Avatar billede akn1987 Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:18 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Periodisk problem under opstart

Når jeg starter min PC op har jeg det problem at den kun ind imellem gider starte op.

Når jeg tænder computeren viser den billede på skærmen men kun i ca 10 sek. derefter kan man høre hardiskene stoppe mens alt andet i computeren blive ved med at køre. Jeg kan med lidt held komme ind i bios. Nogen gange når maskinen helt ind i windows, men lukker ned efter et par sek.

I løbet af idag har jeg haft computeren til at blive i windows to gange. Når den når ind i windows og blir der er den 100% stabil og kan stå tændt ligeså længe det skal vare.

Problemet er opstået efter jeg har skiftet til disse kabler:http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CARF023&Fane=CASE,CACA
Men computeren har dog kørt uden problemer i den sidste uges tid(det er først i dag fejlen er opstået) så er ikke sikker på fejlen ligger her.

Min gamle codegen 300W strømforsyning er begyndt at sige *puff* og give et kraftigt lysglimt lige når jeg sætter strømstikket til den.
Kan den være ved at synge på sidste vers og ikke kunne levere nok strøm til hardiskene under opstart?

Der kommer ingen biblyde som ikke skal være der under opstart.

Min computer består af følgene:
2500+ Barton
Abit NF7 (en måneds tid gammelt)
Codegen 300W strømforsyning
MSI Geforce 4 4800se
Et stk 30gb IBM hd (som jeg har styresystemet på)
et stk 120 gb maxtor hd

Håber i kan hjælpe mig, hader når logikken svigter :)
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
15. oktober 2003 - 22:02 #1
Det lyder jo mærkeligt.
Prøv at vente med at tænde på stik-kontakten indtil du har sat strømstikket i.
Prøv at udskifte strømforsyningen. De kabler du udskiftede burde ikke have nogen betydning for problemet. At den er på 300 w. burde være mere end nok, så der skulle være nok "power" på under opstart. Hvis skærmen også går via strømforsyningen kan du jo tage den fra og sætte i et seperat stik.
Du kunne også prøve at udskifte hd. eller blot lade pc´en køre med den ene.

MHV
Valla
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. oktober 2003 - 22:04 #2
det er nok et tilfælde at fejlen optræder efter skift til de nye kabler, jeg synes du skal kigge mere på din strømforsyning (PSU).
Har du mulighed for at låne en anden?
Avatar billede fromsej Praktikant
15. oktober 2003 - 22:29 #3
Prøv at rense din PSU for skidt og støv, afbryd strømmen til den, pil den ud og tag dækslet af.
Blæs så meget ud du kan, og brug evt en støvsuger.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
16. oktober 2003 - 12:30 #4
Hmm... har lige fået den op at køre igen. Har rengjordt PSU for ikke så længe siden. Det der undrer mig er at computeren når den er kommet ind i windows kører perfekt, det virker ik som om der er det mindste galt. Har haft den tændt hele natten nu (tør ikke slukke for den :D) jeg har også prøvet at vente med at tænde på kontakten til stikket sad i pc'en uden at det hjalp.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
16. oktober 2003 - 12:36 #5
Jeg kan låne en anden men der kommer nok til at gå en uges tid inden :( hvis i har nogle andre foreslag skal jeg med glæde se på dem...
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. oktober 2003 - 13:54 #6
har du prøvet de gamle IDE-kabler?
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:19 #7
Har du prøvet kun at lade den starte op med 1 hd??
Avatar billede akn1987 Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:24 #8
De gamle ide kabler kan ikke nå der hvor jeg har sat mine hardiske, jeg havde overset dit råd valla prøver det nu.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
16. oktober 2003 - 15:51 #9
Jeg har lige prøvet at starte computeren op uden min maxtor hd sluttet til. Denne ændring forværrede situationen. min computer startede op som en 1100mhz med ddr200 ram. Da jeg satte min maxtor tilbage i startede computeren op uden problemer...? Jeg har lagt mærke til at min computer bruger meget lang tid på at finde IDE drevene en 20sekunders tid.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. oktober 2003 - 18:09 #10
er det bios der er længe om at finde drevene eller Windows?
Avatar billede akn1987 Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:10 #11
Det er bios (tror jeg da? der hvor den fortæller cpu hadtighed og tæller ram op ik?)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. oktober 2003 - 21:55 #12
det er en usædvalig fejl, jeg har har aldrig hørt om en bios der var så længe om at finde harddiskene.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. oktober 2003 - 21:56 #13
Det tyder på defekte drev, defekte kabler, eller et stik der ikke sidder 100%
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:02 #14
Nøjagtig det med at din pc startede op med 1100 mhz og andet antal ram kender jeg. En af mine venner havde en cd-brænder som lavede noget fagfolk kaldte "spacing". Dvs. sendte nogle korrupte signaler til BIOS. Han pillede brænderen fra og derefter kørte hans pc fint.
Netop IBM´s 30 GB hd. har der været en serie med fejl på. Jeg fik engang tilbudt en hel række på 30 GB fra IBM billigt fordi de havde fejl.
Mit råd: Skrot den IBM hd. og find en ny. Western Digital og Maxtor burde være de mest fejlfri.

MVH
Valla
Avatar billede akn1987 Nybegynder
17. oktober 2003 - 00:11 #15
Hmmm, det lyder mærkeligt det du siger med at det skulle være hardisken... den har jo kørt fint de sidste 3 år nu, og problemte er kommet pludseligt og er ikke konstant.

Jeg tror jeg vil prøve at skille hele "lortet" ad og prøve at samle det igen for at se om jeg skulle have sat noget forkert sammen *sigh*

btw så genstarter min computer hvis den bliver udsat for rystelser. Lige for et øjeblik siden trommede jeg mine fingre på toppen af kabinettet, straks genstarter det hele.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. oktober 2003 - 00:18 #16
tjek stikket fra strømforsyningen (PSU) til motherboard om den sidder løst.

Jeg har netop sådan en der enten genstarter eller går i stå når der bliver for mange rystelser eller hvis jeg går ind og rører ved stikket.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
17. oktober 2003 - 11:22 #17
--> Valla kan man teste for "spacing" ? har både brænder og dvd kunne da godt lige tænke mig at tjekke.
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
17. oktober 2003 - 18:21 #18
Jeg ved ikke hvordan man tester for spacing, men kun at hardwaren opfører sig på den måde som er beskrevet. Den er lang tid om at se hardwaren i BIOS og desuden er BIOS resettet eller starter med andre indstillinger end man har sat den til.
Jeg fik også at vide dengang at jeg kunne få en måneds garanti på IBM-diskene. Det normale er 1-2 år mener jeg.
Fejlen for min ven opstod også da han havde haft sin brænder i flere måneder.
Hvorfor den opstod er endnu uvist.

Det med at den genstarter ved rystelser lyder ikke godt. Men som retaxes siger, så kik alle strømkabler fra cpu til motherboard efter, og dem der til drev kan udskiftes kan du jo prøve at udskifte...
andet kan jeg ikke sige.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
18. oktober 2003 - 11:31 #19
hmm, jeg har lige fundet endnu en fejl som understøtter din teori om "spacing" min IBM hd er nu pludseligt kun en 10gb i stedet for de 30gb som den plejer at være.
Avatar billede akn1987 Nybegynder
13. januar 2011 - 20:02 #20
lukket
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
13. januar 2011 - 20:26 #21
Bedre sent end aldrig :)