Avatar billede nekkos Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:35 Der er 8 kommentarer

Computer går i sort

Hej alle.
Jeg har en computer (AMD xp-2600), som er 1½ år gammel. Den har altid kørt upåklageligt, indtil forleden.
Den havde kørt i 2 timer, da den pludseligt gik i sort. Alle kølere kørte stadig, men skærmen gik i sort og efter 3-4 minutter slukkede den selv.
Da jeg efterfølgende prøvede at starte den op, blev det oftere og oftere det skete. Efter at have bøvlet med den i 1 times tid, var det helt galt. Nu kunne den næsten ikke engang nå at loade windos, før den gik ned (sort skærm) og så måtte jeg prøve igen.
Nogle gange varede det 10-20 sekunder, andre 3-5 minutter, før den gik ned igen.
Jeg har også prøvet at starte med en start disk, med samme resultat. Lige så snart den skulle lave lidt, gik den ned. Processor temp. ligger som altid på 56 grader.
Er det en afbrændt processor eller ?
Avatar billede halifax Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:00 #1
Jeg har haft samme problem med en Athlon 1.1GHz med VIA chipset og GeForce grafikkort. Efter 3 indleveringer til forhandler blev der skiftet bundkort til et identisk med det første. Det virkede nogle måneder, så var den gal igen. Pludselig sort skærm, uden nogen fejlmeddelelser.
Igen til forhandler. "Nu gider vi ikke den mere" og han tilbød mig en anden pc i stedet.
Mit bundkort var MS-6340M fra Micro Star.

Morale: Det kan være dit bundkort som fejler. Men kan også skyldes andre ting, fx. at AGP porten fejler (det er også bundkortet), eller strømforsyningen osv osv.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:08 #2
det kan osse være ram´ne...
Avatar billede mam-dk Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:16 #3
jeg har præcis samme problem også med en adm bare 2000 +xp radeon, jeg er kun 14 så jeg har ikke det helt store forstand på det, men jeg har næsten fået bugt med problemet. Når det er man endelig får den op og køre i windows, så luk de programmer der kører i baggrunden ned ved at trykke ctrl + alt + del. så ind i processer ALT undtagen system skal du lukke ned og genstard derefter computeren. Min er dog kun næsten 1 år gammel så jeg tror ikke det har noget at gøre med hardwaren. Det kan også være en virus jeg ved det ikke helt, men det virker for mig hvis det ikke hjælper så prøv at "ryde op i filerne" det hjælper altid for mig hvis den lagger eller brokker sig.

jeg håber mit svar er ok
Avatar billede mam-dk Nybegynder
20. oktober 2003 - 16:25 #4
der er endnu en ting du kan prøve

klik på start så op i kør, skriv [shutdown -a] <--- uden rammer.
Hvis der ikke er fejl i din MS-prompt, som der umuligt kan være, så skal dette gøre at den ikke kan slukke eller genstarte af sig selv.
Avatar billede nekkos Nybegynder
20. oktober 2003 - 21:37 #5
Det er imidlertidig blevet så slemt, at den slet ikke starter op med windows mere. Heller ikke en startdisk kan den nå at køre ind. Jeg har checket min harddisk, det er ikke den.
Jeg ved ikke om det kan være grafikkortet, bundkort (ecsk7s5a) eller processor , der er stået af.

OG SÅ UNDSKYLD, men det er alså en Processor XP-1800, der sidder i
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2003 - 00:09 #6
Du er så langt ude som jeg var (kunne ikke starte op, ej heller startdisk) at såfremt pc'en stadig er under reklamationsretten (bør den være med kun 1½ år på bagen) at du skal gå til forhandleren og gøre dine indsigelser gældende. Se lige garantibestemmelserne igennem først.

Hav skrevet ned, hvad den gør/ikke gør samt hvad du har gjort for at at afhjælpe problemet, fx. at det ikke skyldes din harddisk.
Avatar billede allanfo Praktikant
21. oktober 2003 - 00:17 #7
Det der bundkort er der meget delte meninger om. Der er rigtig mange der har haft store problemer med det - der er især noget med ram-soklerne, så vidt jeg husker. Har du 1 eller 2 ram-stænger i? Hvis du har 2 stænger i, så prøv at fjerne den ene.

Jeg har lavet 2 maskiner til et lille firma med dette bundkort, og de virker fint efter 18 hhv. 12 måneder. Da jeg skulle lave den tredje, ville det ikke fungere. Så jeg købte et ASUS i stedet.
Avatar billede allanfo Praktikant
08. marts 2006 - 19:20 #8
På tide at lukke. Læg selv et svar og accepter det.
Eller accepter nogle af de andre afgivne svar.