Avatar billede watts Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

External HD som Backup over USB 1.x

Jeg er interesseret i at bruge en extern HD som backup på 3 computere. Ingen af computerne har USB 2.0. Jeg er ikke engang sikker på at de har USB 1.1 (måske kun 1.0?), så spørgsmålet er hvordan jeg finder ud af hvilken version af USB port de har?

Venlig hilsen

Thue

Ps. er det ikke en ok backup løsning, da de kun skal backup'es hver anden uge og mindre end 100 mb hver. (bonus spørgmål)
Avatar billede golyf Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:44 #1
Alle backupløsninger er ok, hvis de tilfredsstiller brugerne og deres krav til sikkerhed.
Hveranden uge lyder ikke af meget, så dine brugere ændre nok ikke så meget fra gang til gang :-)

start->indstillinger->control panel :
system->hardware->devicemaneger->usb :
dobbelt klik på anden dimserne over usb root hud.
Ved mig er det en Intel(R) 82801DB/DBM USB2 Enhanced host controler

Alternativt kan USB2 købes : http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-ctrl/ctrlusb/ctrl-ar-usb2pci3.html til 249.-
Avatar billede watts Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:09 #2
Der står ikke noget om hvilken USB version der er tale om på det anviste sted.

?
Avatar billede watts Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:10 #3
Der står kun universal usb host conroller og så mærket og modelnummeret.
Avatar billede golyf Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:35 #4
Hvad hedder den så ?
Avatar billede watts Nybegynder
21. oktober 2003 - 12:37 #5
82801BA/BAM
Avatar billede golyf Nybegynder
21. oktober 2003 - 13:49 #6
Udfra hvad jeg kan hitte ud af, så har dine maskiner 2 usb1.1 og 2 usb2.0 (Som min egen bærbar)
Dog er der ingen garanti for at de begge er ført ud til stik.
Avatar billede watts Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:40 #7
Det er også tilstrækkeligt at der er 1.1. Var bange for at der kun var tale om USB 1.0 på computeren og tilslutning af extern HD vil derfor være umulig.

Tak
Avatar billede golyf Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:08 #8
Var så lidt og tak for point. Held og lukke.
Backup til USB2/Hdd har jeg prøvet ved nogle som havde databaser større end vores fil server ville acceptere. Gik fint, med tålmodighed (over 50 Gb databaser tager stadig tid, trods USB2)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:11 #9
Så vidt jeg erindrer, er der ingen decideret forskel i mængden af data, der kan overføres med USB 1.0 og 1.1

Men det ændrer ikke på, det tager pææænt lang tid :o) Til gengæld kan du stille det op mod, at det tager omtrent lige så lang tid i sidste ende, hvis du skal lave back-up med 70 CD'er ;o)
Avatar billede watts Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:21 #10
Problemet er at de fleste external HD IKKE er kompatible med 1.0 (hvilket er baggrund for at poste dette spørgsmål på eksperten).
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 15:26 #11
watts >> Det giver straks mere mening :o) Men jeg kan stadig ikke mindes, der skulle være forskel på de to versioner, hardware-mæssigt! Er det et spørgsmål om controlleren, eller...?
Avatar billede watts Nybegynder
21. oktober 2003 - 16:45 #12
Jeg kender ikke forskellen på 1.1 og 1.0 men når 1.1 står listet som kompatibilitetskrav, så er det vel fordi at 1.0 ikke er kompatibel. Ergo der må være en forskel. ?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:36 #13
Det er netop dét, jeg ikke er 100% sikker på! Jeg mener ikke, der er forskel på de to - men jeg vil ikke lave mere rav i den her, da jeg ikke kan finde artiklen jeg læste det i! :o) Blev bare nysgerrig og så kom jeg til at spørge ad :oP