forkerte bios?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 17:32 #28
Ja, det er der ingen tvivl om, er der et forum, eller en FAQ eller andet, der hvor du har fundet den BIOS?
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 17:37 #29
Nu var det ikke mig der fandt den, men halifax så jeg aner det faktisk ikke. Jeg leder efter en bios til et 7AJA/100 motherboard
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 17:38 #30
Det var vist Chaintechs egen hjemmeside. Det lidt mystiske er at jeg kan ikke finde noget som helst om det board
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 17:40 #31
Heller ikke her, hvad siger Aida?
Hvilken dato og årstal står der ved den BIOS du har nu, det burde Aida kunne sige dig, ellers kan du se det når du booter, det er spørgsmålet om der overhovedet findes en nyere BIOS.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 17:42 #32
Der står 01/02/2001
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 17:47 #33
Har du prøvet om Aida kan give lidt mere info om det bundkort?
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 18:00 #34
Hvad tænker du på? Under navn står der : Chaintech 7AJA
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 18:32 #35
www.wimsbios.com
Kør BIOS agent.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 18:47 #36
Hvor finder jeg den henne på den side
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 19:01 #37
Bare glem det sidste spg
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 19:05 #38
Ok så har jeg kørt den, hvad vil du ha at vide
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 19:06 #39
Alle informationer du fik.*S*
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 19:17 #40
BIOS type  : Award Modular BIOS v6.00PG
BIOS Date  : 01/02/01
BIOS ID    : 01/02/01-8363-686B-JA6LMC0CC-00
OEM Sign-on : 01/02/01
Super I/O  : VIA 686 rev 64 found at port 7H
Chipset    : VIA 82C305 rev 3
OS          : Windows XP

CPU:
Type        : AMD Athlon (det er nu en duron)
Speed      : 1200 Mhz          MAX speed : 500 MHz

BIOS ROM    :
In Socket  : Yes
Size        : 256K

Memory      :
Installed  : 256 MB
Maximum    : 512 MB

Det var vist det
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 20:04 #41
Hvor har du det med at det skulle være et Chaintech motherboard fra ?
Ifølge den biosstring du lige har skrevet er det et Matsonic motherboard. Dog er det ikke helt klart hvilket.
Prøv at hente Aida og kør det. Det skulle kunne fortælle dig helt præcist hvilket motherboard det er.
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 21:56 #42
Der er flere grunde til at jeg er ret så sikker på at det er et Chaintech.

1) Jeg har kassen til det
2) Aida siger det
3) Jeg har aldrig ejet andet end et Chaintech og et EPOX
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 21:57 #43
3 gode argumenter. ;o)
Men hvorfor f..... kan vi ikke finde en opdatering?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 21:58 #44
Nu er jeg nødt til at spørge hvorfor du vil have opdateret din BIOS.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:01 #45
Håber lidt på at jeg kan få boardet til at understøtte en lidt større processor
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:01 #46
Og jeg er helt enig, gode argumenter *s*
Men det stemmer ikke med den bios-string. Se uddraget her fra wimsbios :
JA6LM VIA VT8363 (KT-133) chipset (only used on Matsonic m/b)
Næste to karakterer er C0, som er fabrikanten. Ifølge Wimsbios er det Matsonic.
Næste karakter C er modellen, og det er denne jeg ikke kan finde.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:02 #47
Hvordan skal det tolkes at det ifølge biosstringen er et matsonic board
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:03 #48
Hvordan kan det lade sig gøre, nu er jeg ikke klog på det bios halløj, men kan det lade sig gøre at tvinge et motherboard til at køre med en anden bios.¨

Måske for at få det til at se bedre ud en det er?
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:04 #49
Grunden til at jeg tænker over det er at forhandleren jeg har købt det af i sin tid, har vist sig at være den største fusker
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:06 #50
Ja, det kan godt lade sig gøre. Jeg har et Intel motherboard, med en MRBIOS loadet. Ellers kunne det ikke køre AMD processorer.
Hvad farve er motherboardet ? Matsonic's er tit gule !
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:07 #51
Det er helt sikkert et Chaintech motherboard, der står CT-7AJA på selve bundkortet
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:10 #52
Ok, jeg fandt også denne info på wimsbios:
05/09/2000-8371-686A-TA6LKC0CC-00 Chaintech 7ATA

Og det strider imod hvad de skrev på den anden side, nemlig at C0 er Matsonic, idet det her er Chaintech.
Sq ikke let når der er modstridende oplysninger på samme side :-(

Ok, det er så iorden. Jeg prøver også om jeg kan finde en bios så.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:13 #53
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:14 #54
Jeg kan ikke komme derind. Er det den?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:16 #55
Det må være ovenstående, da forrige version, som er på samme side, præcis har den dato 01/02/01, som du har inde nu.
Desværre kan jeg heller ikke komme derind lige nu, men den ville godt lige før, hvor jeg afbrød den.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:19 #56
Her er den !!! Og den kan downloades *s*
http://m-net.magnussons-elektronik.se/moderkort/chaintech/7AJA/
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:20 #57
Du synes altså jeg skal forsøge mig med den
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:20 #58
Den nederste, 7AJA0423.EXE
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:20 #59
Hvilken en skal jeg tage
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:21 #60
Lige et spg til, når man starter maskinen op, siger den noget med press F10 to enter AWDflash. Skal jeg bruge den, eller samme metode som der står et eller andet sted her oppeaf
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:23 #61
Fromsej og jeg plejer at bruge en bootdisk til at flashe bios med, og det vil jeg da også anbefale at du gør. Jeg kender ikke den feature som din bios åbenbart har (F10)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:27 #62
Da du har XP, kan du lave den ved smide en diskette i og højreklikke på a: drevet, vælge format, og herinde vælge "create msdos startup disk" Eller hvad det nu hedder på dansk. Ihvertfald er det det nederste afkrydsningsfelt.
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:33 #63
Fantastisk det virker, lå den på chaintechs egen hjemmeside eller hvad, og hvordan kan det være at den var så svær at finde
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:36 #64
Nå det er vist på tide at der uddeles lidt point, så hvis i gad smide et svar så jeg kan vise hvor superglad jeg er for at i gad hjælpe mig, ville jeg blive endnu mere glad
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 22:38 #65
De må gå til tonnybrandt denne gang, så snupper jeg de næste.*S*
Vi kan det der Tonny.*G*
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:39 #66
Det er iorden fromsej, men også en stor tak for hjælpen til dig
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:40 #67
Her er et svar fra mig. Vent lige på at Fromsej også svarer *s*
Den lå på Chaintech's tyske hjemmeside, men kunne ikke downloades derfra. Søgte så på selve filnavnet og var heldig i en lokal svensk forhandler *s*

Det er nogle gange lidt af et psulespil eller detektivarbejde at finde de bios'er *s*
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:41 #68
Nu ved jeg hvem jeg skal søge hjælp hos når jeg skal have opdateret mit soltek board
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:42 #69
Ok, Fromsej, du napper de næste point *G*

Killex >> Du siger bare til *s*
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:42 #70
Efter fromsejs eget ønske vælger han at hans del af pointene går til dig, og det vælger jeg at acceptere *g*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:46 #71
Takker for point, killex og fromsej :-)
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:48 #72
tonnybrandt og fromsej i virker som om i har pænt check på det med bios opdatering, så hvis i har lyst, vil i så ikke kigge på et af mine ældre spg

http://www.eksperten.dk/spm/151748

Jeg ved godt at jeg har lukket spg'et men hvis i skulle have en løsning er jeg ikke bleg for at give point for det
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 22:49 #73
Kunne en bios opdatering hjælpe i det tilfælde
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 22:49 #74
*S*
Det er altid rart når det går godt, og det var dig der fandt den.*S*
Ellers ender jo også med jeg overhaler dig på Top 100.*G*
Killex>>Det klarer vi også.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 22:52 #75
Killex>> Kigger på det *s*

Fromsej >> Jeg er ikke pro medlem længere, så jeg kan slet ikke se toplisten. Så det må du selv lige holde styr på *G*
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 22:57 #76
Ja, ja da. Good luck med det.

Har i hvert fald lært, at Chaintech ikke er opdateret med deres produkter.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. november 2003 - 22:58 #77
Halifax>>Det har jeg også, det gjorde det ikke ret nemt. ;o)
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 23:01 #78
Well halifax du skal da også have mange tak for hjælpen
Avatar billede killex Nybegynder
03. november 2003 - 23:04 #79
Og du er selfølgelig også velkommen i mit gamle genoptagne spg, som jeg kan se at du allerede har været i gang med tidligere
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 23:06 #80
Well well, det har jeg modtaget. Tak for pointene, killex

Gad nu godt vide hvor stor cpu den opgradering giver mulighed for. Men heller ingen beskrivelse af det var til at finde. For mig i hvert fald.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. november 2003 - 23:12 #81
Det er lidt underligt, nu kan jeg faktisk heller ikke finde downloadsiden på den tyske site længere. Fandt den dog i historikken og kunne komme ind den vej.

Her er, hvad der stod på siden:

7AJA PCB: 7AJA M10X

Changes made in this update:
Fixes  VIA HDD ATA100 copy file problem.

Changes made in this update:
Fixes system hangs during BIOS post if plug USB Modem ( WEBEXCEL ME320 ) .
Fixes DVD playing hang with AMD 1.1GHz CPU sometimes.

Så her står intet om at den nye bios skulle supportere nyere cpu'er.

http://www.chaintech.de/BIOS/BIOSUPD8.htm
Avatar billede killex Nybegynder
04. november 2003 - 08:31 #82
Det spørgsmål kan jeg så selv svare på, bios updateringenhar intet gjordt ved processor understøttelsen..desværre
Avatar billede killex Nybegynder
04. november 2003 - 08:32 #83
Den understøtter stadig kun 1.2 GHz
Avatar billede halifax Nybegynder
05. november 2003 - 11:58 #84
...understøtter stadig kun 1.2 GHz
Tror du er i samme problem som jeg i sin tid var med en Duron 600MHz maskine med VIA Chipset og et MSI bundkort, som kan ses her
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=129

Klik på Supported CPU. Her ses en oversigt over AMD CPU'er (modelnavn/kerne/FSB).

Jeg gætter på dit bundkort kun understøtter 100/200 FSB. I så fald er den største CPU en Athlon 1.2GHz - storebror til Duron. Den er nok bare svær at skaffe i dag.
Avatar billede killex Nybegynder
05. november 2003 - 20:40 #85
Det tror jeg du har ret i, men skidt en opdateret bios kan vel i sidste ende kun gavne.

Den der sidder i den nu er en Duron 1600 MHz, men det varer ikke længe før jeg skifter bundkort,cpu og ram ud til fordel for en Barton 2500+