Avatar billede orca Nybegynder
25. oktober 2003 - 19:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk oprettelse af klasse instans

Jeg har en klasse, kaldet X. Y og Z nedarver begge fra X klassen.

Jeg har nu et tilfælde hvor jeg ud fra to parametre skal oprette enten en instans af Y eller Z, dog skal de bruges 100% ens bagefter. Dvs. jeg skal kalde metoden DoSomething() på både Y og Z, dog er det vigtigt at instansen der oprettes er af den rigtige type, da både Y og Z har deres egen implementering af DoSomething.

Skal jeg ud i en if/switch omgang? Eller kan man lave noget smart?

Pseudo:
(Y/Z) minVar = new (Y/Z)();
minVar.DoSomething();

Nogen forslag?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2003 - 19:06 #1
Du laver en factory.

X minvar = XFactory.newInstance("giv mig en Y");
minvar.DoSomething();
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2003 - 19:07 #2
newInstance er så en static metode i XFactory som laver enten en Y eller
en Z baseret på parametre.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2003 - 19:08 #3
Koden inde i newInstance kan meget vel bruge if eller switch, men det
pænt gemt af vejen.

Kaldes factory pattern.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2003 - 19:12 #4
public static X NewInstance(string s)
{
  if(s.Equals("giv mig en Y"))
  {
      return new Y();
  }
  else
  {
      return new Z();
  }

eller noget i den stil ...
Avatar billede orca Nybegynder
25. oktober 2003 - 19:52 #5
Jeg bukker og takker :)
Avatar billede z42cool Nybegynder
26. oktober 2003 - 00:15 #6
Er det ikke lidt bøvlet? Så skal base klassen laves om hver gang scenariet udvides med flere klasser, hvorfor ikke bare:

if (givMigEnY)
{
  instance = Activator.CreateInstance("Y");
}
else
{
  instance = Activator.CreateInstance("Z");
}
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2003 - 00:50 #7
Fordele:
  factory klassen skal ikke udvides ved nye sub klasser af X

Ulemper:
  koster lidt i performance

(og du vil naturligvis ikke have den if, så er der ikke meget pointe i
ideen)