Avatar billede takker Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Aptiva, boot og opret nyt styresystem

Jeg har slettet harddisken på en IBM Aptiva, og skal nu installere nyt styresystem. IBM kræver at jeg bruger en recovery CD, og den har jeg også, men jeg kan ikke få kontakt med den via dos-bootdisketten, og jeg kan ikke komme i bios, og få maskinen til at boote fra cd - drev.
Egentlig vil jeg helst kopiere fra en anden aptiva, og spejle hele harddisken herfra. Hvordan gør jeg lige det ?
Avatar billede halifax Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:44 #1
Du skulle nok ikke have lukket dit andet spørgsmål om det samme og givet point i det for ingenting!??
http://www.eksperten.dk/spm/420625

Du kan ikke "spejle" direkte uden at have et program til det. Du kan ikke blot kopiere en anden harddisk over.

Hvorfor erdetlige du ikke kan få adgang til cd-rom drevet og dermed recovery cd'en?

Kan du ikke komme i BIOS ved at holde F1 tasten nede under boot og derved undersøge om den overhovedet kan sættes til cd-rom drev som first bootdevice?

Ved du om der kan bootes fra recovery cd'en? Er det Windows (hvilken version) fra den, du ønsker atgeninstallere?
Avatar billede takker Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:05 #2
- nej pointtildelingen var absolut en fejl..
Jeg har prøvet F1 tasten ihærdigt, men bios - setup kan ikke aktiveres. Cd´en hedder Produktretablering og fejlfinding og skulle være bootable. jeg kan med en win98 startdiskette få kontakt med cd´en på F-drev, men jeg kan ikke aktivere den med nogen anvist kommando
Avatar billede takker Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:10 #3
Der er tale om installation af win98, hvilket efter sigende også skulle ligge på den medfølgende cd.....
Avatar billede halifax Nybegynder
30. oktober 2003 - 00:55 #4
Hmm...  Det er mærkeligt, du ikke kan komme i BIOS?

Men du er på vej, når du fra en boot diskette kan komme i kontakt med cd'en på F-drev.
Prøv af skifte til F-drev. Der må være en eksekverbar fil. Den kan hedde mange ting som start.exe, autorun.exe, install.exe eller setup.exe.

Du bør kunne se det ved at køre en DIR på F-drevet.
Avatar billede takker Nybegynder
30. oktober 2003 - 02:00 #5
Nej.. efter at have gennemgået alle direktorater findes der ingen af ovennævnte eksikverbare filer. Jeg har kunnet eksikvere et testprogram som pt tester harddisk og alle drev m.m. Det er alt indtil videre !!!!!!!
Avatar billede magictouch Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:31 #6
http://aroundcny.com/technofile/texts/tec020203.html
Adgang til forskellige bios

Måske en ny bootdiskette kan hjælpe: www.bootdisk.com
Avatar billede takker Nybegynder
08. december 2003 - 14:31 #7
Hvis nogen ønsker point, bedes i lægge et svar... Problemet er løst :)
Avatar billede magictouch Nybegynder
08. december 2003 - 14:47 #8
Hvordan? hvis andre kommer i samme situation, kan svaret måske bruges:)
Avatar billede takker Nybegynder
08. december 2003 - 14:51 #9
Spejlede bare computeren med Norton Ghost...
Avatar billede magictouch Nybegynder
08. december 2003 - 15:03 #10
Okay;)
Avatar billede halifax Nybegynder
08. december 2003 - 18:58 #11
Tillykke med problemet er løst. Undres bare over "Spejlede bare computeren med Norton Ghost..." når du i spørgsmålet oplyser at have slettet harddisken.
Avatar billede takker Nybegynder
09. december 2003 - 18:05 #12
Ja, men spejlede en anden computer. Så den med den tomme harddisk blev identisk med den jeg spejlede fra :)
Avatar billede takker Nybegynder
16. december 2003 - 00:06 #13
halifax må gerne lægget et svar :)
Avatar billede halifax Nybegynder
16. december 2003 - 00:37 #14
Tak for det, og god jul.
Du fandt selv løsning. Lav selv et svar og accepter det, så spm. lukkes.
Avatar billede takker Nybegynder
25. april 2004 - 16:41 #15
OK