Avatar billede steffen_f Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:30 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

kan en harddsik slettets total?

Hej, min og min far kan ikke blive enige om, at man kan slette en harddisk total. han mener at lige meget hvad man gør kan man aldrig slette en harddisk. jeg mener at man sagtes kan slette en harddsik total ved Fx at køre en Fdisk, men det tror han ikke på. så vil i derude give en tilbage medling på hvem af os der har ret?

Mvh. steffen
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:32 #1
Fdisk kan ikke slette en disk, så der ikke kan genskabes noget.

man kan dog bruge forskellige slette programmer, der gør det meget besværligt at genskabe data *eks IBM's WIPE der overskriver alle sectores med 1 eller 0)
Avatar billede grunken Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:34 #2
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:34 #3
IBAS professionelle genskaber af DATA

de har også produkter til sletning
http://www.ibas.dk/datasletning/ee_om.htm
Avatar billede steffen_f Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:43 #4
Okay, jeg vil bare gerne have et ja eller et nej. kan man eller kan man ikke?
Avatar billede grunken Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:47 #5
som rkhdk siger : ja, men ikke med fdisk!
Avatar billede steffen_f Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:50 #6
okay, jeg venter lige på nogle flere der vil bekræfte.. så skal jeg vise ham.
Avatar billede popsy Novice
30. oktober 2003 - 18:11 #7
Avatar billede grunken Nybegynder
30. oktober 2003 - 18:23 #8
popsy> var den ikke lidt billig ? ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2003 - 18:28 #9
Hverken DELETE, FORMAT eller FDISK sletter særligt godt.

De er nemme at genskabe.

Så kan man overskrive hele disken X gange med et random pattern.
Det giver en rimelig sikkerhed. Og er tilstrækkelig til de fleste
formål.

Den eneste helt sikre måde er fysisk destruktion. Vinkelsliber og syre.
Avatar billede popsy Novice
30. oktober 2003 - 18:28 #10
Næh det mener jeg ikke, eftersom spørger venter på flere bekræftelser.
Er for træt til at diskutere, lagde linket for at hjælpe spørger.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
30. oktober 2003 - 19:02 #11
okay, men en Fdisk sletter da i hvert fald almindelige word dokumenter ikke?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. oktober 2003 - 19:04 #12
fdisk sletter word dokumenter, men kan let genskabes med genskabelses progarmmer, som getdataback, osv
Avatar billede popsy Novice
30. oktober 2003 - 19:05 #13
Avatar billede popsy Novice
30. oktober 2003 - 21:54 #14
grunken og rkhdk, smid et svar i det sp jeg linkede til inden i morgen aften.
Avatar billede plex85 Nybegynder
02. november 2003 - 00:05 #15
Hi ! kan han ikke omformatere fra ex fat til Nfts, eller vil inf stadig være der ved tilbage formatering  eller hva`?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2003 - 00:09 #16
Med tilpas gode værktøjer kan data stadig skaffes tilbage.

Den slags værktøjer kører formentlig helt uden om fil systemet,
så de behøver nok ikke engang at formatere tilbage.
Avatar billede squashguy Nybegynder
02. november 2003 - 00:14 #17
For lige at gøre det helt klart: fdisk sletter intet. fdisk laver en lille ændring i harddiskens første sektor (den som hedder MBR). Resten af harddiskens sektorer røres ikke.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
02. november 2003 - 00:28 #18
På systemrescuecd ligger mange geniale værktøjer, og så er den ganske gratis. Kan downloades fra www.systemrescuecd.org

"wipe" sletter en disk så data ikke kan genskabes.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2003 - 00:36 #19
Nej - den påstår bare at den sletter data så de ikke kan genskabes.

Hvilket afslører produktet som useriøst.

Seriøse produkter siger at de overskriver disken X gange med et
specifeceret pattern og at de overholder en eller anden DoD standard
og at disken derfor kan deklassificeres efter brug af værktøjet.

Der er altid en mulighed for at data kan genskabes. Det er kun et
spørgsmål om tid & penge. Man kan kun gøre det så dyrt & besværligt
at man kan leve med risikoen i forhold til de data der er på disken.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
02. november 2003 - 08:08 #20
ok, den gør nok en lille smule mere end bare at påstå at den sletter, den er gratis og så er den fuldt tilstrækkelig til normalt brug. Useriøs vil jeg mene er en hådr dom, CD'en er yderst anvendelig.

Men efter at have læst spørgsmålet igen er jeg da enig i at den ikke er tilstrækkelig til en total sletning, og jeg er også enig med dig i at det er der ikke noget, der hedder.