Avatar billede jtt Nybegynder
07. januar 2001 - 21:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Spor 0 beskadiget

Hej Eksperter

Jeg har en HD som volder mig lidt kvaler - når jeg FDisker den hakker den i drevintegretet, og når jeg prøveer at formattere disken meddeles at Spor 0 er beskadiget. Jeg har \"hørt et sted ude i byen\" at Spor 0 kan genskabes men hvordan ??
Avatar billede .stx Nybegynder
07. januar 2001 - 21:43 #1
Prøv at skrive \"fdisk /mbr\", \"fdisk\" kender du, \"mbr\" Master Boot Record.

.sTX
Avatar billede .stx Nybegynder
07. januar 2001 - 21:44 #2
Ja og så genstarte og køre fdisk igen og så formater.
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 22:13 #3
Hvis du vil dit eget bedste (og det vil de fleste jo)...så få disken byttet, hvis der stadig er garanti (typisk 3år)...og ellers så smid den væk....

Selv om du får den \"Op og køre\", så vil den næsten hgelt sikkert crashe indenfor få ugers drift

mvh :-)
Teknik

FDISK beskrivelserne er ok
SYS C:  fra boot diskette kan også anbefales.
Avatar billede .stx Nybegynder
08. januar 2001 - 08:27 #4
\"SYS x:\" gør ikke andet end af kopiere command.com filen over på den pågældende hdd...
Avatar billede cc2000 Nybegynder
08. januar 2001 - 08:48 #5
.stx gad godt se dig boote op på en diskette hvis du kun kopiere command.com over! *G* der skal sq lige min 2 filer mere med io.sys og msdos.sys
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
08. januar 2001 - 13:58 #6
Hvis din bootsektor er fysisk beskadiget, er du tvunget til at lowlevel-formatere din disk \"i goe gamle dave\" fulgte sådan et program med ihvertfald når man købte seagate diske, men mon ikke der findes nye programmer der kan klare tricket jeg fandt f.eks. på quantum\'s hjemmeside programmet Diskmanager 2000, der kan gå bag om BIOS.
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 17:52 #7
>>.stx
..hvis \"informationen\" i spor 0 (populært kaldet boot sectoren) blot er \"beskadiget\",
- så er det jo nok heller ikke heeelt tosset at skrive \"oveni\" en enkelt gang eller to...

Avatar billede .stx Nybegynder
09. januar 2001 - 14:12 #8
Du kan også lowlevel formatere disken, men så vidt jeg ved kan man kun gøre det hvis man har en ældre computer (BIOS), du kunne jo sætte harddisken over i din 75 MHz som du tilfældig vis har stående på loftet...

.sTX
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
09. januar 2001 - 15:11 #9
Jeg er netop blevet klogere:
Jeg kan ikke direkte linke til siden så her kommer hele smøren:

Do I need to low-level format my drive and if so, how do I do this? (FAQ #000502-0003)

Description:

Do I need to low level format my drive and if so, how do I do this?

(This FAQ applies to all Fireball and Bigfoot ATA hard disk drives.)

Solution:

You cannot perform an actual low-level format of a Quantum ATA hard-disk drive. This information and the way it is written cannot be duplicated in any way outside of the factory. The servo, sector layout, and defect-management information contained in the low-level format is designed to last the life of the drive. ATA hard drives manufactured today ignore low-level format routines.

However, utilities are available that can be used to purge the drive of a corrupted master boot record, a boot block virus, or to clear any recoverable bad sectors or clusters. Quantum\'s DataEraser utility has these capabilities and can be downloaded free from our Software Download page.

Note: Some manufactures do have routines they label as a low-level formatter. These routines actually perform a write, read, and verify of the drive\'s user data sectors, they don\'t actually low-level format the disk drive.

For Further Review:

- How To Erase Your Hard Drive Using Disk Manager or DataEraser. Click Here

- I need a low-level format utility to clear my drive clean of bad sectors. Click Here

Ja Quantum kan gøre det. Din Drev-leverandør kan garanteret tilbyde noget tilsvarende.

Avatar billede jtt Nybegynder
16. februar 2002 - 21:34 #10
hej
Avatar billede mrrius Nybegynder
13. maj 2002 - 20:40 #11
Du skal enten bytte din hardisk på garantien eller lowlevel formatere din harddisk. ( du skal finde den lowlevel program som producenten anbefaler ,ellers risikerer du at smadre den )

Spor 0 beskadiet er et seriøst problem , som betydet at din hardisk nok ikke kan mere , men hvis det skulle lykkes at få lowlevel formateret din harddisk , så skulle den virke igen , og alt efter hvorfer fejlen kom , så skal du nok regne med at din hardisk er tæt på at dø .