Avatar billede namx Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Montering af nordbro køler "blæser"

jeg har købt en lille papst blæser som jeg gerne vil monterer oven på min nordbro.. på bundbortet mit spørgsmål er ???
hvilken vej skal blæseren vende for at opnå bedste køling .. skal den blæse luft ned på den passive standdart køler profil for at afkøle den.
Eller skal den vende så den blæse varmen væk fra køler profilen??

nogle tips til hvordan jeg fastgør den lille blæser ??
På forhånd tak "NewClockker")
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
14. oktober 2003 - 22:57 #1
Jeg har opnået den bedste køling ved at lade den blæse ind på. Har sat min papst 40 mm fast med skruer på køleprofilen samt sat den ned i spænding 6V.

:-) karsten_larsen
Avatar billede namx Nybegynder
14. oktober 2003 - 23:38 #2
jeg takker ...
den papst du bruger hvad model er det ?
den jeg har er den tykke model  "typ 412/2" der hvor jeg købte den havede han en tynd som kørte med flere omdrejninger men luft mængden de kunne blæse var det samme ...??
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
15. oktober 2003 - 09:23 #3
-> namx

Jeg købte den hos www.webconsult.dk

Hastighed:
4000/6000rpm

Luftmængde:
6/9 m3 (3,5/5,3CFM)

Støj:
18/29dB(A)

Jeg har det synspunkt jo lavere omdrejningstal desto mindre larm, hvilket jo også er at foretrække. Så vidt jeg husker så er min blæser maks 6-7 mm høj.

takker for point

:-) karsten_larsen
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
15. oktober 2003 - 10:51 #4
Til gengæld er der som oftest mindre støj forbundet med at vende blæseren, så den suger luften væk fra emnet, der skal køles ned ;o)

Medmindre du har mange problemer med nordbroen og varme, vil jeg anbefale dig at få den til at suge væk fra profilen...
Avatar billede namx Nybegynder
15. oktober 2003 - 23:59 #5
den er kun lun med en FSB på 200 ..men jeg har kørt op til 219 og så er den ret varm... jeg får et VapoChill PE imorgen så skal fsben presses til 250 og så bliver den nok mega varm men tjaa jeg ved det ikke ...jeg bruger epox 8rda3+ pg jeg ved ikke hvor varm den bliver men jeg må nok hellere starte roligt op....
takker....