Avatar billede tnla Mester
05. januar 2001 - 13:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Lydløs harddisk?

Harddisken i min IBM Pentium 2 larmer en del, så jeg skal have en anden. Er der nogle særligt gode modeller som kan anbefales, - og hvad er prisen..?
Avatar billede maclas Nybegynder
05. januar 2001 - 13:41 #1
Køb en mac, verdens mest lydløse computer...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2001 - 13:45 #2
Tja, en MAC cube!

Men problemet er at de nye harddiske køre meget hurtigt, det kan give noget resonans i kabinettet, ud over den uundgåelige harddisk støj. Dette kan dæmpes med tryk på kabinettet.

Men det kan også være dit CD-rom drev.
Avatar billede tnla Mester
05. januar 2001 - 13:55 #3
Hvordan dæmper man med tryk på kabinettet? Ved at stille noget tungt ovenpå? Og hvordan ved jeg om det er harddisken eller CD-rom drevet?
Avatar billede johnbp Nybegynder
05. januar 2001 - 14:06 #4
IBM 75 gxp er både meget hurtig og støjsvag
og du kan købe en 30 GB for 1600-1700 jeg har den selv jeg kan kun høre den når den læser og skriver men det er en behagelig lyd og der er ikke den sædvanlige støj.
Avatar billede lauritsen Nybegynder
05. januar 2001 - 14:16 #5
Jeg havde engang held med at hænge en harddisk op i postelastikker (jep, elastikker!). Det har dog den ulempe at man bruger en 5 1/4-tomme plads og at man skal være forsigtig når/hvis man flytter maskinen. Men resonansstøjen forsvandt..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2001 - 14:26 #6
Der sidder sikkert allerede en IBM disk i maskinen, CD.rom drevet spinner på ved boot, når drevet lige er blevet lukket, og når der er en CD i. Uden en CD i kan du ikke høre det.

Ved boot kan du se harddisk typen, foreksempel IBM 75GPX****.

Tager du låget af maskinen og lyden forsviner er det resonnans i kabinettet, dette kan løses med en skærm på kabinettet, eller andre fiks fakserier. (stramme eller løsne skruer)

Det kan også hjælpe at sætte drevene på en anden plads, det virker faktisk nogle gange.

At sætte gummi skiver mellem harddisken og og kabinettet kan også løse problemet.

Endelig skal det siges at en blæser kan blive slidt og det kan medføre vibrationer, er høres som en irriterende støj.

IBM disken der er foreslået er en dejlig disk. IBM har været meget heldige med deres deskstar serie, men er der ikke plads problemer, kan det ikke betale sig at skrotte disken for lidt støj, så hellere dæmpe kilden. (se ovenfor)

En amiga 2000 kunne have en grim ressonans, der kunne dæmpes med en jernstang der blev skruet fast mellem fronten og bagpladen.
Avatar billede tnla Mester
05. januar 2001 - 14:30 #7
Tak. Ideen med elastikkerne har jeg altså ikke nerver til! Men mon ikke jeg kan købe en mindre (fx 10 GB) IBM 75 gxp lidt billigere...
Avatar billede tnla Mester
05. januar 2001 - 14:35 #8
Jeg nåede ikke at se james t dk\'s svar, men mange tak dig dig også! Jeg vil prøve at sætte gummi imellem.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2001 - 14:36 #9
Læg elastikkerne mellem kabinettet og harddisken rundt om skruerne, det burde hjælpe.

Det er bedst når de hænger, men ikke nødvendigt.
Avatar billede tnla Mester
05. januar 2001 - 14:40 #10
Forresten: er det en bestemt slags skærm du snakker om at sætte på kabinettet?
Avatar billede ricky Nybegynder
05. januar 2001 - 14:52 #11
Bare til orientering, så er Quantum lige kommet med den første ATA100 7200rpm QDT (Quiet Drive Technology) disk... http://www.quantum.com/products/hdd/fireball_plusas/fireball_plusas_features.htm

Og jeg er ikke enig i at IBM 75GXP ikke larmer - jeg har hørt en del af disse, så johnbp må have været heldig...
Avatar billede johnbp Nybegynder
05. januar 2001 - 14:54 #12
Du kan også kikke på de sider her de har ting til lyddæmpning
http://www.studiedata.dk/
http://www.webconsult.dk/
jeg har selv købt et Noise Control XXL som jeg er glad for
John

Avatar billede johnbp Nybegynder
05. januar 2001 - 14:58 #13
misundelse er en grim ting !
Avatar billede krusell Nybegynder
05. januar 2001 - 20:22 #14
johnbp>> gider du ikke kigge forbi her?
Avatar billede krusell Nybegynder
05. januar 2001 - 20:23 #15
og et link måske :-)

http://www.eksperten.dk/spm/41700
Avatar billede dar Nybegynder
06. januar 2001 - 14:49 #16
www.ibm.com kan man downloade et program til 75GXP, med hvilket man kan \'skrue\' op/ned for lyden på den!!! Det heder noget i retning af FeatureTool.

Det er altså RET heftigt!!!
Avatar billede krusell Nybegynder
06. januar 2001 - 17:20 #17
Mon ikke også det skruer op og ned for performance så``?