Avatar billede ravnkilde Nybegynder
03. januar 2001 - 15:16 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Skærm/grafikkort - problem med opløsning

Hard-/software: Win 98 m/bl.a. Nvidia TNT2 16 MB grafikkort. Skærmen er en 17\" SONY (Trinitron -  ca. 4 år gammel).

Maskinen (800 Mhz Athlon) er relativ ny og i starten kunne jeg køre 32 bit farver og en opløsning på 1024 x 768 (75 Mhz) - uden problemer. Men nu har jeg fået det problem, at der på skrivebordet og i visse programmer nærmest blive trukket et lodret spor af små prikker.

F.eks. efter at have valgt højre museknap på skrivebordet vises der en lodret række af små prikker i det område \"gardinet\" har været.

Nu har jeg sat farverne ned til 16 bit og problemerne er forsvundet. Men jeg ville jo gerne kunne køre 32 bit (kan kun lade sige gøre i 800x600). Er der nogen, der kan forklare dette \"fænomen\" og evt. har en løsning?

Jeg har allerede forsøgt at nedsætte opdateringsfrekvensen og installere den nyeste driver til skærmen.

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede handmade Nybegynder
03. januar 2001 - 15:19 #1
De prikkker plejer at indikere en defekt chip på kortet :-(
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. januar 2001 - 15:29 #2
\"Prikkerne\" kan også opstå hvis man tweaker på sit skærmkort..

Kører du DirectX 8.0?
www.tweakup.dk/filer.htm

Ellers vil jeg nok anbefale at du prøver at teste D3D accelerationen, ved at vælge Start > Kør > dxdiag > og under fanebladet Display køre test på D3D og DirectDraw..

Du kan evt. også mindske hardwareaccelerationen på kortet, ved at vælge Start > Indstillinger > Kontrolpanel > System > Klik på Grafik under fanen Ydeevne. Flyt skyderen for Hardwareacceleration, så den står en tak til højre for Ingen. Klik på OK, og klik derefter på OK igen.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
03. januar 2001 - 21:47 #3
xtom`:

Nej, jeg kører tilsyneladende DirectX 7.0.

Ad Hardwareacceleration: Skyderen er helt til højere = Fuld!

Hvad gør jeg nu?
Avatar billede -rayman- Nybegynder
03. januar 2001 - 21:55 #4
En af mine kammerater havde samme problem og det forsvandt ved at han gjorde følgende:
Højreklikkede på windows baggrunden.
Gik ind under \"indstillinger\"
Gik ind under \"flere instillinger\"(eller hvad den hedder)
Gik ind under \"grafikkort\"
Satte opdateringsfrekvens til standard i stedet for optimal.

Så virkede det......håber det også virker for dig.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
04. januar 2001 - 05:16 #5
Som sagt, du kan prøve at flytte skyderen ind på midten, eller helt over til venstre, og se om det giver en forandring.

Hvilken driver har du installeret til skærmkortet?

Du kan eventuelt forsøge dig med Detonator III.
http://www.nvidia.com/products.nsf/htmlmedia/detonator3.html
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
07. januar 2001 - 18:10 #6
-rayman-:
Tak for dit svar, der ikke helt kunne løse probelmet. Du får dog 25 pts for din ulejlighed.

xtom`:
Du får 225 pts for dine svar, hvor \"grafik-skyderen\" tilsyneladende har løst problemet. Jeg har sat skyderen næsten helt til venstre, og kan nu igen køre 32 Bit farve i 1024x768 opløsning.

I øvrigt har jeg tidligere downloaded og installeret Detonator III.

Endnu engang tak for hjælpen!