Avatar billede lindsom Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:39 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Installation af styresystem

Jeg har lige købt et motherboard fra ASROCK, en Duron 1300 mHz cpu samt en 40G Seagate hardisk.

Jeg har forsøgt at installere 98, ME, 2000 samt XP uden held. Installationen afbrydes med blå skærm og en meddelelse om at installationen afbrydes for ikke at skade computeren.

Hvad skal jeg gøre??? Mit motherboard er et ASROCK K7VT2

Der er indbygget lyd, LAN og USB 2.0. Grafikkortet er et Matrox G450 dual.

HJæææææææælp!!!!
Avatar billede leif Seniormester
29. oktober 2003 - 13:41 #1
Jeg havde samme problem på en maskine, der var det RAM fejl !!!
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:42 #2
Kunne godt lyde til at din strømforsyning er for lille, kan du ikke lige skrive hvilken strømforsyning du bruger ? :)
Avatar billede lindsom Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:42 #3
RAM fejl.. Forkert ram SDRAM, DDRram eller dårlig ram?
Avatar billede lindsom Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:43 #4
En lidt ældre strømforsygning! Standard strømforsygning til et P2 system!
Avatar billede leif Seniormester
29. oktober 2003 - 13:49 #5
Defekte RAM, var det i mit tilfælde.
Avatar billede tewee Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:51 #6
Hvis du har 2 ram-blokke så byt dem rundt! Det plejer at være fordi de ikke er kombatible med hinanden...
Avatar billede lindsom Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:00 #7
Men bios'en registrerer begge ram-blokke og siger at der er 256 mb ext. ram?
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:04 #8
hmmm ok men hvor mange watt står der noget med 300W eller 400W eller sådan noget, for hvis ikke vil jeg nok anbefale dig at købe en minimum 300W strømforsyning. :)

/sj.netomia
Avatar billede lindsom Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:06 #9
Kan det passe med 230w?
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:10 #10
Kan godt passe men så tror jeg også at det er derfor. Strømforsyningen er for lille. prøv at låne / købe en 300W strømforsyning.

Du kan selvfølgelig også prøve at udskifte grafikkortet først og se om det er det der fucker det op. :)
Avatar billede lindsom Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:15 #11
Hvordan kan noget af installationen så fuldføres inden den knækker halsen??
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:21 #12
Tror simpelthen at den bliver for varm efter nogen tid, og så til sidst bukker den under.
Avatar billede tewee Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:32 #13
lindsom ja den kan godt sige at den finder dem begge, men ram-blokkende kan måske ikke li hinanden... Din bedste ven kan jo også godt se dig og en af dine andre venner, men i kan måske heller ikke så godt li hinanden (BEMÆRK: Det er bare et eksempel)
Avatar billede lindsom Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:36 #14
Hej tewee,

no harm done...

Godt eksempel.

Jeg vender tilbage når jeg får forsøgt at føre jeres forslag ud i livet!

Tak for jeres hjælp!
Avatar billede masterhancock Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:46 #15
I mit tilfælde var det rammene!!! Derefter var det mit nvidia grafikkort.. Såén er livet...
Det blev løst ved bortagning af de defekte ram, og derefter et gammelt grafikkort i under installationen..
Held og lykke :o)
Avatar billede oconradsen Nybegynder
30. oktober 2003 - 10:10 #16
Hej Lindsom,

Ja hvis der er HW fejl kan det være meget svært at finde årsagen! Maskinen kan jo tilsyneladende boote så det er en periodisk fejl eller komponenter der er lige på kanten til at være defekt.
Memory kan checkes med en boot disk eller diskette med følgende sætning i config.sys
device=c:\windows\himem.sys /testmem:on

Det er nok næsten den eneste måde du kan checke din ram på hvis du ikke har dedikeret måle/test udstyr. Testen kan godt tage lang tid og bør gentages flere gange.
hvis der er memory fejl kan det skyldes:
-defekt RAM.
-Defekt motherboard som ikke håndterer ram korrekt
- defekt strømforsyning som giver forkert spænding eller at der er støj i strømmen.

Hvis du finder en ram fejl, kan du bytte om på kredsene og se om fejlen flytter med, gør den det er det rem ellers er det en af de andre årsager.
Strømforsyningen kan du lette lidt ved at frakoble CD-rom disk lyd m.v. der kræves kun en floppy disk for at køre testen. hvis fejlen forsvinder når du afkobler andet udstyr kan det tyde på at strømforsyningen er presset.  o.s.v.

Held og lykke
Avatar billede lindsom Nybegynder
30. oktober 2003 - 10:29 #17
Hej oconradsen

Det er et meget fornemt svar. Jeg vil prøve dine forslag i senere idag! Er på arbejde lige nu!

Jeg har en P3 hvor mine ram har virket godt nok!?

Fejlen ser jeg først når jeg er ved at være færdig med at installere styresyetemet. Ved 98 og ME sker det, når den skal genstarte sidste gang, altså hvor styresystemet skal starte op rigtigt for første gang. Ved XP og 2000 sker det tidligere.

Tak skal du have!