Avatar billede bgjensen Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder xp mappe

Kan man sætte rettigheder på en mappe i XP Professional.
Altså så hvis man har 3 pc'er og deler en mappe på pc 1, så skal brugeren på pc 2 kunne se, ændre, oprette osv. mens brugeren på pc 3 kun skal kunne se hvad der er i mappen?
Når jeg deler en mappe, kan jeg kun vælge om mappen skal være delt, og om netværksbrugere skal kunne ændre i den, men det er så alle brugere!
Avatar billede antiquado Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:26 #1
Hvis du logger på som administrator, burde du også have et faneblad kaldet "security" ?
Avatar billede bgjensen Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:28 #2
antiquado -> det er der ikke! jeg logger ikke på nogen server, og min pc er bare installeret med en XP Professional, jeg ved ikke om det har noget at sige?
Avatar billede antiquado Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:31 #3
Spørgsmålet er bare om den user, du logger på med har administrator-rettigheder?
Avatar billede bgjensen Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:32 #4
jeg er logget ind som administrator.
Avatar billede antiquado Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:38 #5
Prøv at højreklikke på mappen i stifinderen og vælg egenskaber.
Ingen ekstra faneblade dér heller?

Ellers prøv Control panel -> administrative tools -> computer management -> shared folders -> shares
og højreklik på dit share.
Der burde være et faneblad kaldet "share permissions".
Avatar billede rarom Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:38 #6
bruger du Fat32 eller NTFS som filsystem. Hvis du bruger Fat32 kan du ikke sætte rettigheder
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:45 #7
start stifinder>Funktioner>Mappevisning>Vis - fjern krydset hvor der står Enkel fildeling (Anbefales).
Højreklik på en mappe eller et drev, vælg Deling og sikkerhed >Sikerhed>Avanceret - her kan du tilføje dit navn og kryds felterne af, så skulle du få adgang til mapper og drev der er låst.
Avatar billede antiquado Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:45 #8
Heller ikke på shares?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:46 #9
du kan selvflg. også sætte rettigheder her.
Avatar billede antiquado Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:46 #10
-> Retaxes

Uff! Den var ny for mig. Det lyder helt horribelt.
Ny XP "feature" ???
Avatar billede bgjensen Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:51 #11
retaxes -> det var jo det som der var galt, tak for hjælpen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:54 #12
takker for pointene..

antiquado> hvorfor lyder det helt horribelt?
;o)
Avatar billede antiquado Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:22 #13
Det er sommetider bare svært at følge med i operativsystemprogrammørernes afvejning mellem "Det skal være så simpelt som muligt for den utrænede bruger" og "Den trænede bruger skal kunne følgende..."

Den gamle brugervenlighed vs. ekspertvenlighed...

At "gemme" information bag et faneblad er for mig nogenlunde overskueligt, men ligefrem at skulle til at slå features fra og til for at kunne sætte share-rettigheder, det synes jeg er besværligt (man kan jo godt sætte selve share't).

Men det er nok bare vanens magt :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. oktober 2003 - 13:35 #14
jeg forstår godt hvad du mener.