Avatar billede mr-bob Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hive data ud af attain til Pivottabeller i excel?

hvordan hiver man tabeller ud af attain sådan at man kan indlæse det som Pivottabeller i Excel??
Avatar billede sunset Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:13 #1
Er ikke sikker på hvad du mener med at hive ud. Men almindeligvis kan du benytte dig af markering og copy & paste til at få det ind i excel.
Avatar billede amtoft Novice
31. oktober 2003 - 12:14 #2
Du kan med fordel bruge Automations.
Der skal dog laves "en smule" for at få det til at virke. ;)
Du kan hente lidt inspiration ved at hente Navisions eksempler.
De er dog lavet til Financials, men viker også efter samme princip til Attain.

http://www.mibuso.com/dlinfo.asp?FileID=11
Avatar billede mr-bob Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:15 #3
der er en speciel metode hvor man kan hive det ud, det ligge sig som sådan nogle lister, og så kan man hente dem i Excel som pivottabeller!
Avatar billede mr-bob Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:29 #4
armtoft, jeg er helt ny i Attain, hvad er det jeg skal med automations? Jeg har kigget lidt på den fil du refererer til, men kan ikke lige se hvad jeg skal!
Avatar billede amtoft Novice
31. oktober 2003 - 12:33 #5
Hvis du ikke har erfaring med programmering i Attain er det nok ikke dét her du skal starte med.
Automations er en "forbindelse" mellem f.eks. Attain og Excel.
Derved kan du sende data fra Attain til Excel, og f.eks. specificere at "værdi X" fra Attain skal i celle A5 i Excel.
Filen indeholder objekter (automation.fob), du evt. kan importere i Navision og se hvordan det virker.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
31. oktober 2003 - 13:39 #6
Jeg ved godt jeg lyder lidt tung, men hvad skal jeg bruge for at lave en "aurtomation". Skal jeg bruge en report eller skal der laves en dataport, eller?
Avatar billede amtoft Novice
31. oktober 2003 - 14:04 #7
En report.
Du definerer automations under C/AL Globals.
Du skal bruge mere end en. 1 for server.application, server.workbook, server.range, server.wooksheet.

Se evt. lidt mere her:
http://www.mibuso.com/forum/viewtopic.php?t=927&highlight=automation

I forums på www.mibuso.com er der flere indlæg der omhandler emnet.
Avatar billede pdj Novice
08. november 2003 - 11:50 #8
I langt de fleste tilfælde vil jeg mene at automations er overkill til det her.
Er ODBC ikke en langt simplere løsning?

mr-bob: Som jeg skriver i http://www.eksperten.dk/spm/413630 får du de bedste svar hvis du beskriver din opgave lidt mere præcis. Når der er så mange muligheder afhænger den bedste løsning af mange ting: Hvem er brugeren og "udvikleren", hvor ofte skal det bruges, er det samme udtræk hver gang, hvor store datamangder drejer det sig om osv.
Avatar billede amtoft Novice
16. november 2003 - 11:58 #9
Fandt også denne her
http://www.mibuso.com/dlinfo.asp?FileID=207

Har ikke selv prøvet den, men det er måske noget du kan bruge.
Hvordan går det forøvrigt - er du kommet videre ?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
17. november 2003 - 22:53 #10
det er sat lidt i bero. vender tilbage når jeg går i gang igen!
Avatar billede guldkysten Nybegynder
15. december 2003 - 22:35 #11
hvis office 2000 eller senere bruges, så er c/odbc langt det nemmeste - installer c/odbc - vælg denne under dataimport/dataforspørgsel. I odbc'en vælges regnskab, bruger og evt. passwords, og så fåes list over alle tabeller i databasen - så vælger man bare tabellen, og trækker den over i pivot området - også trækker man ellers det enkelte tal ned på enten X eller Y aksen - alt efter hvad man lige vil se.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
02. januar 2004 - 22:27 #12
takker for hjælpen!