Avatar billede eldar Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:25 Der er 5 kommentarer

Komplekse tal

Jeg ved godt at denne hjemmeside henvender sig
mest til edb-problmer, men jeg kan ikke finde
andre steder at stille et matematiskt spørgsmål.
Som en (lille) programør ved jeg, at man må
have et godt indblik indenfor matematikken, for
at løse indviklede opgaver.

Er der nogen der kan kort og grundigt fortælle
mig, hvad komplekse tal er? Hvad bruger man dem
hovedsageligt til?

Jeg er ved at vælge et område til min næste opgave
og fordi at komplekse tal er meget brugt indenfor
større uddannelser har dette evne en stor personlig
interesse

Hvis nogen har en opgave eller lignende om evnet,
så er det også godt nok.
Avatar billede eldar Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:26 #1
(opgaver kan sendes til min email addresse, som er: "ormurin@email.fo" )
Avatar billede janemil Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:27 #2
Avatar billede janemil Nybegynder
21. oktober 2003 - 10:27 #3
Avatar billede eldar Nybegynder
21. oktober 2003 - 18:55 #4
Jeg har allerede brugt google og set http://da.wikipedia.org/.

Jeg tænkte mere på en selvformuleret beskrivelse af komplekse tal..
Avatar billede nanders Nybegynder
04. november 2003 - 11:36 #5
Kære eldar,

Komplekse tal er indført for at undgå problemet: at negative tal ikke har nogen kvadratrod. F.eks. giver udtrykket (-1)^0,5 (kvadratrod) intet svar i de reelle tal.

Det gør det derimod i de komplekse tal, hvor svaret er i. I de komplekse tal er i^2=-1.

Alle komplekse tal kan skrive på formen x+iy, hvor x er realdelen og y imaginærdelen.

I de komplekse tal findes de sædvanlige regneoperationer, altså +,-,*,/ -.

Der findes imidlertid ingen "ordning" af de komplekse tal, man kan f.eks. ikke sige, at et komplekst tal er større end et andet - ligesom man ikke kan indsætte et komplekst beløb på sin bankkonto.

Af litteratur henviser jeg til:

Ebbe Thue Poulsen: "Funktioner af en og flere variable"
Stewart & Tall: "Complex analysis"

Den sidste bog er dog noget kompliceret. Den første bog vil kunne give dig den grundlæggende viden om emnet - forudsat at du bruger lidt knofedt.

Mange andre "undergraduate" bøger vil også kunne anvendes. Harald Bohr, Niels Bohr's bror, har skrevet flere gode matematikbøger, der også omhandler emnet.

Prøv evt. at ring til en studievejleder på matematik i København, Århus, SDU eller DTU.

Håber du kunne bruge svaret.