Avatar billede ITops Nybegynder
16. oktober 2003 - 11:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af kanaler på Access Points

Hej!

Jeg har en bygning på 12.000 m2, fordelt over 5 haller, der skal kører WLAN i.

Jeg har opsat 15 Access points (3Com AP8200 modeller).

Men hvordan skal jeg placere min kanaler?

Jeg har sat 3 Access points i hver hal, men skal alle køre på samme kanal eller er det bedst med "luft" imellem som f.eks. kanal 1,6,11 i hver hal?

På forhånd tak!

/Firehead
Avatar billede kenp Novice
16. oktober 2003 - 13:45 #1
det bedste ville være at køre det på hver sin kanal så signalerne ikke forstyrre hinanden, når du skal køre roaming.
Avatar billede renehinsch Praktikant
17. oktober 2003 - 13:26 #2
Du bør sikre at kanalerne overlapper mindst muligt, hvilket vil give interferens og signalfejl(crc). Kanalerne 1,6 og 11 er helt adskilt og kan derfor stråle ind over hinanden og give fuldstændig dækning uden dette problem

Bedste layout får du ved at placere dine dækningsområder i en sekskantet bikubeform som nedenfor.

1    1      1      1
  6      6      6
11    11    11    11
  1      1      1
6      6    6      6
  11    11    11
Avatar billede ITops Nybegynder
17. oktober 2003 - 13:37 #3
Hej "renehinsch",

Dvs. for at roamingen skal køre optimalt, skal der være mindst 5 kanaler imellem hver access point som klienten eller access pointet kan se eller?

Manglede faktisk at tælle hal0 med ;-(, så der er 6 haller

Mine haller ser således ud:

Adm. | Hal0          |
|  Hal1  |Hal5|
|        |    |
|  Hal2      |
|              |
|  Hal3  |  Hal4  |
|        |        |

Hvordan ville du placere kanalerne..?

På forhånd tak!
Avatar billede renehinsch Praktikant
17. oktober 2003 - 13:58 #4
For at roaming skal køre optimalt må der ikke være områder uden god dækning. Derfor skal access punkterne dække ind over hinanden. Når de dækker ind over hindanden må de samme kanalerne ikke kollidere med hinanden da det vi skabe signalfejl. Så det har i virkelig heden ikke noget med roaming at gøre men opstår som en følge af dækningskravet ved roaming

Udover at fordele kanalerne kan man også justere sendestyrke så de samme kanaler ikke stråler ind over hinanden. Selve layout er altid baseret på praktiske forsøg før man finder en løsning der passer optimalt. Nu har i valgt producent, men der der finde også andre producenter som selv justerer access points så de får otpimal kanalindeling og styrke.

Nedenfor er et forslag.

Adm. (11)| Hal0 (6)        |
|  Hal1  |Hal5|
| (6)    |  (1)  |
|  Hal2            |
| (11)  (1)  (11) |
|  Hal3  |  Hal4  |
|  (1)  (6)|  (1)  |
Avatar billede ITops Nybegynder
17. oktober 2003 - 14:04 #5
Hej "renehinsch",

Mange tak for dit hurtige svar!

Dvs. at et access points for at kunne roame helt ikke må se et andet access point med samme kanal eller 2 access points med samme kanaler?
Avatar billede renehinsch Praktikant
17. oktober 2003 - 14:13 #6
Det kan man godt sige. Det er nu mere klienten som ikke må få få de 2 kanaler oven i hinanden. 2 access points vil altid være længere fra hinanden en en klient og et access punkt.

Igen er forudsætningen for roaming at den samme service (SSID) på 2 forskellige AP med hver sin kanal skal lappe ind over hinanden så der er god kvalitet på begge hvor de skærer.
Mvh
/rene