Avatar billede UlrBri Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:09 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Hvorfor sekundær MX ?

Kan nogen forklare mig, hvad fidusen egentlig er ved sekundær MX, og hvorfor det er noget, man skal have i forbindelse med sit domæne?

Så vidt jeg forstår, er det noget med, at hvis post til mig af den ene eller den anden grund ikke kan leveres til den primære MX, så leveres det til den sekundære MX i stedet for. Men hvad får jeg ud af dét? Posten skal jo i sidste ende frem til mig alligevel, og hvis andre ikke kan levere til mig, så kan den sekundære MX vel heller ikke levere til mig?

Og plejer det ikke at være sådan, at hvis "min" mailserver er nede, så vil modparten bare forsøge at sende igen og igen, indtil meddelelsen er f.eks. 5 dage gammel? (det har jeg da i al fald selv fået bounce-mails om fra min udbyder, når jeg har sendt post, der ikke kunne leveres umiddelbart).

Så hvis nogen lige kunne forklare princippet, ville det være rart. :)

Jeg spørger af to grunde:
1) Aktuelt har jeg (haft) problemer med, at der sporadisk forsvinder indgående post. Det viser sig, at min udbyder kun har sat en enkelt MX-record på domænet. Jeg TROR ikke, at det er årsagen (da jeg mener at have fundet en anden årsag), men er ikke sikker. Posten forsvinder bare, den bouncer ikke. Ville den bounce, hvis manglende sekundær MX var årsagen?
2) Det er (og var allerede i forvejen) min plan at gå over til at køre egen web- og mailserver. Men betyder det her sekundær MX-noget, at jeg i virkeligheden er nødt til at have TO servere til mail?
Avatar billede bacardil Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:50 #1
Hvis din primære mailserver er nede, så vil din e-post blive leveret til din sekundær mailserver. Du kan ikke hente post på din sekundær mailserver, men så snart din primær mailserver er oppe, så vil den sekundær mailserver give det givere den til primær.

Hvis en afsender sender dig e-post og din mailserver er nede uden at havde en sekundær, så er det kun hvis afsenders mailserver er sat op til at prøve igen. Det er mange idag, men ikke alle.

Så derfor vil man kunne miste e-post uden en sekundær. Det er dog nok mest folk der anser alt deres e-post som meget vigtig som virkelig behøver sekundær mailserver.
Avatar billede bacardil Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:52 #2
1) Det er svært at svare på. Hvis din udnyders mailserver ikke er nede når din e-post forsvinder, men deres mailserver køre "fint", så vil en sekundær mailserver nok ikke rigtig gavne.

2) Op til dig selv. Men normalt skal ens server jo ikke være nede og det er kun når den er nede du skal bruge en sekundær mailserver. SÅ du kan jo havde egen web/mail server også købe sekundær mailserver et sted.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
27. oktober 2003 - 22:25 #3
Jeg har Web/Mail server stående.
Jeg bruger min egen som Primær, og min udbyders som Sekundær. Jeg har aldrig oplevet at post forsvinder.
Avatar billede venturer Nybegynder
28. oktober 2003 - 09:58 #4
Teknisk set behøver du kun den ene MX record.

Umiddelbart lyder til som om at du er privat kunde med f.eks. TDC ADSL. Grunden til at de (og flere andre udbydere) kræver en sekundær MX er for at hindre misbrug. Som udgangspunkt har de lukket for port 25 på deres netværk hvorfor din egen server ikke vil kunne modtage mail fra nettet. Når folk så vil sende noget til dig, konstaterer afsenderserveren at der ikke er forbindelse til dig (fordi port 25 er lukket) og prøver så den sekundære MX som typisk peger på en mailserver ved udbyderen. Denne server kan så se at det oprindeligt var DIN server der skulle sendes noget til, og DERES server kan godt få lov til at sende på port 25 og dermed aflevere post til din server.

Dermed har udbyderen en sikkerhed for at din server ikke bliver misbrugt (da folk ikke kan forbinde direkte til den) og der derfor heller ikke bliver spildt båndbredde på evt. spam fra din server.
Avatar billede UlrBri Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:35 #5
Tak for alle svarene. Især bacardil gjorde mig klogere. :)

Konklusionen må blive, at sekundær MX normalt er noget, jeg kan havde for at imødegå dét, at der kan være mailservere, der kun forsøger at aflevere post til mig én gang. Så skal jeg bare sikre mig, at en eventuel sekundær MX ikke selv gør det samme :), men pænt venter på, at min primære MX kommer online igen.

De forsvundne mails er der i øvrigt i mit konkrete tilfælde blevet fastslået en anden forklaring på, så det havde ikke noget med manglende sekundær MX at gøre.

venturer-> Ok, så fik vi dét med - takker. Port 25 er dog ikke lukket hos mig (Tiscali ADSL "Bredbånd Plus"), så det bliver ikke nødvendigt at bruge sekundær MX på denne måde i mit tilfælde.