Avatar billede freeman Nybegynder
18. oktober 2003 - 14:43 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Studerende får fartbøde.. rabat ?

Hej..

Jeg kender en som har været så uheldig at blive blitzet af en fartkontrol i nordjylland.

Er det ikke noget med at hvis man får SU, har studiekort eller lign, at man kun skal betale ½ pris ?
Avatar billede driis Nybegynder
18. oktober 2003 - 14:49 #1
Det er ikke nødvendigvis nok at være på SU. Jeg kender ikke den nøjagtige paragraf, men det er noget med, at hvis du tjener mindre end et vist beløb, og bøden har en hvis størrelse, så kan bøden halveres.

Jeg har fået en bøde halveret engang, og da måtte jeg møde op hos politiet med lønsedler og SU dokumentation - så det er altså ikke noget, der sker helt automatisk.

I øvrigt, selvom han er blitzet, er det jo ikke sikkert, at der kommer en bøde - mange af de billeder de tager er i så dårlig kvalitet, at de ikke kan sende en bøde ud.
Avatar billede freeman Nybegynder
18. oktober 2003 - 14:57 #2
Jeps, men den er desværre kommet :/

Jeg har heller ikke lige kunne finde noget på nettet om det, men jeg synes bare at jeg har hørt at andre har gjort det..
Avatar billede ellebaek Nybegynder
18. oktober 2003 - 15:13 #3
Jeg har fundet lidt info her:

"Der må således ikke ske nedsættelse af en bøde blot under henvisning til, at den sigtede
er pensionist, studerende, kontanthjælpsmodtager eller lignende, uden at der
foreligger oplysninger om den pågældendes indtægt."

http://www.netjurist.dk/pdf/boedekatalog.pdf
se afsnit 2.2.3
Avatar billede htmlkongen Novice
18. oktober 2003 - 15:17 #4
Jeg mener også at man kan få den nedsat (Bare en kommentare :o) )
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. oktober 2003 - 17:40 #5
Har selv prøvet det, også da jeg var under uddannelse, men reglen knytter sig ikke kun til studerende.

Dengang, for ca. 1 år siden, kunne man få halvet sig bøde, dog minimum 300kr, hvis man tjente under et bestemt beløb om året. Jeg kan ikke lige huske beløbet, men det blev ca. 9000kr om måneden. Men står det ikke bag på bøden, det mener jeg det gjorde med mig.

Det eneste jeg gjorde mar at skrive et kort brev til politimesteren omhandlende situationen samt dokumentation på min indtjening. I mit tilfælde mit SU-skema. Så hvis ikke reglen er blever ændret, jo, så kan han få halveret bøden.
Avatar billede deathposture Nybegynder
18. oktober 2003 - 19:31 #6
Jeg har også prøvet det - Altså at blive blitzet og ansøge om halvvering af bøden da jeg var elev på det tidspunkt. Jeg sendte kopier af mine lønsedler til politimesteren, men jeg tjente lige 500 for meget om måneden, så jeg måtte pænt betale ved kasse 1... Men jeg fik da lidt længere kredittid ud af det... Tror behandlingstiden var omkring en måned!

DP
Avatar billede dytti Novice
18. oktober 2003 - 21:57 #7
Hvorfor skal studerende ha' rabat ?
Hvis de har råd til at køre bil, har de vel også råd til udgifterne.
Desuden - hvis jeg bliver ramt af en fartgal Brian, studerende eller ej. Så bliver mine skader da lige store.

(det er ikke et surt opstød - jeg høre også til dem der har en lidt for tung højrefod :-)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
18. oktober 2003 - 22:24 #8
Nu er det jo heller ikke kun dem som er studerende som får rabatten. Det er dem som tjener under et vist beløb om året, studerende eller ej.
Avatar billede nstenberg Nybegynder
19. oktober 2003 - 04:19 #9
dytti>> Om den fartgale "Brian" der rammer dig skal have halveret sin bøde eller ej kommer på sin vis ikke dig ved; det er et mellemværende "Brian" har med samfundet.
Derimod har du et krav om erstatning, du knan rette mod "Brian"/"Brians" forsikringsselskab (som efter udbetaling af erstatning, sender regningen videre til "Brian") :-)
Avatar billede dytti Novice
19. oktober 2003 - 10:44 #10
nstenberg>> Koorekt, men fartbøder er der jo som en straf for at køre for hurtigt (med større mulghed for at forvolde skade), og så mener jeg at det er underordnet hvor meget man tjener.

Har man "kvajet" sig må alle betale ved kasse 1.
Man skal ikke ha' "carte blanche" til alle ulovligheder, bare fordi man er studerende, pensionist, eller på anden måde mindre bemidlet.

Ja - Jeg går ind for at det skal være ens for alle
Avatar billede ljm21 Praktikant
20. oktober 2003 - 22:42 #11
Hvis det skal være ens for alle skal bøden vel ikke opgives i kroner, men i % af en månedsløn...?

Lars
Avatar billede nstenberg Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:11 #12
ljm21> Det princip har man med fartbøder i Finland... ganske uhyggeligt efter min mening, da der er tale om en gevaldig diskrimination.
Avatar billede ljm21 Praktikant
20. oktober 2003 - 23:16 #13
Hvorfor mener du der er tale om diskrimination?
Avatar billede nstenberg Nybegynder
21. oktober 2003 - 01:27 #14
Fordi nogle betaler mere end andre. Ganskevist ikke pct.-vis mere, men i reale tal.
Avatar billede freeman Nybegynder
21. oktober 2003 - 07:54 #15
Nå, men jeg må vente på at bøde kommer... (det er min kæreste som har fået den), og så tage den derfra...
Avatar billede ChristianLL Nybegynder
07. marts 2010 - 21:14 #16
Håber du fik svar. Tror eller svaret omkring fartbøder kan findes her: http://www.fartboeder.dk/ eller her http://www.fartboeder.dk/fotofaelder-hastighedsboeder.htm
Avatar billede ikkelid3rlig Nybegynder
12. december 2013 - 12:45 #17
Står der beløb og fart på billedet? :-O