Avatar billede fox2k Nybegynder
25. oktober 2003 - 22:46 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Beregning af areal og omkreds

Jeg er rimelig ny i AutoCad, så dette spm er måske ganske enkelt.

1: Jeg har indtegnet en flange i autocad (2d) og ønsker nu at beregne arealet af flangen hvor 3 "huller" skal trækkes fra. Men hvordan gøres dette? Jeg har regnet flangen af individuelle streger, altså ingen trekanter eller firkanter. Og et stort plus: hvordan kan man fratrække noget af dette areal direkte, som i mit tilfælde er 3 cirkler?

2: Mit andet spørgsmål er angående omkredsen. Hvordan får jeg autocad til at beregne omkredsen? Jeg har fundet ud af at få den til at beregne længden af hvert lille liniestykke, men ikke at få den til at lægge dem sammen. Er det overhovedet muligt?

Jeg ved godt jeg uden autocad kan beregne dette, men da det skal bruges som kontrol til en matematikopgave skal facittet gerne være så korrekt som muligt uden den menneskelige fejlmargin.

På forhånd tak.

Steffen Thestrup
Avatar billede fox2k Nybegynder
25. oktober 2003 - 23:10 #1
Jeg fandt selv lidt tilfældigt løsningen på et andet site. Til de interesserede så brugte jeg kommandoen 'region' og markerede mine linjer. Dernæst var det bare at skrive 'list' og markere min region.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 02:01 #2
Jeps, det er rigtigt nok med opmåling af m2 areal. Dog behøves du ikke at bruge "List", svaret står i Commando-linien, sammen med alle de andre opmålinger (bl.a. længden af alle linierne).

Ligeledes hvis du skal opmåle m3, findes det samme slags icon, blot for en m3-opmåling. :-)