Avatar billede jens Nybegynder
10. september 1999 - 22:00 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Træk farver ud af en GIF

Hej

Jeg sidder med noget grafik (gif) og skal pille nogle farver ud af det - det fylder for meget, og nogle af farverne er ikke nødvendige !

Hvordan kan man gøre det i Adobe Photoshop ??

Jens
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. september 1999 - 23:46 #1
Det er meget enkelt i vers. 5.5 hvor du blot gemmer i "save for web" og vælger GIF og angiver hvor mange farver du vil have med, du kan her vælge sammenligningsvindue, og se hvorledes resultatet bliver.
Det er straks mere kompliceret i ældere versioner. Her vælger du Export GIF89a, og klikker farver væk, absolut ikke den bedste måde.
Der findes flere ad-ons som giver samme funktion som den nye Photoshop, bl.a. fra Ulead.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
12. september 1999 - 12:00 #2
Prøv dette hvis det allerede er et gif billede:

Image -> Mode -> RGB color

Image -> Mode -> Indexed Color

Palette -> Adaptive
Her kan du vælge Color Depth 8 bits/pixel, 7 bits/pixel etc.
Du kan også vælge præcis antal farver.

Dette fungere i Photoshop 5.0 og du kan også se preview hvis der er kryds i preview.

/Skjoldby
Avatar billede goos Nybegynder
22. september 1999 - 14:46 #3
Her er hvad jeg gør.

Konverter billedet til Indexed Color med web som farve pallette

Konverter billedet tilbage til RGB

Konverter nu billedet til Inexed Color igen men bruge nu farve palette Exact

Du vil nu stå tilbage med et billede der kun indeholder de farver der er brugt.

Du kan derefter exportere det til et gif billed.

/Goos
Avatar billede skjoldby Nybegynder
22. september 1999 - 19:43 #4
Goos>> Dermed kan du jo ikke selv bestemme hvor mange farver du vil have... Billedet kan jo sagtens indeholde farver som ikke er nødvendige... Min metode er den som bruges i blandt andet Macromedia Fireworks til at optimere gif'er...
Bemærk at man også kan se preview på min metode...

/skjoldby