Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 22:38 Der er 29 kommentarer

Lan-internet med Windows XP

Jeg var ovre hos en af mine venner for at hjælpe med at løse et problem de havde: De kunne ikke få to af de fire computere på netværket til at gå på internettet.
De havde prøvet at ringe til TDC Kundesupport, som havde svaret at det var en fejl i Windows XP, og at de bare skulle formatere og geninstallere. Det prøvede jeg jeg så, men lige lidt hjalp det.
Så vidt jeg kan se kan computerne hverken se hinanden eller komme på nettet, men de er på netværket, da de andre computere gør vrøvl hvis man sætter en af de to der ikke virker, til at bruge en af de andres ip-adresser.

Routeren der bliver brugt hedder iNEXQ BR400, og den ene maskine er en athlon 2000+ med 256 mb ram og asus bundkort (netkort onboard). Den anden kender jeg ikke lige specifikationerne på, men den er nok en smule langommere.
Jeg har prøvet med både Windows XP Home Edition SP1 dansk og Windows XP Pro Corp SP1 engelsk. De er begge sat til selv at finde ip og dns, og jeg har som sagt også prøvet at "stjæle" en af de andre computeres ip, uden held.

De to andre computere (som altså virker) på netværket, er hhv. en stationær med Windows ME og en bærbar med Windows XP dansk (kan ikke lige huske om det er Home eller Pro), som også begge selv er sat til at finde ip og dns.

Håber I har nogle gode ideer til hvad der kan være galt.
Avatar billede kenp Novice
13. oktober 2003 - 22:48 #1
bliver de tildelt en ip-adresse? (og uddeler routeren ip-adresser nok)
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:01 #2
En enkelt gang fik jeg den ene til at få en ordentlig ip (192.168.1.x) ellers var de bare 0.0.0.0 eller 168.et.eller.andet, som jeg mener betyder at den i realiteten ikke er på.
Men den virkede altså heller ikke så vidt jeg kan huske da den havde 192.168.1.x... Men i første omgang er problemet nok at den ikke får en ip.
Jeg ved ikke om routeren er problemet, da jeg ikke har så meget forstand på sådan nogle og jeg i øvrigt fik at vide, at den meget gerne skulle være rigtigt opsat, da ham der lavede netværket (en TDC-mand tror jeg) tydeligt fik at vide at der skulle være 4 på netværket... Men det er selvfølgelig bare en TDC-mand :/
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:01 #3
Så prøv derfor om I kan få en computer, der gør vanskeligheder, på nettet, når I har fjernet de andre.
Så vil I få afsløret, om det er et problem med for få IP-adresser.
Men når I har en router, så burde den jo dele IP-adresser ud i tilstrækkelig mængde.
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:03 #4
Jeg kan sige, at de to der virkede var på samtidig, og det hjalp ikke at slukke den ene af dem der virkede.
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:04 #5
For at teste den vanskelige computer, kan du give den en IP-adresse manuelt. Brug f.eks. 192.168.1.200 og en maske på 255.255.255.0.
Så skulle du gerne kunne pinge de andre maskiner og routeren.
Avatar billede molle2002 Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:06 #6
Prøv at gå ind på egenskaber inde under netkortene.. Også sæt den ene IP til 192.168.0.1 og den anden til 192.168.0.2 Det gør jeg nogle gange og det virker måske, Så jeg ville da prøve!!!
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:07 #7
hvis du bruger 192.168.1.1 som gateway skulle du også kunne pinge kongehuset, som har IP-adresse 194.192.82.30.
Hvis det ikke går er der problemer med maskinen. netkort?
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:08 #8
Jeg prøvede med 192.168.1.8 (den samme som den der virkede havde haft) og den ville stadig ikke...

Jeg havde dog lidt problemer med at finde ud af om de kunne komme i kontakt med hinanden, da den ene af dem der virkede have ME og derfor ikke umiddelbart kunne se xp's ntfs-partioner.
Avatar billede molle2002 Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:11 #9
Kan du ikke prøve på XP maskine at køre guiden til netværket... Også ligge den over på en diskette når du har kørt det på XP maskinen... Også skal du installere det på ME maskinen
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:12 #10
Hvis du blot kan pinge, er der i princippet forbindelse.
I en kommando session skriver du ping 192.168.1.11 f.eks.
der skal s¨å komme reply... 4 gange.
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:13 #11
Det underlige er, at den maskine med XP der virkede også bare var sat op sådan, at den selv fandt ip og dns.

Jeg er helt overbevist om at der ikke er noget galt med hardwaren og driverne er installeret.
Der må næsten være et eller andet basalt jeg har overset. Måske noget med flere XP-maskiner eller forskellige styresystemer på samme netværk??
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:15 #12
Har du kopieret maskinerne ved hjælp af programmet ghost eller et lignende program?
For så er der problemer med SID-numre.
Hvis det er tilfældet er problemet løst.
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:17 #13
For at jeg kan pinge skal den vel først have en ip...

Jeg kørte guiden og fik installeret ntfs-support på ME, men den kunne ikke finde de andre så vidt jeg husker... Det var lidt hektisk, de var fire der kun havde én computer der var på nettet og de ville gerne have det hele til at køre med det samme :/
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:18 #14
Nej, jeg har ikke kopieret vha. ghost el.lign.
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:19 #15
Så denn vanskelige maskine kører win ME?
Så er det ikke noget med SID-numre.
Avatar billede molle2002 Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:24 #16
Prøv at sæt IP til 192.168.0.1 og næste maskine til 192.168.0.2 o.s.v. også se om de kan pinge hinanden
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:24 #17
Nå nej, den vanskelige maskine kører win xp.
Prøv højreklikke på netværksteder.
Vælg egenskaber.
Så kan du se en ikon for netværkskort.
Højreklik her.
Nu skal du vælge egenskaber for TCP-IP protokollen.
Nu kan du prøve at sætte IP-adresse og netmakse manuelt.
sæt også gatway til 192.168.1.1.
Nu skulle du efter genstart kunne pinge.
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:26 #18
Vanskelig maskine 1: Windows XP Home Edition danks
Vanskelig maskine 2: Windows XP Pro Corp engelsk / Home danks (prøvet begge)
God maksine 1: Windows Me (dansk vistnok)
God maskine 2: Windows XP dansk (bærbar)

Jeg sad mest med "vanskelig maskine 2" og havde Pro Corp installeret fra en cd, mens "vanskelig maskine 1" havde installeret Home Editon dansk installeret (måske fra samme cd som "God maskine 2", det er jeg ikke klar over).
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:30 #19
Dvs:

og hvad med dns?
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:32 #20
er det den adresse, du vil give maskinen?
Brug ikke 192.168.1.1, men 192.168.1.200 (den anden er jo routerens IP-adresse).
vent med dns.
Nu skal du først teste om du kan pinge.
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:36 #21
Er der nogle sammenhæng mellem ip, netmaske og gateway, for på et tidspunkt sagde den at kombination ikke passede.

Hvis jeg sætter en fast ip på to af maskinerne, skal alle så ikke have fast, eller hvad?

Hvis vi antager jeg kan pinge, hvad skal jeg så gøre med dns?
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:41 #22
gateway: 192.168.1.1
dette skulle ikke give problemer.
Hvis du kan pinge, så er der hul igennem.
dns kan du aflæse i en af de fungerendse maskiner.
I en kommando-session på den bærebare med win xp, skriver du
IPconfig /all
så kan du se dns-adressen.
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:45 #23
dvs. jeg sætter følgende på de to computere der ikke virker (og lader de to der virker blive som de er):

1)

(dns som jeg finder)

2)

(dns som jeg finder)

Der behøver ikke at stå noget som alternative dns?
Avatar billede nmh Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:46 #24
jeps
Avatar billede herpezp Nybegynder
13. oktober 2003 - 23:51 #25
ok, det prøver jeg så. Jeg tager nok over og afprøver i morgen, og så kan det være jeg vender tilbage med en masse nye problemer :/
Avatar billede nmh Nybegynder
14. oktober 2003 - 00:00 #26
du er velkommen.
Avatar billede herpezp Nybegynder
14. oktober 2003 - 19:32 #27
Det er lykkedes at få den ene computer til at finde en ip-adresse selv, og den kan også pinge fint nok, men den kan ikke se andre på netværket og andre kan ikke se den.
Det virker altså som om det er windows, der af en eller anden grund ikke kan finde netværket :?
Avatar billede nmh Nybegynder
14. oktober 2003 - 19:44 #28
Kan du heller ikke finde andre, hvis du benytter søg efter computer. Prøv at skrive IP-adressen på den computer du vil finde.
Avatar billede herpezp Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:47 #29
Det har jeg ikke prøvet, men det tror jeg ikke at jeg ville kunne... :/