Avatar billede cos Nybegynder
29. oktober 2003 - 17:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

kan ikke finde cd-drev i dos

Hej
jeg sidder pt. med en pc hvor jeg ikke kan finde cd-drevet.
driveren er installeret på c:.
Ifølge opstart har maskinen fundet drevet men jeg kan stadig ikke finde drevet ved at forsøge div. drev betegnelser d:,f:,mv.
Skal jeg selv angive drev betegnelsen et sted eller kan nogen svar mig på hvad jeg skal kigge efter?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:26 #1
Booter du på en diskette ?

Hvordan ser config.sys og autoexec.bat ud ?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:27 #2
Config.sys skulle gerne minde om dette:

device=a:\cdrom.sys /d:mscd001

Og autoexec.bat skulle gerne ligne dette:

a:\mscdex.exe /d:mscd001
Avatar billede cos Nybegynder
29. oktober 2003 - 17:30 #3
ehmm! så klog er jeg ikke!
hvordan checker jeg disse ting?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:43 #4
"Ifølge opstart har maskinen fundet drevet" <--- Jeg går ud fra at du starter op på en diskette ?
Avatar billede cos Nybegynder
29. oktober 2003 - 17:46 #5
nix. bruger ikke boot diskette. kunne bare se den havde fundet den da maskinen jo ræser nogle linier igennem nå den starter op. og der skrev den: found cd-rom:navnet...
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:47 #6
Er det Win98 ?
Avatar billede cos Nybegynder
29. oktober 2003 - 17:51 #7
jep
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:55 #8
Gå ind i "My computer", og find filen config.sys.
Åbn den med NotePad

Hvad står der i den ?

Find også autoexec.bat, og skriv her hvad der står i den.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:55 #9
Selvfølgelig på c:
Avatar billede cos Nybegynder
29. oktober 2003 - 17:59 #10
hmm kan godt se at jeg må frem til hele historien! håbede jeg kunne slippe :)
pc-en havde fået fun-lowe virussen. slettede den idag fra en diskette og derefter ville win ikke starte op igen( den står og hænger med win logoet på skærmen). ville så forsøge at reinstallere men her kommer problemet så at jeg ikke kan finde cd-drevet i dos :(
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 18:05 #11
OK :o)
Du bliver nok nød til at finde dig en boot diskette at starte din PC op med.
Desværre må man ikke linke til den slags her på Eksperten.
Men søg lidt på Eksperten, og du vil finde et brugbart svar.

Herefter skal du boote på din diskette. Og du vil så have adgang til din CD-ROM drev.
Avatar billede cos Nybegynder
29. oktober 2003 - 18:11 #12
virker sgu :D
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 18:15 #13
ja selvfølgelig :o)