Avatar billede jokke-svin Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:45 Der er 10 kommentarer

"svchost.exe" i Windows jobliste. Hvad er det?

Jeg undrer mig over hvad programmet "svchost.exe" er for noget.

Der er flere af dem der kører bårde i "netværkstjeneste", "lokaltjeneste" og i "system".

Er det en virus, og hvordan fjerner jeg den. Jeg har scannet med McAfee 7.02.6000 VirusScan Professional Edition.
Avatar billede the_legend Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:47 #1
det er ikke virus evt søg på svhost.exe på www.google.dk
Avatar billede arlet Juniormester
22. oktober 2003 - 19:51 #2
der kan være op til 5 svchost.exe i din taskliste.

Service Host – Generic Host Process for Win32 Services. Windows 2000/XP only.  SVCHOST is a generic process which acts as a host for processes that run from DLLs rather than EXEs. At startup SVCHOST checks the Services portion of the Registry to construct a list of DLL-based services that it needs to load, and then loads them.  There can be many instances of SVCHOST running, as there will be one instance of SVCHOST for every DLL-based service or grouping of services (the grouping of services is determined by the programmers who wrote the services in question).  Under Windows XP Professional you can find out what DLL-based services SVCHOST is running by typing Tasklist /SVC at a Command Prompt (MS-DOS Prompt – this command is not available in Windows XP Home), while under Windows 2000 you need to use the TLIST –s command from a Command Prompt (MS-DOS Prompt).

Recommendation :
An integral part of the operating system, leave alone – multiple instances of SVCHOST is a normal occurrence.  If you experience SVCHOST errors, the problem is most likely not with SVCHOST but with the DLLs it is hosting.
Avatar billede arlet Juniormester
23. oktober 2003 - 19:44 #3
jokke-svin -> Var det svar nok...
Avatar billede videostabilizer Nybegynder
25. oktober 2003 - 00:12 #4
Det kan være en virus, har jeg læst. Jeg kan ikke lige huske hvad den hedder men jeg ved der findes en virus der "skjuler" sig under dette lovformlige navn. Søg på www.symantec.com og du finder bla. dette: http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/backdoor.litmus.203.b.html
Avatar billede rasmusta Nybegynder
27. oktober 2003 - 00:52 #5
Nu er den helt gal med min computer. Norton siger, at den har fundet en virus:

Object name: c/windows/system32/scvhost.exe
Virus name : w32.hllw.gaobot.ae

Action taken: Unable to repair this file

Og

Action taken: Unable to quarantine this file

Det siger den bare skiftevis hver gang jeg klikker "ok"

Jeg har prøvet at køre update på Norten og genstarte osv....men intet hjælper!

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede arlet Juniormester
27. oktober 2003 - 07:45 #6
rasmusta ->
Man må ikke stille spørgsmål i en andens spg, så opret dit eget, så skal jeg nok hjælpe..
Avatar billede rasmusta Nybegynder
27. oktober 2003 - 10:16 #7
Hvordan opretter man et spørgsmål?? Nu har jeg surfet rundt på siden uden af kunne finde knappen....
Avatar billede arlet Juniormester
27. oktober 2003 - 10:18 #8
øverst oppe efter konto står der opret spørgsmål, så spørger den hvor du vil oprette, det er sikkerhed/virus. så udfylder du overskrift og dit problem, så kører det..
Avatar billede arlet Juniormester
28. oktober 2003 - 09:18 #9
jokke-svin -> Har du fået svar på dit spørgsmål, så skal du lukke spørgsmålet ved at accepterer et svar
Avatar billede arlet Juniormester
03. november 2003 - 10:57 #10
Har du brug for mere hjælp, eller har du fået dit spørgsmål besvaret??, for så skal du huske at lukke dit spørgsmål ved at accepterer et svar..