Avatar billede thms Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Linux nybegynder

Hej Eksperter.

Jeg har efterhånden arbejdet med DOS/windows i en del år og vil gerne i gang med at udforske Unix/Linux, men hvordan starter men op? Jeg havde tænkt mig at starte med at køre linux under windows (98SE), men hvilken version skal jeg starte med?

På forhånd tak
THMS
Avatar billede riversen Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:24 #1
Mange plejer at anbefale Redhat til at starte med...hvis det skulle være det du vælger dig for, har jeg en bog du gerne må købe :-b...bare send en mail.
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:36 #2
Jeg startede med redhat 7.3 (som jeg stadig har) og er efterhånden kommet godt ind i det.

Men det kræver at du gider og sætte dig ned og læse en masse dokumentation omkring det at have linuux.

Jeg bruger det kun som Server, da jeg syntes det er langt mere stabilt end windows, dvs at jeg ikke køre med nogen grafisk brugerflade, kun kommandolinier. Nu ved jeg ikke hvad dine krav er mht om det skal være en server ell workstation, men et godt råd er at begynde på www.redhat.com og hvis det er server du vil ha sat op kan jeg anbefale www.lws.dk...

Men du vil dumme dig mange gange i starten, men bare hæng på, i løbet af den første måned havde jeg om installeret min 10 gange tror jeg, men er da kommet igang nu.

syntes det er rart at høre nogen som vil bruge et alternativ til windows da jeg personligt syntes MS er kommet for langt ud..

Kan kun sige held og lykke med det, se at komme igang, det er gratis :-D

Her kan du hente red hat 9.0
http://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/9/en/iso/i386/

//krydset
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:38 #3
jeg kan osse anbefale dig at bruge www.sslug.dk mailing lister, de ved virkelig hvad de snakke om derinde når det er omkring linux

//krydset
Avatar billede thms Nybegynder
19. oktober 2003 - 04:13 #4
Det skal bruges til en workstation, men jeg vil gerne have det kørende sammen med windows - kan det lade sig gøre med redhat 7.3?
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:07 #5
Dualboot kan godt lade sig gøre, blot du ligger linux på en partition for sig selv
Søg evt på google.com der vil du finde masser
Avatar billede riversen Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:58 #6
thms: den nyeste version af 9'eren :-). Og som krydset siger, kan dualboot sagtens lade sig gøre. Faktisk finder den selv ud af at sætte det op uden du skal røre en finger.
Avatar billede thms Nybegynder
19. oktober 2003 - 14:17 #7
Tak hjælpen - jeg læser flittigt inde på SSLUG, mens jeg downloader Red Hat 9.0. Det er god nok en jungle, med alle de forskellige muligheder der findes indenfor distributioner,brugergrænseflader, sprog etc. Men jeg ser frem til at komme igang og lære, lære, lære en masse nyt.

MVH THms
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:27 #8
Det glæder mig at høre at du kom igang Held og lykke med det :-D