Avatar billede vipervip Nybegynder
22. oktober 2003 - 11:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

nyt netværk

Hej

jeg har pt en adsl fra tdc, hvor de har leveret skillefilter, modem og router.

Jeg har en server sat op og 1 klient, der er sat sammen med de øvrige dele igennem en hub.

Nu vil jeg gerne skifte til tele2, men de leverer kun skillefilter og modem. kan jeg nøjes med de 2 dele og hubben eller skal jeg ud og investere i en router. Og hvis jeg skal det, hvad vil folket så anbefale (og hvad koster det)

Jeg er meget grøn i netværk så, uddybende svar er at fortrække
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. oktober 2003 - 12:05 #1
Du kan sagtens selv købe en router. Jeg vil anbefale at du køber en router med NAT (network Adress Translation) på den måde kan du med 1 fast ip adresse sætte alle de maskiner på nettet du har brug for. NAT giver også bedre sikkerhed end uden NAT. Hvis den skal være rimelig i pris så kik på Linksys eller D-link ellers kik på en Cisco.

Du kan se priser her
http://www.eksperten.dk/priser/network/NetworkRouter.asp
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. oktober 2003 - 12:11 #2
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:17 #3
Du skal så huske at fortælle Tele2 at du skal have 1 Fast IP istedet for de 2 dynamiske der som standard følge med.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:38 #4
Når du "kun" har to maskiner - er server og en klient - og du får tildelt to dynamiske IP'er kan de to maskiner gå på nettet hver for sig med hver deres dynamiske IP.

Så hvorfor investere i en router - så længe dine behov ikke er anderledes end nu.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:55 #5
Når den ene nu er en Server. Så er det rart med en fast IP. Men hvis du får fast istedet for dynamisk hos tele2, så har du lige pludselig kun 1 IP.
Derfor har man brug for en Router. Desuden har en router typisk indbygget firewall, så sikkerheden bliver meget bedre......
En router kan købes for 350 kr.