Avatar billede b.a.s. Nybegynder
10. oktober 2003 - 19:28 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Får stød konstant konstant

Hey.

Er selv ved at gå helt fra den lige nu, kan simpelthen ikke få samlet trådene.
Det det handler om, er at når jeg sætter skærmstikket til PC'en, så får jeg stød, jeg har under vejs lavet en mini fejlrapport som i først lige bør se:

1. Satte delene sammen.
2. Satte skærmstikket i PC'en (skærmen får strøm konstant)
3. Fik stød over alt på kabinettet (ingen strøm til PC)
4. Prøvede med skærmkortet uden for PC'en med skærmstik i, fik stød på skærmkortets bagplade
5. Prøvede med ny skærm i samme skærmkort (sat i PC, stadig ingen strøm), fik stød, prøvede udenfor PC'en (skærmstik i skærmkort, fik stød
6. Prøvede med nyt skærmkort, fik stød (stadig ingen strøm til PC)
7. Prøvede skærmkort fra 6. i virkende PC, kort viser sig nu defekt (hvilket jeg er meget lidt glad for)

PC giver ikke stød uden skærmstik sat i (men også uden PC strøm, computeren har ikke været tændt på noget tidspunkt).
Jeg har lige sat vandkøling i computeren, det er tjekket efter flere gange, ingen vand nogen steder, er helt tæt (ingen strøm igennem kølehoved ved indsat skærmstik heller).
Det er lidt af en gåde for mig, da jeg får stød ligemeget om skærmkortet er sat i PC'en eller ej (med skærmstik i).

//Update efter det ovenfor er skrevet:

Har nu prøvet at sætte skærmkortet i den virkende PC, virker perfekt, hvilket er godt da det er et ATi radeon til knap 3k... :/
Men det undrer mig stadig, det møghamrende ubehageligt, tør slet ikke sætte strøm til før problemet er løst.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. oktober 2003 - 19:32 #1
Prøv lige at tage 230 V kablet fra din skærm.
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
10. oktober 2003 - 19:36 #2
fromsej
< Det er vel nok en god ide, skide fedt at glo på en sort skærm...
Avatar billede kenp Novice
10. oktober 2003 - 19:41 #3
det er nærmere din skærm som er problemet har du prøvet med en anden skærm? eller evt. sørge for at de er jord til din forbindelse
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
10. oktober 2003 - 19:43 #4
5. Prøvede med ny skærm i samme skærmkort (sat i PC, stadig ingen strøm), fik stød

<< Ja, har ingen strømkabler med jord overhovedet, har da aldrig nogensinde været ude for noget lign.
Findes der andre udveje?
Avatar billede bredker Nybegynder
10. oktober 2003 - 19:47 #5
der er sikkert en fejl i din strømforsyning
nok en ledning der er skadet
Avatar billede fromsej Praktikant
10. oktober 2003 - 19:49 #6
OK, jeg overså punkt 5, den mulighed er prøvet.
Har du et måleinstrument?
Prøv lige at vende stikproppen i stikkontakten, desuden ville en jordforbindelse være en god ting.
Avatar billede popsy Novice
10. oktober 2003 - 19:53 #7
Lol, morer mig hver gang over den med at vende stikket :)

(Men har dog fundet ud af den er god nok ;-) )
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. oktober 2003 - 19:56 #8
b.a.s., jeg tror at det er dig der er noget galt med.. :) ikke computeren :)
Avatar billede fromsej Praktikant
10. oktober 2003 - 19:56 #9
Popsy>>Gammelt trick.*S*
Det virker også hvis du får statiske stød fra en støvsuger eller et andet el apparat.
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
10. oktober 2003 - 19:57 #10
Har nu prøvet med et nyt strømstik, i en ny stikdåse (uden jord).
Giver stadig stød.

Har intet (overhovedet) strømkabel med jord, men en fandes masse uden, hvor man kan se der er plads til et stik mere, kan man selv udføre en risk-free operation?
Avatar billede kenp Novice
10. oktober 2003 - 20:01 #11
men lyde stadigvæk sindsygt søren
Avatar billede fromsej Praktikant
10. oktober 2003 - 20:02 #12
Kenp>>Ja, det ved jeg.*G*
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
10. oktober 2003 - 20:10 #13
Sig mig er det her ofir chatten?
Godt nok har man været væk herfra et års tid, men det er da utrolig så dårlige svar man får her efterhånden...
Det kan godt være i ikke har svaret, men derfor behøver i vel ikke misbruge den her tråd...!
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2003 - 20:11 #14
Så er det da godt der ikke er jord på, for så ville det være pokkers bøvlet at vende strømstikket :-)
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
10. oktober 2003 - 20:14 #15
Skal måske fortælle at vi ikke snakker små statiske stød, men virkelig nogen der gør ondt (min hånd ryster efter jeg rører bagenden af PC'en).
Avatar billede fromsej Praktikant
10. oktober 2003 - 20:14 #16
Held og lykke med dit projekt, når du ikke gider svare på det jeg spørger om, så kan jeg ikke hjælpe dig.
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
10. oktober 2003 - 20:16 #17
fromsej >>
Har nu prøvet med et nyt strømstik, i en ny stikdåse (uden jord).
Giver stadig stød.

Har intet (overhovedet) strømkabel med jord, men en fandes masse uden, hvor man kan se der er plads til et stik mere, kan man selv udføre en risk-free operation?

Klokken 19:57:18 .. Har svaret.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2003 - 20:19 #18
Er du sikker på at dit motherboard ikke rører ved kabinettet, altså at dine afstandsstykker ikke er gået i udu?
Avatar billede fromsej Praktikant
10. oktober 2003 - 20:24 #19
Hvis det gør så ondt, må det nødvendigvis være på 230 V siden problemet ligger, så vi prøver lige forfra med "7 huls metoden"
Prøv at have strømkabel i skærm, og skærmkabel i PC, men ingen strømkabel i PC, har du et måleinstrument, eller alternativet en polsøger?
Avatar billede fruitn Nybegynder
11. oktober 2003 - 09:45 #20
Jeg har haft samme problem. Stødende bliver kraftigere jo tættere du kommer på jorden ikke? Prøv at røre noget med jordforbindelse samtidig med, det skulle kun gøre mere ondt.
Jeg ignorede det, men jeg tror at det ville være en god ide med en jordforbindelse. Det kunne jo tyde på overgang et sted.
Avatar billede fromsej Praktikant
11. oktober 2003 - 11:30 #21
Fruitn>>Er du ude på at slå ham ihjel?
Hvis det er en fuld overgang til stel på 230 V siden, og der ikke sidder en HFI-afbryder på installationen, er der kun sikringen til at afbryde strømkredsen, og inden den springer er b.a.s længe død!!!
Hvis i ikke er i besiddelse af et måleinstrument, så tag en fatning monter et par løse ledninger i og brug den til forbindelse, med f.eks. en 40 watt pære i, jo kraftigere pæren lyser jo højere spænding, men pas på, det er IKKE legetøj.
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
06. november 2003 - 20:23 #22
Nå, det virkede at give den jord, så jeg må be' kenp om at oprette et svar.
Så point's kan blive uddelt.
Avatar billede kenp Novice
06. november 2003 - 20:29 #23
.