Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 21:44 Der er 26 kommentarer

Problem med installation af Seagate disk

Hej.

Skal til at installere en ny systemdisk i en pc.
Køber en 120 Gb seagate barracuda 7200.7 disk smider den i pc'en, sætter jumperen på cable select og downloader Seagates Discwizard program på deres hp.

Når jeg booter op på disken kører proccessen fint indtil den læser på disk nr. 2 og kommer med denne fejl :
http://www.mpetersen.dk/upload/error.jpg

Hvad er der galt.??

Håber i kan hjælpe mig
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 21:55 #1
Den skriver TNT, mig bekendt er det en grafikdriver. Men kan du ikke lige førtælle om du har installeret styresystemet på den nye disk, og hvilken der er master.
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 21:58 #2
Nix, der er intet installeret den er helt ny.! Og den sidder som master på IDE kablet.
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:05 #3
Så kan du jo heller ikke boote på den.

Opret en partition på den og marker den som aktiv, og begynd så installationen af et styresystem.
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:10 #4
Argh, forkert formuleret..

Jeg har DL Discwizard på Seagates HP, det er en exe fil du aktivere som laver 2 boot diske (disketter) det er dem jeg booter på :)
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:14 #5
Nu er jeg helt bestemt ikke med. Hvor er det du vil hen?

Hvorfor kører du den discwizard, og ikke en installation af et styresystem?
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:23 #6
Pga at disken ikke kan findes i Bios.
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:27 #7
Så er den enten ikke rigtigt sat til (kabler elle lig.) eller du har ikke autosøgt efter den.

Du kan ikke kørere noget program til disken før du har fundet den i bios.
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:33 #8
heh, joda kablerne sidder som de skal.
Jeg har prøvet at køre med jumperne således; Master på den nye disk og Slave på den anden disk. OG Cable select på begge diske...
Men den finder ikke den nye disk :(
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:34 #9
Hvad så kun med den nye ?
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:34 #10
Har du selv søgt efter den i bios ?
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:39 #11
Mystisk...!
Nå jeg sætter en disk til af gangen finder den dem begge fint men de kan ikke findes samtidig uanset hvordan jumperne sidder.!

Der er ingen funktion i denne bios hvor jeg kan søge efter disken
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:42 #12
Hvad så hvis de er på hvert deres kabel ?
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:44 #13
Der må være en konflikt med de to diske.. den er er en 80 Gb barracuda 4 og den anden 120 gb 7200.7

Når én disk er sat til af gangen finder den dem inden i bios fint.
henholdvis;
ST380021A og ST3120026A

MEN når begge er sat til finder den kun En disk: ST390021a ? skriver den

hmmm
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:44 #14
På hver sit kabel finder den dem fint, ingen problemmer..
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:47 #15
Så er der et eller andet problem med dine jumperindstillinger.
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:49 #16
hmm, hvordan skal de så stå.??
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:52 #17
Helst den ene som master og den anden som slave. Hvis du af en aller anden grund ikke kan få det til at virke, må du have dem hvert deres kabel.
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:56 #18
Det er meget mystisk det her..
Den vil under ingen omstændigheder finde den ene disk som master.. Hvis jumperen er sat som master og den er den eneste på kablet findes den som slave i bios.??

Det giver mega problemmer hvis de skal på hvert deres kabel pga længden mellem disk og cdrom drev.!
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:59 #19
Du er helt sikker på at du har sat jumperne rigtigt, på mange diske er der flere jumpere på samme disk.
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:05 #20
Jeps! Har altid kørt med seagate.. på deres nye disk ser jumber settings således ud:

: ON-Master/Off slave : Cable select : Ingen funktion : Limits drives kapacity

Håber du kan tyder min ill. :)
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:05 #21
Altså : er en jumper
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:07 #22
Det er ikke sådan at den så bliver til master hvis du sætter jumperen i slave?

Det er da et forsøg værd.
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:09 #23
På seagates diske fjerne man jumperne så står den i slave mode..

Og den finder den stadig kun som slave. :(
Avatar billede onki Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:12 #24
Så er jeg blank...
Avatar billede bjayokei Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:18 #25
Hmm, damn!

Men du skal have mange tak for hjælpen... ser lige om der er en der har prøvet noget ligende ellers får du point.
Avatar billede stieper Nybegynder
31. oktober 2003 - 11:11 #26
Heysan bjayokey...

Hvilket bundkort har du på din pc, og hvilken version af Bios Har du?

Har hørt om det samme problem, som skyldtes en ældre version af Bios, som godt nok understøttede begge harddisks, men havde problemer med at læse 2 disks på samme kabel. Denne "bug" blev dog fixet i en updateret version.
Mener det var på et Epox Eller Asus bundkort problemet var...

Mvh Stieper