Avatar billede skjoldan Nybegynder
17. oktober 2003 - 13:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Installation af oracle 9i

Hey alle.

Jeg har installeret 9i, og kan sagtens få databasen til at virke - det er ved brug af Forms og j-Deloper og andre programmer fra Dev, pakken at jeg har probs.

Der bliver den ved med ikke at kunne connecte, selvom jeg har sat databasen ind i TNSnames.ora - har i en god ide til hvad jeg har misset??

/skjoldan
Avatar billede larildsen Nybegynder
17. oktober 2003 - 13:52 #1
Hvilken fejlkode kommer den med ?
Hvordan set dit tns entry ud ?
Avatar billede skjoldan Nybegynder
17. oktober 2003 - 13:59 #2
den kommer med fejl: ora-12560 når jeg prøver at connecte uden at skrive db - når jeg skriver DB får jeg ORA-12514: TNS listener kunne ikke tolke SERVICE_NAME angivet i forbindelses-descriptor.

i min TNS står følgende:
Portable =
  (description =
    (address = (protocol = TCP)(host=portable)(port=1521)
  )
  (connect_data =
    (server = Dedicated)
    (service_name = portable.skjoldan.com)
  )

jeg prøver at connecte som scott/tiger (har også prøvet som sys og system.)
Avatar billede larildsen Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:02 #3
lad mig gætte på, at du i sqlnet.ora har NAMES.DEFAULT_DOMAIN = skjoldan.com.
Hvis jeg har ret i denne antagelse, så skal du ændre det tns service navn fra Portable til Portable.skjoldan.com, dvs.

Portable.skjoldan.com =
  (description =
    (address = (protocol = TCP)(host=portable)(port=1521)
  )
  (connect_data =
    (server = Dedicated)
    (service_name = portable.skjoldan.com)
  )

så vil du kunne forbinde, både med @Portable og @Portable.skjoldan.com
Avatar billede skjoldan Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:13 #4
nope... i SQLNet.ora har jeg NAMES.DEFAULT_DOMAIN = portable.skjoldan.com

så den rettelse hjalp desværre ikke..
Avatar billede larildsen Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:14 #5
Så skal dit tns entry se således ud:

Portable.portable.skjoldan.com =
  (Description ......
Avatar billede skjoldan Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:15 #6
jeg har fixet det selv, rettet sqlnet.ora til at NAMES.DEFAULT_DOMAIN stod kun til skjoldan.com

så virker det... tak for hjælpen.
Avatar billede larildsen Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:15 #7
Selv tak