Avatar billede hrschmidt Nybegynder
30. oktober 2003 - 14:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Oprette dias layout i powerpoint

Jeg er ved, at lave en skabelon i powerPoint. Og vil i den forbindelse også gerne oprette egen dias layouts. Er det muligt, eller er man tvunget til at bruge de eksisterende, og tilrette dem hver gang man starter på en præsentation.

-Alan
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2003 - 14:26 #1
Hvis du går ind i View - Master - Slide master, kan du ændre i skrifttyper, farver, baggrund o.s.v. Dette vil så gælde for alle andre dias du opretter.

Du kan eventuelt gemme filen som en skabelon.
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 14:29 #2
Hvis du mener om det er muligt at oprette nye layouts med pladsholdere osv i stil med Titeldias, Titel og tekst, Titel og objekter osv, så tror jeg ikke umiddelbart det kan lade sig gøre.
Avatar billede hrschmidt Nybegynder
30. oktober 2003 - 14:31 #3
Jo jo den er jeg helt med på, med det gælder jo det overordnede design. Men her er det dias layoutet for hver enkelt dias. Som standard er der en række forskellige med teks og billedebokse, som på forhånd er placeret. Det er disse dias layouts jeg selv vil designe, så fremover når jeg vælger min skabelon, så har jeg også mine egne dias layouts til rådighed.

-Alan
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2003 - 14:33 #4
Du kan faktisk lave en gem som design template. POT

Her er lidt fra hjælpen.
Using AutoLayout
Microsoft PowerPoint automatically adjusts the layout if you insert items that don't fit the original layout. For example, if you use a layout with only one placeholder for content such as a table, and you then insert a picture after inserting the table, the layout adjusts, adding a placeholder for the picture. If you don't like the new layout, you can undo it using the Automatic Layout Options button , which appears on the bottom right of the slide.

Rearranging the layout
You can move placeholders in a layout to different positions, make them different sizes, and format them with fill colors and borders. This applies to slides and notes pages; on handouts, you can only change the header and footer placeholders. Also, you can make these changes on individual slides or notes pages or on the slide master, notes master, or handout master. For consistency throughout a presentation, it may be best to make changes to the master.

If you adjust the placeholders on a notes page or slide and then you want the original layout back, you can reapply the original layout. If you delete placeholders on a master, you can restore the original placeholder on the master using the Master Layout command on the Format menu.
Avatar billede hrschmidt Nybegynder
30. oktober 2003 - 14:35 #5
Det tror jeg også. Jeg har rodet med det længe men der var måske noget jeg  havde overset.
Det var ikke svaret jeg havde håbet på, men det var det bedste.

Du får pointene.

:) Alan
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 14:39 #6
hov-sa-> Måske har jeg misfostået spørgsmålet, og dit svar er det rigtige, men som jeg opfatter øsnker hrschmidt af lave et nyt autolayuout, som kan bruges i nye præsentationer på lige fod med de eksiterende, og som kan vælges på listen over tilgængelige autolayouts. Det du beskriver er vel kun, hvordan man ændre på de bestående autolayouts.  Jeg kan ikke se i hjælpen, at der e nogern mulighed for at gemme dem, som nye autolayouts.
Avatar billede hrschmidt Nybegynder
30. oktober 2003 - 14:46 #7
Og det er præcis hvad det skal være, nye autolayouts som kan vælges på lige fod med de eksisterende.
-Alan
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2003 - 14:47 #8
Du tager det layout, der kommer nærmest det layout du gerne vil lave. Ændre baggrund, kassernes placering,  størrelse, skrifttype o.s.v., Så gemmes det som en pot fil i mappen (xp version)
C:\Program Files\Microsoft Office\Templates\1033
Nu kan du finde designet sammen med de øvrige autolayouts.
Avatar billede hrschmidt Nybegynder
30. oktober 2003 - 14:53 #9
OK det er nemt nok på diasmaster, og har aldrig været problemet.

Men det skal være sådan at når du klikket på knappen nyt dias, så ser du dialogboksen med alle valgmuligheder, og det er der mine nye dias layouts skal være tilgængelige.

Det skal ikke være sådan, at der laves en skabelon som er født med 5-7 slides som der så efterfølgende udfyldes.
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 15:07 #10
Hov-sa-> Hvis du gemmer som en pot fil, kommer det som jeg ser det til at ligge som en Designskabelon, ikke som et Autolayout.

Lad vil fx gerne lave et autolayout med en pladsholder til  en titel, et billede, en tabel, et organisationsdiagram og fx en punktopstillet tekst. Det skulle så gerne dukke med op på listen over tilgængelige typer, når jeg vælger Indsæt nyt dias i den præsentation, jeg er i gang med.

Jeg har afprøvet det flere gange tidligere, og kan simpelthen ikke få det til at virke, derfor mit afvisende svar, men hvis du kan få det til det, vil jeg meget gerne have et eksempel.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2003 - 15:24 #11
Du har fuldstændig ret. Det er da helt forkert med mig. Beklager.
Jeg tror faktisk vi har haft spørgsmålet oppe før, hvor udgangen blev, at det ikke kunne lade sig gøre at kopiere pladsholderne.

Tja...............Hvad kan jeg sige??
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 15:26 #12
:-) Det er bare surt show, for det faktisk noget man kunne have en del glæde af.
Avatar billede hrschmidt Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:28 #13
Mange tak for hjælpen, jkrons var først med det rigtige svar og skal have de 60 point.

Hvordan er så lige man deler point ud i det her forum ?

:) Alan
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 16:00 #14
Alan du har allerde givet mig point'ene :-)  og tak for dem.