Avatar billede hofman Nybegynder
04. januar 2001 - 18:21 Der er 52 kommentarer og
5 løsninger

Gør biblioteket endnu bedre!

Silkeborg Bibliotek har arbejdet en del med at fremstille et brugervenligt søgesystem. Vi har lagt vægt på enkelhed og overskuelighed samt forståelige tekster.

Vi vil gerne have dig til her på eksperten at teste siderne og give et bud på, hvad der er godt, og hvad der kan gøres bedre.

Tag udgangspunkt i denne side
http://www.silkeborg-bibliotek.dk/basil/nem.html
og lad os høre dine kommentarer!

Vi vil gerne have konkrete forbedringsforslag men også gerne mere overordnede overvejelser.

Vi udlodder 1000 point, og vi lægger vægt på gennemarbejdede og seriøse svar. Afhængigt af svarene vil pointene blive fordelt på flere testpersoner.

Vi glæder os til din respons!

Med venlig hilsen
Per Hofman Hansen
Webredaktør på Silkeborg Bibliotek
Avatar billede motu Nybegynder
04. januar 2001 - 18:26 #1
kigger på det i weekenden.
Avatar billede repsac Nybegynder
04. januar 2001 - 18:35 #2
\"Titel (hvor du kender begyndelsen)\" - er det ikke nok bare at kende en del af titlen?
Det ville være brugbart at kunne lave en søgning hvor man kan indsætte \"jokertegn\" som *, ? eller hvad ved jeg ...
Jeg ser jeres søgemåde er rimelig generel for de biblioteker jeg kender, mht. måden at finde frem til det specifikke materiale (f.eks. udgivet før/efter, supplerende søgeord etc.) - godt!
Personligt kan jeg ikke lide designet af specielt denne \"knap\" [http://silkbib.bib.dk/pics/down.gif] - Synes ikke den passer ind i det øvrige design.

Jeg mangler overskuelighed ved min søgning.
Jeg kunne godt tænke mig at se alt hvad jeg har sat op som mine søge kriteria. Derfor ikke først vælge \"Bred Søgning\", men som sønderborg bibliotek (Noget lignende [http://www.bib.sonderborg.dk/advanc1.asp]) en liste hvor man kan se - og ændre - alle søge kriteria. Det vil give overskuelighed.

Casper

PS. Det var en kort (også tids mæssigt) gennemgang af jeres site. Jeg kan evt. forsætte hvis det ønskes.
Avatar billede zhatten Nybegynder
04. januar 2001 - 18:44 #3
Hej.

Hvis man bare trykker søg i en af de 3 søge muligheder for jeg denne besked :
Fejlbesked : Empty request
Måske ikke alle der lige ved hvad Empty request betyder.
Desuden kommer man over i et helt andet design :(

Når jeg trykker på Din lånerstatus eller nogen af de andre under Selvbetjening kommer det op i et nyt vindue med et helt nyt design :(
- på nær Reserveringer Det kommer ikke op i et nyt vindue, men bare en ny side.

I kunne godt udnytte siden optimalt ud til siderne, jeg kan se i har taget et stykke fra i hver side.

på siderne :
Reservér ny bog Ny CD
Mister jeg menuen ude i venstre side :(

Ser nærmere på det når jeg kommer hjem, men håber i kan bruge det jeg er kommet med end til videre til noget :)

- Zhatten
Avatar billede fcs Novice
04. januar 2001 - 18:47 #4
Søgning: Pænt og overskueligt design. Måske kunne søgeresultatet poppe op i et nyt vindue, så man har et søge vindue og kan have flere uafhængige resultatvinduer?

Det ville være rart hvis man på den første side kunne begrænse sin søgning til bøger/cd/etc. istedet for at skulle vente til næste side. Det gør siden mere brugervenlig at man indtaster alle sine informationer på en gang og derefter modtager resultatet.

Emnesøgning: I skriver at man kan afslutte med et ?, men hvad betyder ? for søgningen??? Det mangler I at forklare for Fru Jensen, som ser siden for første gang. Der står \"skriv 1 eller 2 ord\", men I bruger eksemplet \"Den lærende organisation\" altså 3 ord.

Emnetalssøgning: \"Find dit emnes tal i opslagsbogen med emneord og emnetal\" Kan man finde de tal på siden, eller skal man benytte kataloget på biblioteket? Hvis man skal på biblioteket er denne feature ikke meget værd for en internetside som brugerne kan benytte hjemmefra ;-)

Sammensat søgning: Fint!

CCL-søgning: Gode forklaringer af de enkelte udtryk.

Hvordan staves det: En udemærket feature, som kan hjælpe ordblinde og andre der har svært ved at stave. Respekt!

Det er svært at teste selvbetjeningssiderne, da vi ikke har et eller andet fake cpr/lånernummer, som I ved er fake og derfor ikke skal registreres.

Lånerstatus, forny hjemlån og pinkode kommer alle i et pop-up vindue. Hvorfor gør disse tre sider dette når resten ikke gør det. Ensartethed over hele brugerfladen er meget vigtig, specielt overfor personer, som ikke er vant til at surfe på nettet.

Det var vist det. Bare sig til hvis I ønsker uddybende kommentarer ;-)

Avatar billede teknik Juniormester
04. januar 2001 - 20:17 #5
Jeg har valgt at bedømme jeres indsats med 0-10 skalaen.
For bedre at kunne \"bedømme\" har jeg forsøgt at gætte mig til jeres målformulering og ønsker.
-Vurderingen er selvfølgelig rent subjektiv...det er vurderinger jo for det meste.

Mine \"gæt\"

Formål:  At sikre bibliotekets brugere adgang til personlige tjenester , og nem og hurtig adgang til at søge i bibliotekets åbningstid.
og at løfte noget af arbejdet fra personalet, som jo ofte bruger lang tid på at hjælpe kunderne
Netop med søgning

Metoder:
Hurtig søgning i Bibliotekets Database (korte svartider)  -10
Nem adgang til de mest brugt funktioner (søgningerne) direkte fra forsiden - 10
Diverse persolige servicefunktioner for den enkelt kunde -10

Alt i alt en effktivitet i absolut topklasse.
---------------------------------------------------------

...det var plusserne....
Egentlig så er den umiddelbare målsætning opfyldt 100%, og det er du sikkert også godt selv klar over...
Siden er hurtig, effektiv, funktionel men alligevel synes jeg at det ligesom der \"mangler\" noget

Det som (i mine øjne) \"mangler\" er, at en Web side også skal \"sælge\" ...den skal have nogle kvaliteter, som gør at folk vender tilbage til den...Jo flere der bruger den  -jo bedre - ikke ?

Og for at trække folk - få dem til at vende tilbage, så kræves der mere end blot effektivitet

Det siden mangler i den henseende er sjæl, varme, fornyelse...lidt spræl....lidt hygge  - 3
noget som ikke er der for \"effektivitetens\" skyld.

Sider med \"sjæl\" ender gerne med at blive noget overlæssede, men også ofte meget besøgte...
Et eksempel er www.wanderers.com med over 3,5 mio. hits..
Det var (om man vil) det negative...
Ideer til at få flere kunder til at besøge siden -igen!

Lidt \"spræl\" på forsiden...
Cover fra \"Månedens bog\" \"månedens CD\" (ikke ideelt fordi det forderer vedligehold/opdatering)... Et enkelt billede måske af facaden...måske et fra \"byens torv\"...
Sløver selvfølgelig lidt, men det erdet værd

------
Lidt sjov:
Fx. en side med jokes tegnefilm og andre små sjove ting...især perfekt, hvis brugerne kan Uploade, så er den jo (delvist) selvfornyende....med bibliotekets \"Public Service\" forpligtelse, så bliver i dog nok nødt til at censurere de groveste racistiske, pronografiske etc. fra...
Gøres let ved kun at modtage nye indlæg fx. via mail...
Dvs. igen \"jævnlig opdatering\"
------
Lidt Alvor ...eller lidt \"vilje til mening\"
....Jeres/(Chefen\'s?) tanker om/beskrivelse af hvad biblioteket gerne kan og vil gøre for borgerne
Og hvad i håber at udrette i det nye år
------
Lidt interessante links: hvis ikke \"reklame\" er forbudt
fx. Søgemaskiner Jubii, hotbot
    Nyheder JP/EB...osv.
    Bøger : Amzon, GAD....
Der er også oftee \"Lokale - lyspunkter\" på nettet...fx. lokalhistorisk, turistforeningen, byens virksomheder...
Forbavsede så mange hjemmesider man kan finde, som egentlig er fra \"lokalområdet\"

Rigtig mange af lokalområdets indbyggere kan bruge lang tid på disse sider, fordi de har en del personligt kendskab til firmaet/personen/stedet,  men 50-60% af internetbrugerne ved ikke at disse web-steder eksisterer, og selv om de vidste at de var der, så ville de have svært ved at finde dem.
-----------------------------

Ideerne er  ikke noget i \"skal\" lave...Det er kun tænkt som en rodekasse, hvor måske én af ideerne finder nåde, og i vælger at bruge den...
Hold jer til jeres egen målsætning...det er altid det rigtige valg...
Når målet er nået...så kan der opstilles nye mål....

Mange af de ting jeg foreslår er også vedligeholdelseskrævende...og det er ikke to minutter vi taler om....
\"minimal\" vedligeholdelse, som det kører nu, det er vel et dagligt check på en times med mails osv.
\"Levende\" ting, som jeg foreslår lidt af...de kræver yderligere nogle timer ugentligt anslået 4-12

mvh :-)
Teknik
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. januar 2001 - 20:19 #6
Nu skal jeg forsøge ikke at gentage hvad der allerede er skrevet så prøver noget nyt....

Designet er ikke min kop te. Jeg ved godt at siden ikke skal være et studie i design, men jeg synes den blå farve er alt for dominerende. Den fylder meget og gør derfor en stor del af siden meget mørk. En del, der nok kunne bruges til at udvide antallet af f.eks søgefelter.

Til søgning.

Man kan ikke søge med anførselstegn \"FLASH og 4 og BIBLE\" - Den søger på flash og 4 og bible og altså ikke hele strengen.

davids? lei? den her søgning giver 52 hits første gang - Søger man så kun i bøger får man 30 anden gang. Det kunne nok laves smartere...

Til internt brug er jeres CLL-søgning måske ganske fin, men brugervenlig kan man vist ikke sige den er.

Det popup vindue \"Lånerstatus\" popper op i er mindre end siden den indeholder og der kommer derfor scrollbars på. Generelt er popupvinduer slet ikke smarte når man snakker brugervenlighed. Fru Hansen eller Miss Silkeborg finder det aldrig igen, hvis det ryger om bagved hovedsiden.

Og hvorfor en ny baggrundsfarve??

Samme problem her med \"Reserveringer\" og \"Reservér ny bog\" - forskellige farver.

Og at Silkeborg Bibliotek slet ikke har \"Flash 4 Bible\" holder bare ikke.... Just kidding...

Kan ikke lige komme på andet... endnu...

/Nikolaj
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. januar 2001 - 21:00 #7
Jeg har laver en søgning. Når jeg ser søgeresultatet vises hver bog/CD med en check-box. Er det mig eller hvad kan man bruge denne check-box til?

Nogle af siderne (lånestatus) har lyserød baggrund, jeg vil nok vælge en anden farve som ikke lyser så meget i øjnene det er jo ikke baggrunden som skal havde fokus.

”Forny dine hjemlån” og *”Pin kode til bibliotek” åbner i et vindue som ikke er stort nok til at indeholde teksten hvor ikke åben i et stor vindue som de andre link. Det er forvirrede for en bruger at han får 2/3 forskellige type vinduer frem. Det er fint med anden baggrunds farve for at vise man er et andet sted på siderne og har nogle andre funktioner.

Det lykkes mig at taste noget ikke så hensigtsmæssigt ind i søde feltet så kommer denne side frem: http://silkbib.bib.dk/htbin/WWW_dan/query.sh hvor der står fejlsituation. Kan det ikke redes lidt bedre for siden er helt anderledes ud end resten af siderne. Evt. forklar med ulovlig indtastning.

Søgning på titel:
Hvis jeg søger på ”Let it be” som titel og vælger ”musik CD” får jeg 32 titler. Jeg tror de fleste ved hvilken CD jeg tænker på (The Beatles – Let It Be), men søgeresultatet mener vist noget andet, jeg får vist utrolig mange titler som ikke engang har Let/it/Be i teksten. CDen med The Beatles kommer på en flot 32. plads. Det var ikke lige hvad jeg havde regnet med. Jeg vil nok overvej om der ikke kunne gøres noget ved selve visning af søgeresultaterne.
Som jeg ser det: Titel søgning søger også på feltet indhold, for hver CD/bog/andet. !! Er det meningen. Jeg mener hvis man søger på titel forventer man da ikke se 31 andre titler, som ikke har noget med Let, it eller be at gøre.

Søgning på Gruppe:
Jeg skriver The Doors. Søgeresultat: Databasen fandt ikke hvad du søgte. Hmmm hvis jeg skriver Doors finder den fint Gruppen The Doors!! Som der så står forfattere skal navne byttes om. Jeg prøver igen med Doors The men det giver heller ikke noget.
Søgning på gruppe giver samme problem som ved søgning på titel. Prøv at søge på Larsen Kim. Kim Larsens CDer kommer ført længere nede i rækken.

Jeg mener at ved søgning på titel eller forfatter skal søgeresultatet vise det som er tetest på ført.

Den svære CCL:
Uha man skal holde tungen lige i munden, når ja man er jo også advaret. Her er en ganske god forklaring til hvordan man benytter sig af CCL søgningen. Hvis jeg laver en fejl i søgefeltet vises siden http://silkbib.bib.dk/htbin/WWW_dan/query.sh. Her kunne man måske igen lave en bedre redning af fejlsøgning. Det ser ud som om det er selv søgemaskinen som laver denne fejlside så den er måske ikke så let at rette?

Vi mangler et ”dummy” CPR-nummer incl. pin-kode så vi kan test reservation siderne, men de er måske ikke med i denne test?

Bestilling af ny Bog/CD:
Jeg kan tilsyneladende bestille en ny bog selv om jeg ikke har udfyldt alle felterne med rød stjerne *. Den kommer i hvert tilfælde med en sider der står: Din bestilling er nu sendt. Det ville jeg gætte på var forkert. Måske en side med oplysninger om hvilke felter ikke var udfyldt, eller man bliver stillet tilbage for at udfylde felterne.

Siderne virke utrolige lette at gå til. Hvis en boks ikke umiddelbart giver sig selv, er der en tekst ved boksen som, på kort og fattet måde forklare hvad boksen kan bruges til. Det er godt.

Hilsen Anders
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2001 - 22:07 #8
teknik>

Hvor er sjælen på den side du anbefaler at kigge på? Den ligner jo en traditionel (grim) hjemmeside fra 1996???

<snip>
Sider med \"sjæl\" ender gerne med at blive noget overlæssede, men også ofte meget besøgte...
Et eksempel er www.wanderers.com med over 3,5 mio. hits..
</snip>

:-\\
Avatar billede motu Nybegynder
04. januar 2001 - 22:21 #9
DOHHH .. tror vist det meste er dækket, men vil lige tilføje, at lidt grafik ville gøre underværker.

måske en smule dhmtl/css whatever.

Ellers ok.

Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 20:08 #10
hofman :
Kan du ikke prøve at rette de forbedringer vi har skrevet så kan jeg og måske de andre se på det igen.

- Zhatten
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2001 - 20:16 #11
Zhatten - Det var slet ikke nogen dum idé....
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 20:25 #12
altså, jeg mener bare godt han kan udnytte de 1000 points :) han kan sagtens få mig til at se på det 1 eller 2 gange mere.

- Zhatten
Avatar billede fcs Novice
08. januar 2001 - 20:26 #13
Også mig!
Avatar billede parazite Nybegynder
08. januar 2001 - 20:26 #14
hofman : Hmmm... hvad hedder du i den virkelige verden? :o) Jeg kommer en del derinde, da min mor arbejder der, og jeg kender da en del af Jer tech-gutter!
Avatar billede hofman Nybegynder
08. januar 2001 - 21:11 #15
Til alle aktive kritikere!
I skal have tak for jeres store indsats. Det er ganske fremragende ting I kommer med. Det vender jeg tilbage med om et øjeblik.
Først lidt om mig selv: Mit navn er Per Hofman Hansen, jeg er bibliotekar, har været på Silkeborg Bibliotek siden oldtiden (1973), udviklede i 1992-93 sammen med to datamatikere det første windowsbaserede søgesystem med fingertouch-screen. Har produceret webdesign og hjemmesider i 4 år og har nu i et år været webredaktør på Silkeborg Biblioteks hjemmesider.

Her er nogle foreløbige kommentarer:
1. Til \"Zhatten\": Jeg ville hellere end nogen allerede nu rette mange af de ting I foreslår, men det er en større proces, da bl.a. flere af tingene ligger på vores Unix/Oracle biblioteksdatabase og flere af tingene skal også nøjere overvejes.
2. Mange småting, som I med rette har peget på, vil blive rettet i de kommende uger (desværre har jeg også mange andre opgaver).
3. Allervigtigst: Webfladerne bygger på et standardprodukt fra vor systemleverandør, Dansk Data Elektronik (www.dde.dk eller www.ehuset.dk), og det er den standardflade jeg prøver at rette, så det bliver mere brugervenligt. Men jeres test og udsagn vil jeg bringe videre til firmaet i håb om at det vil gribe de gode ideer og gøre systemet meget bedre - generelt.
4. Til \"teknik\": \"Lidt spræl på siderne\" skriver du. Jamen, det har du da fuldstændig ret i. Nu har jeg imidlertid kun sendt bibliotekets SØGESYSTEM til test her blandt jer. Hele bibliotekets efterhånden meget store site starter på www.silkeborg-bibliotek.dk, hvor du kan se mange af de ting du efterlyser.
5. Til \"eagleeye\" og \"nikolajdu\", der skriver \"Og hvorfor en ny baggrundsfarve?\" - Godt spørgsmål. Jeg er igang med at skfite samtlige siders layout fra det tomatrøde til det blå/hvide, men har ikke nået alle sider endnu. Det er selvfølgelig noget kludder, men det kommer i orden.
6. Til \"motu\": Hvorfor nødvendigvis \"dhmtl/css\"? Som du måske har bemærket kalder jeg mig bevidst webredaktør og ikke webmaster, idet jeg lægger vægt på det journalistiske og det bibliotekariske, med andre ord at formidle på en enkel og overskuelig måde, mere end at lave smarte og fancy men måske også tunge ting. At vi i løbet af i år går over til mere udstrakt brug af databaseløsninger er noget andet. Og css er jo strengt taget brugeren ligegyldigt.
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 21:16 #16
Når du har rettet det ser jeg gerne på det igen, det er nemmere at finde andre fejl når de gamle er rettet :)

- Zhatten
Avatar billede hofman Nybegynder
08. januar 2001 - 21:16 #17
Jeg glemte et par ord:
7. Der var mange detaljer i jeres spørgsmål, jeg kunne kommentere, men det vil vist føre for vidt i denne omgang. Men jeg og vi kan lære utrolig meget af det, I har fortalt mig.

8. Men nu får man jo ikke uden videre 1000 point her på eksperten.dk - så jeg ser da gerne at I fortsætter seriøst eller at andre og nye aktører klør på og tager konkurrencen op med de aktive her på siden. Og så havde jeg tænkt mig at dele pointene ud i nogle få store og attraktive puljer!!!

God arbejdslyst!

Per Hofman Hansen
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 21:27 #18
Prøver at finde nye ting (hvis de er sagt så undskyld :) )

1. Aller nederst der hvor der står Webredaktøren kan man maile til dig, ville det ikke være en idet at lave en kontaktform ? mange folk gider ikke trykke på det hvis de sider på et bibliotek eller der hjemme og ikke har oprette en mail.

2. Når man har været inde på en side bliver linket lilla agtigt, skulle den farve måske ikke skiftes ud med en der bedre passer ?.

3. Det aller øverste Silkeborg Biblioteks database Skal det ikke stå helt i toppen af det hvide ?

4. Jeres Tæller er ikke reload sikret, det vil sige det tal der står kan folk ikke regne med :(.

5. Og istedet for at skrive siden d. 29. september 1999. hvorfor så ikke starte på ny med en ny tæller og sige fra 1 Januar 2001.

- Zhatten
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 21:36 #19
6. Der hvor man kan komme til bibliotek.dk få det til at komme i et nyt vindue irreterende hvis man bare lige ville se der ind at man så skal trykke tilbage for at komme til jere side igen.

- Zhatten
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 21:43 #20
>>el_barto
checkede lige op på \"wanderers\" ..den er godt nok \"ringere\" end jeg husker den, men der er nu ikke så mange private hjemmesider, som kan prale af 3,5mio hits. uden at der står \"sex, Warez eller MP3 i alle de links som peger på dem, så \"noget\" må der jo alligevel være
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 21:45 #21
>>hofman
Jeps...præcis det jeg efterlyser... \"lidt mere\" end bare et \"søgevindue\"...
Den burde jeg selv have fundet.....er jo let nok at se, at linket er \"underordnet\"
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 21:48 #22
Jeg fandt lige URL\'en til BiBlioteket her i Ballerup :

http://balbib.balk.dk/

jeg synes bestemt jeres er federe.
Du kan jo prøve at sammenligne.

- Zhatten
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. januar 2001 - 21:51 #23
Selvbetjening
Din lånerstatus – Åbner i nyt vindue
Forny dine hjemlån – Åbner i nyt vindue
Pinkode til biblioteket – Åbner i nyt vindue
Reserveringer – Åbner i samme vindue
Reservér ny bog  Ny CD – Åbner i samme vindue

Jeg kom automatisk til at lukke for IE da jeg havde kikket mig gennem Din lånestatus og ned til Reserveringer, reserveringer har samme baggrunds farve som de øvrige altså rød. Jeg tolkede det som om det var et nyt vindue der blev åbnet, hvor dem med blå baggrund kom jeg rigtigt tilbage fra (IE/back-kanp). Nå jeg har vist sagt det før memn det er utroligt vigtig at holde ens brugerflade. Rød baggrund er fin (ikke farven) mth symbolikken, altså et vindue som man bare skal lukke ved at lukke IE/NS.

Det med noget grafik ved jeg ikke kan pynte lidt op på siderne, men det er jo en funktionel søgeside hvor man ikke kommer for at kikke for sjov. Grafik kan selvfølgelig altid pifte siderne lidt op.

Jeg mener stadig at der kan arbejdes på at få vist søgeresultatet. Jeg havde godt regnet med som du skriver i har en ”mega” database som kommer med output. Måske man kunne ligge et sorterings lag mellem output fra ”mega”-databasen til selve visning for brugeren.
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. januar 2001 - 21:53 #24
Men det er selvfølgelig et stor atbejde at skulle ligge et det lag ind. :-)
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 21:55 #25
hofman :
Få dog ryddet op i den kode :) Jeg tog lige ind vis kilde den fylder 289 linier den kan komme ned på 144 linier :)
Og du kan stadig holde styr på det.

- Zhatten
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. januar 2001 - 21:59 #26
Jeg savner stadig svar på hvad de Check-bokse laver ved siden af hvert søgeresultat?
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 22:01 #27
HæHæ din fil fylder 5,82 Kb min fylder kun 5,54 Kb ;)

Men nu tror jeg heller ikke jeg kan finde flere fejl, hvert fald ikke før dem der er bevet sagt er rettet.

- Zhatten
Avatar billede zhatten Nybegynder
08. januar 2001 - 22:04 #28
eagleeye hvilke check-bokse ? på http://www.silkeborg-bibliotek.dk/basil/nem.html ?

Jeg kører IE 4.0 der er ingen check-bokse her blot et felt til at skrive i og en submit knap til hver :)

- Zhatten
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. januar 2001 - 22:23 #29
zhatten>>
hofman>>
De er på den side som viser søgeresultaterne. Der kommer en Check-boks ud for hvert søgeresultat. Prøv at søg, og vælg ”Se de første”. Så skulle du gerne se dem.
Jeg gætter på at det har noget at gøre med reservation, men det står der ikke på siden derfor har jeg spurgt hvad de bruges til. Tilsynene sker der ikke noget ved at klikke på dem. Det eneste sted jeg kan finde reserver er når man trykker på titlen på søgeresultat siden, og vælger ”Reservering” på den side der kommer frem (”Fuldstændig beskrivelse”). Vi har ikke fået et dummy CPRnr+pinkode til at tjekke de underliggende sider. Måske alle de titler med [x] i ckeck-boksene kommer frem på reserveringssiden?

Ligeledes har jeg ikke fundet noget tekst som beskriver disse check-bokse.

Reservering kan også fortages ved at klikke på linket på ”søge”-siden (http://www.silkeborg-bibliotek.dk/basil/nem.html).
Avatar billede hofman Nybegynder
09. januar 2001 - 08:31 #30
Til zhatten og eagleeye: Jo, vi har noget besvær med checkboxene, bla. fordi de vises i Explorer og ikke i Netscape. Og så er de ganske rigtig beregnet til at udvælge med, således at de afkrydsede på én gang kan vises med samtlige oplysninger eller overføres til reservering. Det er imidlertid ting, som vi lokalt ikke kan rette. Det skal vi have vor systemleverandør til, og jeg vil da også bringe dette problem videre.

Jeg vil forsøge at oprette et opdigtet CPR-nr og pinkode, så I kan teste denne del også. Det vender jeg tilbage til.
Avatar billede hofman Nybegynder
09. januar 2001 - 18:27 #31
RESERVERING er nu mulig. Jeg har nu oprettet en fiktiv låner i vort bibliotekssystem. Han har lånernummer 1111111111 (Ti et-taller) og pinkode 1111 (fire et-taller). Nu kan I så prøve denne del af også.

Hofman
Avatar billede zhatten Nybegynder
09. januar 2001 - 20:15 #32
1. Når jeg er inde i Reseveringer og så ind i din lånerstatus så kommer lånerstatus i et nyt vindue, selvom begge sider har samme design :( det skal åbne i det som allerede var åbnet.

2. Hvis i kunne få Reserveringer og de andre til at være i samme design som alt det andet ville det bare være fedt.

3. Når jeg vil fornye mine lån skal man indtaste matriale numret, men når man gør det forkert står der i bunden det er forkert :( Skriv det i toppen med STORE bogstaver så folk ikke er itvilv om de har fornyt eller ej.

4. Istedet for at skrive Rens Felter så skriv Slet.

- Zhatten
Avatar billede fcs Novice
09. januar 2001 - 20:35 #33
Generelt bør man tilstræbe det samme design (generelle layout, farvevalg, etc) på ALLE sider!

Reserveringer virker fint!!

Hvis man ikke skriver et stregkodenummer på materialet når man forsøger at forny sine hjemlån sker der ikke noget. Dette har I sikkert gjort fordi man mangler at indtaste noget, men det bliver der ikke gjort opmærksom på. Skriv det med fede røde bogstaver, så Fru Jensen fatter det.

Når man forsøger at oprette en pinkode, skal man sende sit lånernummer eller cpr-nummer. Foregår dette over en sikker forbindelse (https)? Hvis ikke, er jeg ikke helt tryg ved at sende mit cpr-nummer. Gør opmærksom på om det er en sikker forbindelse eller ej. Hvis I ikke har budget/lyst til at bruge sikker forbindelse, så skriv at folk skal bruge deres lånernummer og ikke cpr-nummer, bare for en sikkerheds skyld ;-) Det med cpr-nummeret gør sig også gældende på resten af site\'et.

P.S.: Jeg har reserveret noget Bob Dylan, bare hvis du vil slette min reservering igen!
Avatar billede hofman Nybegynder
09. januar 2001 - 21:45 #34
Herligt med flittige testere. Jeg skal love for at I får afdækket en række væsentlige mangler, som jeg er sikker på at vor systemleverandør vil blive henrykt(!?!?) over, og at det vil kaste sig over opgaven og finde gode løsninger. Jeg vil i alle tilfælde bringe problemerne og forslagene videre.

PS. Jeg sletter selvfølgelig alle reserveringer på testlånernummeret, når vi er færdige her.

PPS. Nu kommer jeg først igen fredag, da jeg er udenbys i et par dage. Men fortsæt gerne aftestningen. De mange point skal jo deles ud til vægtige besvarelser!!!

Per Hofman Hansen
Avatar billede eagleeye Praktikant
09. januar 2001 - 22:56 #35
Jeg tror vist zhatten og fcs har fået det meste med, så jeg har ikke så meget at sige til de sidste sider.
Det jeg kan siger er måske en gentagelse af de to andre…. Men hvis det gentages beviser det vel også at der måske skal gøres noget ved det.

Reservation: Jeps, Rens ændres til Slet.

Reservation: Hvis jeg indtaster forkert lånerkortnummer eller pin-kode kommer der en side som fortæller mig ” Der er angivet forkert lånernummer/pinkode kombination”. Udmærket men der er ingen knapper af nogen slaks, hverken Tilbage/Luk eller sådan noget. Jeg kan højre-klikke på trykke på Back, men det er nok ikke alle som får den ide. Man bliver altså nød til at starte forfra med reservationen.

Lånerstatus – Oplysninger: Her mangler en Luk knap. Bogen og CD’en som grafik, syntes jeg viser hvor lidt grafik der skal til for at pifte siden lidt op.
På siden er der et link til Silkeborg Bibliotek. Dette link åbnes i samme vinde hvor menuen fra browseren er fjernet. Det virker måske lidt underligt at menuen er væk når man er kommet fra siden til at begynde med, hvor menuen var der.

Anders
Avatar billede zhatten Nybegynder
10. januar 2001 - 00:00 #36
Har lige fundet lidt flere småting :

1. På siden Reseveringer er der bare lavet en gangske normal <hr> altså en streg :( hvad med at pynte den lidt så den ikke har den kedelige g¨rå farve ? også lad den gå helt ud til kanterne.

2. Så lige tilfældig at på min puter (kører 800x600 16 bit farver) Der er http://www.silkeborg-bibliotek.dk/basil/sammensat.html og http://www.silkeborg-bibliotek.dk/basil/subject.html ikke lige bredde.

3. Når der er et mellemrum mellem En Blå oversrift på siden ned til en Form burder der også være et mellemrum ned til teksten, f.eks her :
http://www.silkeborg-bibliotek.dk/basil/sammensat.html der er der intet mellemrum mellem teksten og Overskriften.
Men på http://www.silkeborg-bibliotek.dk/basil/nem.html er der et mellem rum fra overskriften og ned til tekstfeltet.

- Zhatten
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. januar 2001 - 01:34 #37
Jeg ved godt jeg ikke har deltaget så meget i denne debat, men et eller andet sted vil jeg godt deltage i Hofman´s begejstring.
Der er udlovet rigtigt mange point i det her spørgsmål og for en gangs skyld bliver der sgu arbejdet for sagen. Se det synes jeg er et godt træk. :-)

Nu har jeg næsten opgivet at finde flere ting, da jeg er overbevist om at zhatten, fcs og eagleeye vist har dækket alle mulige afkroge...

Nikolaj
Avatar billede hofman Nybegynder
13. januar 2001 - 23:38 #38
Kære alle!
Så er kampen forbi i denne omgang. Jeres bidrag har været særdeles værdifulde og vil alle blive seriøst behandlet. Alle de gode forslag, som jeg selv kan omsætte i praksis, vil i den kommende tid blive implementeret. Det som kræver egentlig programmering fra vor systemleverandørs side, vil jeg bringe videre i håb om, at også de finder det vigtigt.
Tak især til zhatten, fcs, nikolajdu og eagleeye. Parazite burde jo have en trøstepræmie på 10 point, når nu hans mor arbejder på biblioteket. Hvem mon det er, Parazite?

Når jeg ikke har givet flere point end de 50 til Teknik, er det fordi du har misforstået spørgsmålet og kommer med i og for sig udmærkede ideer til bibliotekets site i almindelighed og ikke specifikt til søgesystemet, som var det, jeg satte til aftestning.

Mange tak for denne gang. Måske vender jeg tilbage ved en anden lejlighed, når jeg har opsparet point til en ny aftestning.

Noget andet er, at jeg da altid gerne vil høre om gode råd og konstruktiv kritik af Silkeborg Biblioteks hjemmeside http://www.silkeborg-bibliotek.dk - Vi går nemlig efter at blive http://www.bedstpaanettet.dk - intet mindre!!! - Man skal jo ikke sætte sit eget lys under en skæppe!

Mange venlige hilsner fra

Per Hofman Hansen
hofman@silkeborg.bib.dk
Avatar billede zhatten Nybegynder
13. januar 2001 - 23:57 #39
hofman, så er det bare nu du skal huske at acceptere ;)

- Zhatten
Avatar billede teknik Juniormester
14. januar 2001 - 00:02 #40
Takker  - 50 er fint nok, som du siger, så var jeg jo på \"afveje\"...
...og jeg klarer mig jo nok alligevel ;-))
Avatar billede zhatten Nybegynder
14. januar 2001 - 00:03 #41
Takker meget fordi pointsne :) Det må jeg sige havde ikke regnet med at jeg skulle være den der fik flest points, desuden er det det højeste antal points jeg har modtaget på enagng :)

- Zhatten
Avatar billede hofman Nybegynder
14. januar 2001 - 00:03 #42
Hej Zhatten! Ja, det er lige det! Og til lykke med de 300 point og tak for hjælpen.

Per Hofman Hansen

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. januar 2001 - 01:26 #43
Jeg synes næsten 200 point til mig er i overkanten... Jeg havde jo ikke en ærlig chance overfor zhatten og eagleeye... :-)

/Nikolaj
Avatar billede fcs Novice
14. januar 2001 - 12:16 #44
Tak for pointne - det er fedt at se at der er en der tager vores kommentarer alvorligt og indgår i dialog med os. En af de bedste oplevelser her på eksperten.dk har været dette spørgsmål en seriøs spørger, som er villig til at at imod kritik, samt nogle kompetente og grundige svarere. Det har været en fornøjelse!
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. januar 2001 - 13:45 #45
Jeps tak for et denne gang og ikke mindst pointne $-).  Jeg glæder mig til næste møde. Håber i når bedstpaanettet.dk. Det tror jeg nu i gør.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. januar 2001 - 15:59 #46
som allerede nævnt i indlægget 10/01 2001 01:34:15 synes jeg det her er et klasseekspsempel på lækkert brug af eksperten.dk og støtter fcs fuldt ud i hans fine kommentarer... :)

/Nikolaj
Avatar billede hofman Nybegynder
14. januar 2001 - 20:32 #47
Hej allesammen!
Det er helt rørende at læse jeres kommentarer. Det glæder mig naturligvis, at I har fundet undersøgelsen værdifuld og min behandling seriøs. Når jeg igen har point nok til en udlodning, vil jeg komme igen med test af andre dele af bibliotekets mange websider. Jeg må vente på at dagene langsomt men sikkert og af sig selv tildeler mig tilstrækkelig mange point, for jeg har desværre ikke tid til at gå seriøst ind i evaulering af sider på eksperten.dk og derved skaffe mig yderligere point.

Mange hilsner

Per
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
19. juni 2001 - 09:31 #48
Tjek lige dette link og se hvad i har hjulpet med til...

http://www.bedstpaanettet.dk/nyheder.asp?page=document&objno=810
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. juni 2001 - 10:15 #49
Vi gjorde det sgu godt drene *ggg* ;-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. juni 2001 - 10:17 #50
drene = drenge - anyway....
Avatar billede hofman Nybegynder
19. juni 2001 - 11:01 #51
Hej allesammen: Sune, Nikolajdu osv!
Jo, det er ganske flot, ikke sandt?
Til lykke allesammen og endnu en gang tak for hjælpen. Går det, som jeg har planer, vil der ske mange spændende og nye ting på vor hjemmeside i det kommende år. Årsag: Dels har vi ansat en multimedie- og programmeringsekspert og dels har jeg masser af nye ideer til nye services fra biblioteket.

Mange hilsner
Per
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. juni 2001 - 11:03 #52
Hofman det er bare superp
Avatar billede hofman Nybegynder
19. juni 2001 - 11:15 #53
Til Nikolajdu!

Tak for roserne.

Per
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. oktober 2001 - 13:07 #54
Avatar billede hofman Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:27 #55
Hej Eagleeye!

Tak for lykønskningen. Jo det var en kanon dag, som vil blive husket. Stemningen var euforisk, da klapsalverne vældede ud over os. Du kan se nogle billeder fra begivenheden på
http://www.silkeborg-bibliotek.dk/rapporter/bedstpaanettet/guldpris.html
Du kan også læse om den brugerundersøgelse vi fik lavet i sommer:
http://www.silkeborg-bibliotek.dk/rapporter/dialogdesign/default.html

Hofman
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:04 #56
Jeg kiggede lige forbi det her spørgsmål i forbindelse med et indlæg jeg var ved at skrive andetsteds.

Det her er bare eksperten når det er allerbedst. :-)

Dejligt dejligt!

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. oktober 2001 - 04:05 #57
Hofman - Kom snart med nogle nye spørgsmål ikk´?? :-)