Avatar billede knx Nybegynder
02. november 2003 - 19:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

BIOS flashed med forkert bios - clear cmos virker ikke!

Jeg har flashet BIOS'en på min makkers spand (mobo = MSI 648 MAX - MS-6585) med en forkert bios.

Nu vil den ikke starte, og når jeg forsøger at cleare CMOS'en har det ingen effekt. Det hænger bare ved skærmbilledet hvos man normalt kan vælge "DEL for setup"...

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=355

Her er det pågældende bundkort.

BIOS'en jeg fejlagtigt har flashet med er til følgende bundkort: http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=471

God dammit, jeg håber i kan tricks.
Avatar billede darkside Nybegynder
02. november 2003 - 19:04 #1
Mener der er en bootblock på det bundkort, prøv at lave en floppy med den rigtige bios fil og smid den i, hvis det virker kan du se at maskinen læser fra A drevet, kan ikke huske om man skal hive grafikkort ud imens..
Avatar billede fido82 Nybegynder
02. november 2003 - 19:04 #2
der er ikke noget at gøre, udover at købe en ny bios /nyt bundkort
Avatar billede cwd Nybegynder
02. november 2003 - 19:09 #3
Man kan hvis man har 2 identiske bundkort via en temmelig storm p agtig løsning redde biosen, men risikere 2 ødelagte bundkort så måske er det nemmere bare at købe et nyt.
Avatar billede darkside Nybegynder
02. november 2003 - 19:19 #4
Hvis det er en AMI bios chip så prøv følgende
1.] Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk.
e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM
2.] Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.
3.] When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.
Avatar billede knx Nybegynder
02. november 2003 - 19:31 #5
darkside: Det hjælper ikke. Den læser slet ikke på floppy'en...
Avatar billede darkside Nybegynder
02. november 2003 - 20:01 #6
knx, har du prøvet det jeg smed i den sidste kommentar ?

Oxo evt prøvet at ha skærmkortet ude imens ?
Avatar billede knx Nybegynder
02. november 2003 - 21:36 #7
Har ikke prøvet med skærm-kortet

Jeg prøver...
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 10:34 #8
Avatar billede knx Nybegynder
04. november 2003 - 19:24 #9
INTET hjælper jeg har bestilt et nyt mobo...