Avatar billede fox2k Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Samme omkreds, samme areal?

Hejsa.

Nu ved jeg ikke lige hvor jeg ellers skal stille det her spørgsmål, men jeg ved at de fleste herinde er generelt god e til matematik, så her er lige et spørgsmål som jeg har arbejdet lidt med.

Min teori: Hvis man har en omkreds, så vil arealet altid være det samme uanset form.

Men, efter et par beregner kan jeg ikke få det til at stemme - og heller ikke se hvorfor det ikke stemmer.

Fx så har jeg en given omkreds, men efter at have regnet denne omkreds om til en radius af en cirkel og dernæst beregne arealet af denne cirkel får jeg 2 forskellige facitter...hvorfor?

Jeg skal dog bekendte at jeg aldrig har læst at der er et bestemt forhold mellem areal og omkreds, men kan stadig ikke få det til at hænge sammen.

Nogle der kan hjælpe her? evt ved at bevise min påstand eller forklare hvorfor det er forkert?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:42 #1
det er rigtig nok du ikke vil få samme areal...

tag bare et kvadrat på 5 x 5 og et rektangel på 4 x 6 som begge har en omkreds på 20...areal vil være hhv. 25 og 24.

Hvorfor?... tjah, matematik er sjovt :-)

Lidt mere at tænke over...hvis du tager et stykke papir og laver en cylinder på den ene led og bagefter på den anden led...har de 2 cylindre samme rumfang...prøv at regne på det :-).
Avatar billede roenving Novice
19. oktober 2003 - 23:29 #2
Arealet vil være principielt være forskelligt, hvis dit areal har en anden form selvom omkredsen er den samme !-)

Nogle gange vil det tilfældigvis være ens, men netop tilfældigvis !o]

Bare tænk dig den figur, som dannes hvis du sætter en streg over og under: >< og så den som dannes med < > ...
Avatar billede roenving Novice
19. oktober 2003 - 23:30 #3
Der skulle vist have været et mellemrum mere, så vi prøver igen:
><
<  >
Avatar billede fox2k Nybegynder
21. marts 2004 - 13:08 #4
lukker spm..