Avatar billede blindfolded Nybegynder
06. januar 2001 - 22:38 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Kan ikke få adgang til desktop Win. 95

Hej allesammen, har et problem med en Pc der kører i Win. 95.

I opstarts fasen for jeg en prompt der lyder flg.:

Vindues title \"Desktop\", med frasen: \"Der kan ikke opnås adgang til denne mappe. Stien er for lang\"

Har et Skrivebord uden ikoner samt værktøjslinje. Ctrl Alt Delete, giver tom joboversigt. Har lavet scandisk fra Dos uden resultat. Trinvis bekræftelse uden resultat.

Kan man få adgang ved hjælp af en \"smutvej\" eller lign.? Har haft samme problem en gang før hvilket resulterede i F-disk. Dette er desværre ikke nogen optimal løsning da PC\'en
(i forhold til alder og størrelse) endelig er sat perfekt op.
Er i besiddelse af Win95 cd-rom samt boot diskette.
Har ikke mulighed for overføre data fra egen Pc da overnævnte står på anden adresse.

Håber at i kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2001 - 23:50 #1
Har du prøvet fejlsikker tilstand?
Avatar billede warpsnet Nybegynder
06. januar 2001 - 23:58 #2
Prøv at checke dine opstarts filer, om der er et program der har gået ind og lavet rod. Dette kan gøres ved vælge at starte op i dos inden opstart (F8 eller ligende) og vælge kom dos. Her kan du skrive edit (evt. fx. edit c:\\autoexec.bat) og checkeat din autoexec.bat, win.ini, config.sys, system.ini ikke indeholder noget lort.
Prøv alternativ at holde shift i under opstart, hvis det er nogen af programmerne der skaber en konfilkt...
Avatar billede -mystiq- Nybegynder
07. januar 2001 - 11:30 #3
og hvis alt andet fejler så bare slet dit wondows bibliotek og instaler det igen........=)

og så kan du vel starte op i kun komandopromt inden og fjerne vigtige ting hvis du har noget på heh skrivebordet =)
Avatar billede warpsnet Nybegynder
07. januar 2001 - 11:36 #4
Ja, eller i stedet for at slette windows bibliotekket, så tag en opstartsdiskette og lig de oprindelig filer ind i Windows (nogen i system) ind i stedet, det kan der ikke ske så meget ved, andet end at fx anti-virusprogrammer nok ikke køre så godt. Men så omdøber du blot de oprindelig filer om til en backup, så du kan ligge det oprindelige tilbage når/hvis det kommer til at virke igen ved at skrive: rem autoexec.bat autoexec.bak så skulle autoexec.bat hedde autoexec.bak i stedet.
Avatar billede blindfolded Nybegynder
07. januar 2001 - 11:53 #5
Hmm, er ikke ligefrem superbruge, nok nærmere typen der skal have det skåret ud pap og bøjet det i neon etc. Vil prøve noget af det her, hvis jeg kan, næste gang jeg er ved Pc\'en.

Hvis noget af det fungere, hvordan afgiver jeg så pointene til den rette, noget med at acceptere svaret eller hvad?

Tak for de hurtige tilbagemeldinger.
Avatar billede warpsnet Nybegynder
07. januar 2001 - 11:58 #6
ja bare klik på dem som du mener der fortjener det, brug CTRL for at markere flere brugere...
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 13:12 #7
...Lyder som om din windows installation er \"beskadiget\"....
Dine problemer vil sikkert forsvinde, hvis du kører en installation \"oveni\"...
Derved undgår du at miste alle mulige opsætninger, som fx. intenetopkobling - funktion af Office pakke spil, mail adresser osv. osv.
Din nuværende \"desktop\" er egentlig blot en folder...
Du finder den i C:\\windows\\desktop,
eller v. dansk version i C:\\windows\\skrivebord.

Hvis dine folder/ikoner etc. stadig kan reddes, så burde du se dem der....(er dog formodentligt \"tabt...)

Kan være reddet af Scandisk i en 0001.CHK folder som i givet fald ligger i Rod-biblioteket på C

...Dine problemer lyder nu også lidt ligesom dem der opstår ved for lidt fri plads, men den mulighed rimer ikke så godt med fejlmeldingen...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2001 - 14:04 #8
Tja med sådanne fejl var det måske værd at overveje en fdisk og derefter en nyinstallation.;o)
Avatar billede blindfolded Nybegynder
07. januar 2001 - 14:25 #9
Hej igen,
Har lige en tilføjelse om problemet, kan ikke gøre en pind når jeg får skrivebordet frem, har dog frembragt kommandopromten \"Kør:\"
Hvordan installere jeg Win. 95 oven i den gamle? Eksempelvis fra Dos?

Vedr. størrelse så er det en halvgammel fætter (en aflagt kontor-computer, som mine forældre har overtaget til lige som at komme igang med)
Pentium 166 MhZ. med 32 mbRam, vistnok 4 mb graf.kort 2x3gb harddisk
modem/scanner/printer/officepakke,Norton2000,IE5,0
Avatar billede warpsnet Nybegynder
07. januar 2001 - 16:42 #10
Du kan installere windows ved at indsætte en CD med Windows installation på og i DOS skrive install eller finde en anden fil, der hedder noget i retningen af install eller setup. Du kan se det ved at skrive \"d:\" (d er navnet for cd-rom drevet) så du kommer til cd-drevet, hvor du igen skriver dir evt. dir /p for at se indholdet af cd\'en.
Avatar billede blindfolded Nybegynder
07. januar 2001 - 16:57 #11
Tak for det Warpsnet, vil prøve næste gang jeg er hos de gamle, há venligst tålmodighed med feedback, da det ikke lige er hver dag jeg er på disse kanter.
Avatar billede blindfolded Nybegynder
09. januar 2001 - 18:10 #12
Hej igen,

Mange tak for jeres indsats, har været i Dit & Dat og DOS, for mig var det altså bare volapyk.
Kunne ikke få adgang til cd-rom drev, så ud til at hard-disken var delt op i et C: og D: drev, ligefedt hjalp det at jeg prøvede samtlige bogstaver som drev-angivelse. Det sjove ved det er at under opstart læste den faktisk et Toshiba cd-drev??? Historien ender vist nok med f-disk eller ny hd. Nok en gang tak anyway

blindfolded
Avatar billede warpsnet Nybegynder
09. januar 2001 - 21:12 #13
Ellers indlæs CD-rom driveren fra en udviedet opstartsdiskette, så virker den som regel, så du kan finde CD-rom drevet, ellers har jeg programmer, der endnu har virket 100% gange.