Avatar billede jeffk Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:23 Der er 12 kommentarer

flimrende og bølgende skærm

Hejsa

Jeg har en skærm, som opfører sig underligt.

Når jeg starter Windows op (XP Pro), så "bølger" opstartsbilledet virkelig meget. Når jeg kommer ind i selve Windows er forskellige områder af skærmen utydelige og det skifter lidt imellem hvad man kan se klart og tydeligt og hvad der flimrer og fader ud/bliver uskarpt/ryster.

Det er en Dell M992 og grafikkortet er et Radeon9800 Pro, men jeg er RET sikker på, at det ikke er et software problem. Jeg har prøvet med ATI's Catalyst 3.8 (nyeste drivere) samt ATI refreshratefix. Den er sat til at køre i 100hz i 1024*768, men uanset om jeg ændrer opløsning til noget højere eller lavere eller ændrer opdateringsfrekvens til 85hz laver den samme nummer.

Kan mange ledninger tæt på kabinettet eller ledninger uden isolering forårsage det her?
Avatar billede neander Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:25 #1
Ja, også højtalere. Hvis du har højtalere lige ved siden af, så prøv at sæt dem længere væk.
Avatar billede jeffk Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:26 #2
Jeg har IKKE højtalere stående ved siden af. Heller ikke en kæmpe stor magnet.......
Avatar billede vistodk Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:29 #3
Lyder evt som et problem med it kabel, eller støj til grafikkortet.

sidder den andre indstikskort TÆT op af dit grafikkort?
Avatar billede jeffk Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:31 #4
Nej, det er det eneste indstikskort i maskinen. LAN og lyd er på mobo. Jeg har prøvet med et andet strømkabel - uden resultat.
Avatar billede vistodk Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:32 #5
Det var signal kablet jeg mente :-)
Avatar billede jeffk Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:34 #6
same deal, har prøvet et andet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:38 #7
det er nok snarere monitoren der har en fejl i synkronisering af liniefrekvensen eller vertikaldelen.

Prøv monitoren på en anden computer.
Avatar billede jeffk Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:40 #8
Måske retaxes. Jeg har i hvert fald ringet efter en elektriker, der kommer i morgen og tjekker om der er noget overgang i bordet. Der står 4 computere ved samme bord (og nej, det er ikke derfor) og de gør det alle 4..
Avatar billede masterhancock Nybegynder
29. oktober 2003 - 18:51 #9
Det lyder simpelt, men har du tjekket dit grafikkort for støv?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:37 #10
lyder mærkeligt at 4 gør det samme, så er det næppe monitorerne.
Går det væk hvis du bruger en skærmfrekvens, der kan jo være tale om Moiré der viser sig som en bølgen i forskellige retninger.
Avatar billede jeffk Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:23 #11
Jeg har fundet ud af, at der sidder højspænding under gulvet på nøjagtig samme sted som bordet står, så jeg tror løsningen ligger der.

Ellers tak for tips.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. oktober 2003 - 13:15 #12
husk at lukke spm. når du har fået bekræftet din mistanke ;o)